Gratulere med Speidel.Bjorf skrev:Fikk nettopp Speidels Braumeister 50 liter i hus nå. Noen som vet hva minimumskapasiteten er på denne?
Bjorf
Bjorf skrev:Takk for svar.
Tenkte å lage noen 25-30 liters brygg innimellom. Hvis dette er for lite for bryggeriet, vil jeg redusere kapasitet ved eksempelvis plassere et materiale som fortrenger 10 liter væske eller få laget meg ett kortere gjæringsrør. (Speidel har laget ett rør for inntil 20 literbrygg og for lite for meg).
Mvh
Bjorf
Trur eg ville gått for eit mindre maltrør. Pumpene i Speidele er ikkje av dei mest heftige, så eg vil tru det er lite som skal til for at gjennomstrømminga i røyret kan verta påverka i negativ lei. Det skal ganske mykje kuler til for å fortrenga 10 liter, og så skal samtidig vera plass til nok malt i røyret. Du får avgi rapport om du iverkset prosektet-Bjorf skrev:Takk for svar.
Tenkte å lage noen 25-30 liters brygg innimellom. Hvis dette er for lite for bryggeriet, vil jeg redusere kapasitet ved eksempelvis plassere et materiale som fortrenger 10 liter væske eller få laget meg ett kortere gjæringsrør. (Speidel har laget ett rør for inntil 20 literbrygg og for lite for meg).
Mvh
Bjorf
Bjorf skrev:Takk for svar.
Hva kostet det mindre røret hos Petit? Forstod på han at de ikke ville få inn røret før til sommeren. Tror jeg får mekket et rør, litt større enn det på 20/25 liter, hos en blikkenslager e.l. Speidels rør blir for lite for en 25 liters batch med høy OG.
Alternativt, har du tro på å benytte medfølgende rør og lage en ekstra rist, slik at man plasserer noe som for trenger 10-15 liter mellom de to nederste ristene. Kunne tenke meg fylle med plastkuler e.l. Må sørge for god gjennomstrømming og stoff som ikke avgir smak.
Mvh
Bjorf
Skeptisk :neinei:Bjorf skrev:Vedr. kapasitet på Braumeisteren fikk jeg oppgitt fra Speidel:
For standard maltrør er minimumskapasitet 8 kg malt/42 liter
For lite maltrør er minimuskapasitet 4 kg malt/20 liter og maksimumskapasitet 6 kg malt/30liter.
Har kun fått testet "bryggeriet" én gang og fikk meget lav utnyttelse av malt, 55%. Hadde kanskje for mye malt (12-13kg) og malten kanskje for kompakt.
Man kan vel kanskje snu den øvre rista, slik at røret i senter peker nedover? Da øker volumet i maltrøret med ca 5 liter.
Bjorf
Bjorf skrev:Antar det vil være en fordel å meske hveten sammen med pilsnermalten og ikke hver for seg.