Foam control (Fermcap S)

oeng

Norbrygg-medlem
Ser det er mange her inne som bruker Foam Control (FermCap S). Tenkte bare å få folk her inne litt oppmerksom på hva dette er for et stoff og hvordan dette virker.
Det er litt kontroversielt å bruke dette i drikke, og bruken av dette har blitt debattert i mange år på øl-forum i USA som ProBrewer og HomeBrewTalk.

Fermcap S er en silikon emulsjon som blander seg i væske og bryter ned overflatespenningen. Dermed forhindrer det at det dannes bobler og skum.

Dette er vel og bra, men problemet er at man ønsker silikonen vekk før man drikker ølet.
Det man frykter er at silikonen skal filtreres i nyrene og tette de til, eller at den kommer seg inn i leveren.

I bryggeprossessen vil silikonen delvis klebe seg til sedimenter som trub og gjærkake, men noe kommer i gjennom til ølet uansett.
Derfor har FDA (Food and Drug Administration - USA) bestemt at hvis kommersielle bryggerier ønsker å bruke silikonbasert skumdemper, kan de ikke bruke mer enn 10 ppm (parts-per-million) og at de må fjerne silikonen før tapping på beholder. Dette skal gjøres enten ved filtrering eller sentrifugering.

Dette har gjort at mange kommersielle (mico-)bryggerier enten lar vær å bruke Fermcap S, eller bruker andre alternativer.
Det skal være en annen silikon emulsjon, Fermcap AT, som skal være så god til å klebe seg til trub og filterkake at det med 10 ppm bruk, er neglisjerbar mengde silikon som kommer gjennom. Dessverre selges denne visstnok kun til profesjonelle i større kvanta.


Er selv blitt litt tilbakeholden med å bruke Fermcap S etter å ha fulgt debatten i flere år.
Ikke det at jeg er "avholds" fra å bruke det, men tenker meg litt om og overdriver ikke bruken.
 
Vet Lervig bruker Foam Control. Får sjekke ut hvilken type de bruker.

På den annen side hvis det fremdeles er godkjent for salg i USA kan det ikke være så eeeeenormt stor sannsynlighet for skade.
 
Tja, det er vel slik med "grenseverdier" -- de defineres/fastsettes til en viss verdi inntil man har fått ny kunnskap eller bevis om at verdien var muligens for høy.

Har selv vurdert å bruke foam control, men etter jeg har lest produktinformasjonen forsvant lysten, selv om den absolutte mengden silikon man får inn via et øl er ganske liten.

Det er også mulig at renhetsloven sitter alt for dypt i den tyske ryggmargen min...
 
Jeg bruker det i startere, som regel så heller jeg ut vørteren etter at den er gått ferdig. Og jeg kjenner at jeg ikke er særlig bekymret..

Men man skal aldri si aldri,,
 
Kjenner jeg er glad for at jeg brygger øl uten dette.. Nyrene og leveren min skal få lov å bearbeide alkoholen fra ølet uten forstyrrelser fra silikon.
Så jeg velger fortsatt å se på øl som en sunn alkoholholdig drikke.
 
Men hvor mye av det man eventuel får i seg tas faktisk opp i kroppen? Etter å ha kikket på noen diskusjoner på nettet (amerikanske fora) virker det som (selv om mange plutselig har blitt skeptiske) om det er lite sannsynlig at man skal overstige grenseverdiene satt av amerikanske myndigheter, samtidig som noen hevder å ha gjort studier som viser at det i praksis ikke tas noe opp i kroppen. Noen som har kommentarer til dette? Inntil videre digger jeg stoffet... ;D
 
Da kommer jeg ikke til å bruke det. Vi får i oss nok av tvilsomme stoffer som det er. Har da heller aldri hatt nevneverdige problemer uten stoffet heller, konsekvensen er jo bare at en må bruke større kolber til startere eventuelt litt lavere temperatur på starteren slik at den roes ned litt.
 
Er det nokon som veit om dette gjeld berre produktet Fermcap S eller om det også gjeld andre skumdempande produkt, t.d. det som Bryggselv selg?
 
Starter uten foam control er lite aktuelt. Men jeg har ikke forsøkt å koke uten fc etter at jeg installerte trinnløs bryter for kokeelementene. Tidligere hadde jeg av/på i 1 eller 2kW trinn og koking uten fc var en temmelig messy affære... Får forsøke igjen til helgen :)
 
FrodeSy skrev:
Er det nokon som veit om dette gjeld berre produktet Fermcap S eller om det også gjeld andre skumdempande produkt, t.d. det som Bryggselv selg?

Etter å ha fulgt debatten i USA forumene, har jeg forstått at skumdempere for væske er delt i to hovedtyper, enten en olje basert eller silikon basert variant.

Oljebasert er vanligvis ikke ønskelig til brygging, da det ødelegger for skummet i det ferdige ølet.
Derfor er i praksis alle skumdempere til ølbrygging en silikon basert emulsjon.
 
Men er det noen som har noen tall på hvor mye som faktisk tas opp i kroppen i forhold til hvor mye man bare driter ut igjen? Jeg er foreløpig betydelig mer bekymret for alkoholen i ølet mit...

Edit: Fant ikke så mye på nettet om dette, egentlig, men her er litt om opptak av silikon i kroppen, men det virker jo ikke overvettes problematisk, da.

Her er hva Wikipedia sier om polydimethylsiloxane (stoffet i Fermcap S/Foam Control):

http://en.wikipedia.org/wiki/Dimethylpolysiloxane
Og her er noen ord fra en studie om silisiumopptak i kroppen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19356271
Et sitat fra sistnevnte:

Monomeric silicates were readily absorbed, while particulate silicates were decreasingly well absorbed with increasing polymerisation. The present results highlight the need to allow for relative absorption of Si from different foods or supplements in subsequent epidemiological and intervention studies.

Jeg kan dog fint lite om dette, men det kan selvsagt godt være jeg er helt på bærtur! ;D
 
Nei, noen tall på hvor mye som blir tatt opp i kroppen har jeg ikke sett, tror ikke det er så lett å tallfeste det. Det er viktig her å skille mellom silikon og silikon emulsjon. Bruken av silikon emulsjon i mat (vannløselig emulsjon som lettere taes opp i kroppen) er det mange meninger om.

Vi har lenge brukt silikon emulsjon til å fjerne luft i magen, tror de fleste foreldre har brukt Minifom noen ganger på spedbarnet sitt for å fjerne kolikk smerter......
Men at det i mange år ikke har vært sett på som farlig, betyr derimot ikke at det ikke kan være det.
Som Andreas Habel sa tidligere, grenseverdier flyttes stadig etter som man får mer kjennskap til farene. I 2008 var den tekniske anbefalingen fra fabrikanten å bruke 100 ppm, i 2009 kom FDA på banen å reduserte dette til 10 ppm for kommersiell produksjon.
Det er i dag ikke konklusivt hva de medisinske konsekvensene egentlig er ved å drikke silikon i små mengder.

Uansett er silikon noe som ikke brytes ned og man ønsker ikke dette i organene våre. Fokuset på silikon skader har nok også økt med alle problemene man nå ser fra lekkasjer i fra silikon implanter.


Men bare så det er sagt, det var ikke meningen å anbefale noen å slutte å bruke skumdemper, men å øke forståelsen for hva dette er og hvilke konsekvenser overdoser av dette kan muligens medføre. På denne måten har man bedre grunnlag for å vurdere sin egen brygge prosess.

Synes selv at dette er et mirakel middel i startere, men synes det går greit uten skumdemper under koking hvis man passer litt på, har en kjele med god plass, en temperaturmåler under oppkok og har en sprayflaske med vann lett tilgjengelig. Dette har også fått meg til å tenke på å kanskje vurdere filtrering.

Hvis man vil følge FDA sin anbefaling for max tilstelninger på 10 ppm er dette:
10 ppm tilsvarer 1 dråpe pr ca 5 liter.   (1 dråpe = ca 0.05ml) 
 
oeng skrev:
Hvis man vil følge FDA sin anbefaling for max tilstelninger på 10 ppm er dette:
10 ppm tilsvarer 1 dråpe pr ca 5 liter.  (1 dråpe = ca 0.05ml) 

Det høres jo betryggende ut. Jeg bruker typisk 3-4 dråper i kokekjelen (med litt vaktsomhet er det jo strengt tatt ikke nødvendigvis noe man behøver, som du sier) til 22,5 liter ferdig vørter. En god del av dette vil antakelig bli liggende igjen i kjelen ved tapping over til gjæringskar.
 
I følge den tyske wikipedia-artikkelen (http://de.wikipedia.org/wiki/Polydimethylsiloxan) ser det ut som om stoffet virkelig er ufarlig -- det brukes til og med som behandling av "skumplager" i tarmen.  Stoffet er ugiftig og kjemisk inert, dvs. det reagerer ikke med andre stoffer. Det finnes ingen resorpsjon eller kjemisk reaksjon i kroppen og stoffet skilles uendret ut.

Så hvis Bryggselvs Foam Control er det samme som FermCap S, er det vel rimelig trygt å bruke.
 
Andreas Habel skrev:
I følge den tyske wikipedia-artikkelen (http://de.wikipedia.org/wiki/Polydimethylsiloxan) ser det ut som om stoffet virkelig er ufarlig -- det brukes til og med som behandling av "skumplager" i tarmen.  Stoffet er ugiftig og kjemisk inert, dvs. det reagerer ikke med andre stoffer. Det finnes ingen resorpsjon eller kjemisk reaksjon i kroppen og stoffet skilles uendret ut.

Så hvis Bryggselvs Foam Control er det samme som FermCap S, er det vel rimelig trygt å bruke.
Skumplager i tarmen? Det var noe nytt for meg, håper virkelig at jeg kan gå igjennom dette livet uten å få oppleve det.
Tenk å bli medisinert på foam control...
 
Ja, som sagt har dette stoffet blitt brukt f.eks. i mange mange år i Minifom for å fjerne kolikk hos spedbarn og voksne, og blir regnet som ufarlig i små doser.

Men i de siste årene har det blitt flere og flere skeptikere til bruken av silikon emulsjon, selv FDA har måttet gå ut med begrensninger i bruk under fremstilling av øl, og forlanger at det skal fjernes før man kan selge ølet.

Det er et kontroversielt middel, men det er ikke forbud mot det. Hver enkelt får gjøre sin oppfatning av bruken av dette.
 
oeng skrev:
Ja, som sagt har dette stoffet blitt brukt f.eks. i mange mange år i Minifom for å fjerne kolikk hos spedbarn og voksne, og blir regnet som ufarlig i små doser.

Gir Minifom til arvingen nå og nada und nix står listet som bivirkninger.
 
Tilbake
Topp