Jeg mottok 3KW dyppvarmeren jeg bestilte fra Korea (
http://www.ebay.com/itm/Electric-Water-Heaters-Instantaneous-water-heaters-Type-of-switch-/181047793374?#ht_2318wt_996) og fikk testet den under brygging i dag.
Brukte den til å booste oppvarming av meskevann, varme og holde temperaturen på skyllevann samt å booste oppkok av vørter.
Veldig fornøyd!
Den påmonterte holderen kan henges på to måter over grytekanten på grunn av et hakk i buen i holderen. Den kan enten festes midt i buen slik at dyppvarmeren er vertikal eller i hakket slik at den blir litt "tilbakelent" slik at selve elementet kommer omtrent mitt i kjelene mine. Med disse innstillingene kan varmeelementet holdes et par cm over grytebunnen både på Katlakjelen og biltemakjelen (hyttekjele). Det ser ut som en kan justere høyden på holderen om en ønsker det.
Det er bare den nedre del av dyppvarmeren som blir varm, stålet under og over holderen kan man ta på selv under kok (jeg brukte den bare til oppkok, vil anta den kan bli varmere hvis den står lenge i kokende vørter).
Jeg opplevde både dyppvarmeren og holderen som stødig og trygg under bruk.
Den innebygde termostaten er som ventet ikke helt nøyaktig, men det er greit å håndtere. Stiller inn 20 grader under ønsket temperatur, og når den er kommet dit måler jeg med termometer mens jeg øker på termostaten til det blir riktig temperatur. Da holdt den riktig skylletemperatur gjennom hele skyllingen.
Teksten på den er på koreansk med unntak av et merke for ISO 9001, men det betyr vel bare at leverandøren har et kvalitetssikringssystem, ikke at produktet er produsert i henhold til en ISO-standard. Termostaten er angitt i °C.
Tok drøye to uker i posten fra Korea, og selgeren hadde etter forespørsel justert ned prisen.