Forhåndsvarsling av NM 2014

cral

 
Her kommer noe informasjon om NM 2014 slik at folk kan gå i gang å brygge øl!

NM 2014 blir delt i 2 arrangementer:

Publikumsfavoritt blir holdt i kanonhallen Lørdag 01.02.2014
Her blir det ikke store endringer fra årets gjennomføring. Beste ølet blir stemt frem i en eller annen form for avstemning.
Det blir innført en ny konkurranse som (Mest sannsynlig) får sin egen jury for å bestemme vinner; Beste stand\serveringsted.

Billettsalg åpner i November. Og blir via eventbrite som i fjor.
Påmelding av bryggere skjer samtidig, via nytt system.

Flaskekonkurransen og Etikettkonkurransen blir holdt på et arrangement Lørdag 26 april (Helgen etter påske)

Fristen for innsending av øl blir 01.04. Hvor og hvordan blir postet senest i slutten av februar. Men vi regner med at blir samme opplegg som i år, uten feile adresser.

Arrangementet lørdag 26 april, er en del av noe større som begynner fredag 25 april på kvelden, og varer til ca midt på dagen på søndag.

EDIT: Vi satser på å få billettsalg startet i februar, slik at folk som kommer utenfra får god tid til å bestille billetter.

Hilsen NM Komiteen 2014
 
Spennende;

På årets flaskekonkurranse; Vet vi enda om det vil det bli noe slags servering av øl? EDIT: "Hjemmebrygg"
 
Det er ikke mulig å legge flaskekonkurransen og publikumsfavoritten til samme helg? Så slipper vi som bor utenfor Oslo å reise to ganger, eller kanskje mer aktuelt velge ett av arrangementene. Eller legge publikumsfavoritten og flaskekonkurransen til to forskjellige byer :)
 
Det første som slår meg er en varm hall og iskald februardag.  Sørg for garderobe!  :)

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk 2
 
Bjarte H skrev:
Det er ikke mulig å legge flaskekonkurransen og publikumsfavoritten til samme helg? Så slipper vi som bor utenfor Oslo å reise to ganger, eller kanskje mer aktuelt velge ett av arrangementene.

Målet er å ha to ulike arrangementer, med litt forskjellig profil og litt forskjellig målgruppe. Arrangementskomiteen har en del spennende tanker om hva de to arrangementene skal inneholde, som gjør det vanskelig å kombinere i ei helg. Jeg er sikker på at dette blir to veldig bra arrangement, selv om det er tidlig i planlegginga enda.
 
Eg har eit par år hatt lyst til å delta på NM men backet ut pga, kort tidsfrist (som eg no ikkje kan skylde på) og nervøsitet for komplett slakt. Om eg deltar så blir det ikkje for å vinne da det er for mange flinke bryggere. Men eg hadde såtte pris på konstruktiv kritikk.

Så mitt spørsmål er, kor mykje må man brygge for dei forskjellige konkuransene?
 
gustavf skrev:
Bjarte H skrev:
Det er ikke mulig å legge flaskekonkurransen og publikumsfavoritten til samme helg? Så slipper vi som bor utenfor Oslo å reise to ganger, eller kanskje mer aktuelt velge ett av arrangementene.

Målet er å ha to ulike arrangementer, med litt forskjellig profil og litt forskjellig målgruppe. Arrangementskomiteen har en del spennende tanker om hva de to arrangementene skal inneholde, som gjør det vanskelig å kombinere i ei helg. Jeg er sikker på at dette blir to veldig bra arrangement, selv om det er tidlig i planlegginga enda.

Jeg håper bare at dere tar hensyn til at hjemmebryggere flest (min antagelse) ikke bor i Oslo. Og at selv om arrangementene kan bli bedre av å spres over flere helger så betyr det en økonomisk og tidsmessig belastning for alle hjemmebryggere utenfor Oslo og omegn. For min egen del, og kanskje for noen andres del, så er det lite aktuelt med to helger til Oslo på hotell eller herberg mellom februar og april, så da er en kombinasjon av flaske- og publikumskonkurranse å foretrekke fremfor en av delene.

Angående "forskjellig profil og litt forskjellig målgruppe" så er jeg litt usikker på hva det betyr. Er ikke dette arrangementer som Norbrygg arrangerer for Norbryggs medlemmer, og eventuelt andre hjemmebryggere?
 
PF tar all oppmerksomhet bort fra Flaskekonkurransen. Blir artig med et eget arangment hvor det bare er bryggere tilstede :skitbra:
 
Bjarte H skrev:
gustavf skrev:
Bjarte H skrev:
Det er ikke mulig å legge flaskekonkurransen og publikumsfavoritten til samme helg? Så slipper vi som bor utenfor Oslo å reise to ganger, eller kanskje mer aktuelt velge ett av arrangementene.

Målet er å ha to ulike arrangementer, med litt forskjellig profil og litt forskjellig målgruppe. Arrangementskomiteen har en del spennende tanker om hva de to arrangementene skal inneholde, som gjør det vanskelig å kombinere i ei helg. Jeg er sikker på at dette blir to veldig bra arrangement, selv om det er tidlig i planlegginga enda.

Jeg håper bare at dere tar hensyn til at hjemmebryggere flest (min antagelse) ikke bor i Oslo.
ser man på medlemsmassen til norbrygg bor det vel 2/3 deler på østlandet.

Er ikke dette arrangementer som Norbrygg arrangerer for Norbryggs medlemmer, og eventuelt andre hjemmebryggere?

Flaskekonkurransen er den viktigste og eneste konkurransen hvor du får en skikkelig bedømming av ølet ditt. PF i seg selv er et flott og hyggelige arrangement men det overgår flaskekonkurransen totalt. Derfor delingen. NM komiteen har prøvd å få til alt på en helg, men da lette vi ha brukt en fridag for å få til alt.

Mulig det hadde blitt bedre, men å finne et sted som har plass til alt hadde vært et mareritt.

Carl

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 2
 
Det var det jeg ville vite, om dere hadde tatt med alle tilreisende i betraktningen eller ikke, noe dere tydeligvis har :)

Og jeg kjenner godt igjen at flaskekonkurransen blir overkjørt av publikumsfavoritten. Jeg hadde bare foretrukket en annen løsning enn oppdeling :) Men slik er det nå, og hvis flertallet ønsker det slik så er det best slik.
 
Bjarte H skrev:
Jeg håper bare at dere tar hensyn til at hjemmebryggere flest (min antagelse) ikke bor i Oslo. Og at selv om arrangementene kan bli bedre av å spres over flere helger så betyr det en økonomisk og tidsmessig belastning for alle hjemmebryggere utenfor Oslo og omegn.

Jeg tror det er viktig at arrangementene Norbrygg har er så gode som mulige og spredd utover landet. Utfordringa med at de som vil ha med seg alle Norbrygg-arrangementene nå må to ganger til Oslo (i tilllegg til en gang til Tautra og en gang til Bergen) er vi klar over, men  har allikevel valgt å legge begge delene av arrangementet til Oslo-området når vi har funnet ut at det er nødvendig å gjøre dette skillet.

Angående "forskjellig profil og litt forskjellig målgruppe" så er jeg litt usikker på hva det betyr. Er ikke dette arrangementer som Norbrygg arrangerer for Norbryggs medlemmer, og eventuelt andre hjemmebryggere?

NM har i tillegg til å være premieutdelig og hjemmebryggertreff, vært ment som et utstillingsvindu for hjemmebrygging, der de som er nysgjerrige på hjemmebrygging kan komme og treffe hjemmebryggere og smake på hjemmebrygd øl. Her har NM skilt seg fra de andre Norbrygg-arrangementene (Bjorleik og juleølkonkurransen), som hovedsakelig har vært rettet mot Norbygg-medlemmer og også har hatt et faglig foredrag som en viktig del.

For NM har vi sett at publikums favoritt, det som vi kan kalle utstillingsvinduet, har dominert arrangementet mer og mer. Særlig har det vært problematisk at det som er Norbryggs viktigste arrangement gjennom året, flaskekonkurransen, har blitt stadig vanskeligere å holde fokus på. Med tanke på alle ressursene som går ned i flaskekonkurransen, fra opplæring av dommere til utarbeidelse av typedefinisjoner, har det vært gjort flere forsøk på å framheve den mer. Stort sett uten å lykkes.

Publikumsarrangementet har også blitt så stort at det er vanskelig å kombinere med noe mer. Tidligere hadde Norbrygg årsmøte på NM, men det har ikke latt seg gjennomføre de siste årene. Lokalene vi trenger er såpass store, at de ikke er egnet til å kombinere med andre typer arrangement og det er også såpass mye arbeid med rigging at mesteparten av dagen går med. Den oppdelinga som fungerer bra for Bjorleik og juleølkonkurrransen, med foredrag og prøvesmaking på samme dag og samme sted fungerer ikke for NM. Dessuten blir fredagsettermiddagen veldig kort for å få til noe, spesielt for de som kommer langvegsfra, og søndagen er mange litt tunge i hodet.

Vi har vurdert å gi flaskekonkurransen en større plass, men fortsatt kombinert med avslutning samme helg som publikums favoritt, uten å finne en god måte å gjøre det på. Når vi også ønsket å ha et større faglig innhold, ble løsningen å splitte det på to helger, der flaskekonkurransen blir sentral den ene helga.

Løsningen har altså blitt ei todeling av arrangementet. Og for, endelig, å svare på spørsmålet:
- Arrangementet i februar blir på størrelse med fjorårets NM-arrangement, med fokus på å smake hjemmebrygg og rettet både mot de som brygger selv og de som bare har interesse av å bli kjent med miljøet.
- Arrangementet i april får færre deltagere, men går over ei hel helg. Fokuset blir på å lære mer om øl og hjemmebrygging. Først og fremst blir det rettet mot de som selv brygger og vil komme et steg videre.

Foreløpig er det tidlig i planlegginga, så detaljene er fortsatt uklare. Det var allikevel viktig å få ut noe informasjon nå, slik at datoene og delinga er kjent.
 
Tilbake
Topp