Erfaringer med WLP670 - American farmhouse blend?

Hei.
Trenger denne noe ekstra tid på primær, eller ved flaskemodning?
Jeg har ikke testet ut noe med Brettanomyces i før, og lurer egentlig på om den gjærer som en hybrid av vanlig ale/surøl.

Tenkte å prøve den med en enkel Blonde ale oppskrift:
21 liter, OG 1050 - FG  (1008-1010?)
4,30 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 1 96,4 %
0,16 kg Caramel/Crystal Malt - 20L (30,0 EBC) Grain 2 3,6 %
25,50 g Ahtanum [6,00 %] - Boil 60,0 min Hop 3 20,4 IBUs
Wlp 670 tre uker ved 19 °C

Noen innspill på oppskrift?
 
Ingen?

Jeg blir egentlig ikke så mye klokere etter å ha trålet amerikanske forum for opplysninger.

Det anes visst ikke hvor mye Brettanomyces gjæren inneholder, og noen opplever at den gjærer som en vanlig ale, mens andre får pellicle og velger å vente den tiden det tar før den faller sammen.

Starteren settes uansett i morgen, så da vil tiden vise hvordan det går :)
 
Jeg har brukt 670 et par ganger. Først i en sterk mørk saison, denne ble jeg veldig fornøyd med. Her lagde jeg vanlig starter og gjæret under gradvis stigende temperatur, fra 19 opp til 25 i løpet av en ukes tid. Den gjæret ekstremt langt ned og fikk et typisk saison-preg fra gjæren, med funky undertoner av brett og ingen syrlighet.

Senere lagde jeg en starter av et par pakker 670 som jeg aldri fikk brukt. Denne ble stående et par måneder, helt til jeg bestemte meg for å gjøre noe med den -- så jeg lagde vørter med 50/50 hvetemalt og pilsmalt, med humle i mesken, kokte i 10 minutter, og helte på gjæren og 100 g eikekuber. Her hadde sannsynligvis alt unntatt bretten dødd, så denne ølen har blitt ganske sur og veldig funky. Den står fortsatt til gjæring, og jeg tror den kan komme til å bli veldig god.
 
Takker for innspill!
Jeg har lest at den gjærer langt ned, men hadde du det førstnevnte ølet på primær i kun ei uke?
Prosjekt nr 2. hørtes spennende ut!
 
Finleste notatene mine nå, og ser at jeg økte temperaturen fra 20 grader opp til 26 i løpet av 13 dager. Den stod vel en uke til på primær etter dette. FG ble noe sånt som 1.004.
 
Noe sukker, men ikke veldig mye. Lav mesketemperatur. Saison-gjær gjærer svært langt ned alene, pluss at brettanomyces spiser sukkerarter som vanlig gjær ikke spiser.
 
Den stormgjærer ihvertfall nokså voldsomt. 17 timer etter pitching av starteren sto gjærspruten ut av gjærlåsen med knappe 21 liter i et 30 liters spann. ;D
 
Det gjør den nok, ja! Lønner seg nok å holde temperaturen litt nede i starten. Hastigheten på gjæringen påvirker også graden av brett-karakter, siden brett bruker lengre tid på å komme i gang og gjærer langsommere enn den andre gjæren.
 
Står i kjelleren ved 18 °C nå, uten eget skap til gjæringen er maks temp her i huset 21 °C, så da blir nok det hele temperaturstigningen. :)
 
Liten oppdatering for de interesserte :)

19 dager ut i gjæringen ser det ut til at fg har stabilisert seg på 1006, selv om det fortsatt plopper i ny og ne (satser på at det bare er co2 som frigjøres) og flasker i helgen.
Det har dannet seg en tynn hinne langs veggene av spannet, og jeg lurer på om det er en form for pellicle? Noen som vet? Jeg snudde forsiktig på spannet i stad, og da falt noe av hinnen til bunns.
Vørterprøven smakte i hvertfall himmelsk, så det her har jeg trua på ;D
wlp.jpg


WLP670 til venstre, og en Barleywine til høyre.
 
Har brygga ein Saison med denne gjæra 09.01. OG 1.070.(meska på 68c) Tok måling i dag(31.01) og den viste 1.008 . Ølet skal flaskekarbonerast og om bretten i denne kulturen fortsett og ete medan den er på flaske vil jo dette resultere i eit uhyre overkarbonert øl. Ølet skal ikkje serverast før i sumar men hadde tenkt å brygge fleire batchar på same kultur.
1. vente lenger sidan det ikkje er så veldig lenge sidan denne blei brygga?
2. tilsette eitt rør brett

-LarsO

EDIT: la inn mesketemp.
 
Tilbake
Topp