Ca 3kW el. varmeelement av "dyppetypen" - gunstig på nett?

runeme

Norbrygg-medlem
Ønsker å gå over fra gass til el.oppvarming i mitt terrassebrygg, men (gjerrig som jeg er) vil jeg tro at det finnes billigere versjoner en de jeg finner i norske nettbutikker? Har gjort noen søk på ebay uten særlig hjell, er det kanskje noen som har noen linker eller erfaringer.

mvh
Rune
 
Helt enig at sistnevnte ser betydelig bedre ut, men var ivrig og kjapp i avtrekkeren på første link (ikke mye å tape i kronasjer her). Bestiller nok en av den siste også.
 
Litt på siden, men er det noen som har forslag til effektregulator som kan brukes sammen med 3KW dyppvarmer?
 
Hvordan skal du bruke varmeelementet? Skal du bare bruke det til oppvarming av vann, eller også til oppvarming under mesking og til koking?
Vil det lange elementet få plass mellom kjelen og maltrøret?
Jeg spør fordi jeg også er litt innvolvert i ett terassebryggeri som fyres på gass hvor det på sikt kansje er ønskelig med elektrisk oppvarming. Fint om du gir oss en oppdatering på hvordan det virker når du har fått prøvd det.
Selv endte jeg opp med å innstallere ett 2kw vannkokerelement i vannkjelen min, så dyppvarmeren blir nok bare reserveløsning.
 
HansV skrev:
http://www.ebay.com/itm/Home-Garden...r-Immersion-Element-220V-3000W-/360621501269
Edit: Oppdatert link. Jeg har bestillt en slik, men ikke fått enda så den er ikke testet. Det  som evt. kan være ett problem er at det blir litt mye plastdeler som kommer i kontakt med vannet og evt. kan sette smak.
Hvis du skal bruke det til koking kan det hende at effekttettheten er litt høy så det kan brenne seg. Da bør du nok ha en effektregulator i tillegg.

Har prøvd samme element selv og må advare deg at byggekvaliteten på dette elementet er svært dårlig. Oppbygningen på dette elementet elektrisk set, er at den ene fasen er lagt til kapslingen/skallet av "dyppvarmerens" kolbe. Dette vil da medføre i at du vil få et overslag mellom vannet/kjelen til jord. Så her er det viktig at du ikke er i kontakt med kjelen og noe som er jordet samtidig for da vil du få et lite støt.

Dette står også litt dårlig forklart i tekst fra selger: 3. Don't put your hand into the liquid when the element is plugged in a wall outet.
 
Hvis det stemmer at den ene fasen ligger til gods er ikke denne trygg å bruke i det hele tatt, og serlig ikke i Norge hvor vi ikke har null-leder på nettet! Da vil også evt. Jordfeilbrytere løse ut.
Jeg skal måle når min kommer for å se om det stemmer. Ellers går denne i søppelbøtta.
Takk for info, fjerdrum.

Edit: boksen kommer fra Elfa, og var noe jeg hadde til overs på jobben.
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=52-610-29&hst=2 Litt dyr løsning hvis du må kjøpe nytt. Det finnes massevis an egnede bokser på ebay, det er bare fordel å ha en boks i metall som kan lede bort varmen. Modulen blir ikke så veldig varm, men bør ha litt kjøling.
 
Var ihvertfall slik på den jeg bestilte. Den andre saken som det linkes til virker mer solid.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
 
Fikk dyppvarmeren jeg hadde bestillt i dag. Kan bekrefte at denikke har  koblet metallet på utsiden av varmeelementet til en av fasene. Den har heller ikke jord koblet till metallet, som vannkokerelementene har.
Så det skal være trygt å bruke dette så lenge det ikke feiler og blir overslag inni. Men jeg tror ikke jeg tør bruke dette. Har montert element fast i kjelen i stedefor.
Det luktet også en del av plasten øverst på elementet, det er neppe næringsmiddelgodkjent og vil nok sette smak på vannet.
 
Jeg mottok 3KW dyppvarmeren jeg bestilte fra Korea (http://www.ebay.com/itm/Electric-Water-Heaters-Instantaneous-water-heaters-Type-of-switch-/181047793374?#ht_2318wt_996) og fikk testet den under brygging i dag.

Brukte den til å booste oppvarming av meskevann, varme og holde temperaturen på skyllevann samt å booste oppkok av vørter.

Veldig fornøyd!

Den påmonterte holderen kan henges på to måter over grytekanten på grunn av et hakk i buen i holderen.  Den kan enten festes midt i buen slik at dyppvarmeren er vertikal eller i hakket slik at den blir litt "tilbakelent" slik at selve elementet kommer omtrent mitt i kjelene mine. Med disse innstillingene kan varmeelementet holdes et par cm over grytebunnen både på Katlakjelen og biltemakjelen (hyttekjele). Det ser ut som en kan justere høyden på holderen om en ønsker det.

Det er bare den nedre del av dyppvarmeren som blir varm, stålet under og over holderen kan man ta på selv under kok (jeg brukte den bare til oppkok, vil anta den kan bli varmere hvis den står lenge i kokende vørter).

Jeg opplevde både dyppvarmeren og holderen som stødig og trygg under bruk.

Den innebygde termostaten er som ventet ikke helt nøyaktig, men det er greit å håndtere. Stiller inn 20 grader under ønsket temperatur, og når den er kommet dit måler jeg med termometer mens jeg øker på termostaten til det blir riktig temperatur. Da holdt den riktig skylletemperatur gjennom hele skyllingen.

Teksten på den er på koreansk med unntak av et merke for ISO 9001, men det betyr vel bare at leverandøren har et kvalitetssikringssystem, ikke at produktet er produsert i henhold til en ISO-standard. Termostaten er angitt i  °C.

Tok drøye to uker i posten fra Korea, og selgeren hadde etter forespørsel justert ned prisen.
 
Var det antydning til brent vørter på elementet?
Hvis du orker å måle så hadde det vært interessant å vite diameter på varmeelementet + lengden på den delen som blir varm  for å regne ut effekten i w/cm2.

Driver å konstruerer nytt bryggeri, hadde vært greit å samle litt erfaringsdata før jeg monterer kokeelement i kjelen.

Mvh,

Erlend H.
 
Fikk også testet min her om dagen. Termostaten på min ser faktisk ganske nøyaktig ut. 100gr nivået iallefall. Hadde tenkt å teste den på mesketemperatur området med sirkulering og loggføre hysteresen. Om den er smal og termostaten nøyaktig er det virkelig en hendig digs. Virker å være bygget noenlunde solid, selv om plasten nok er av den harde litt sprø sorten.. tror jeg. W/cm er nok høy her ja. Men kanskje i kombinasjon med en ohmsk SSR så blir dette knall. Jeg ba ikke om nedsatt fakturapris og fikk forenklet toll og mva på min. Rimelig uansett om det er holdbart.
 
Det ser ut som lengden av selve varmeelementet er ca 85 cm ± 5 cm, målt to ganger med målebånd. diameter er 11mm målt med skyvelær.

Etter bruk kom det litt belegg/ svak misfarging, se bilde. Mener dette kom under oppvarming av skyllevann der jeg hadde tilsatt pH 5.2 stabilizer, ikke fra oppkok av vørter.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

EDIT: rettet fra 5 hm til 5 cm. 5 hektometer er i overkant stor usikkerhet.
 
Tilbake
Topp