Mrmalty eller Yeastcalc?

Jeg var innom yeastcalc.com og lekte meg litt siden jeg skal lage starter for første gang til helgen. Og under den ene fanen kan man velge mellom 2 forskjellige stir plates ( se vedlaggte bilder) Det som forunder meg er at viss jeg velger "K.Troester" så vil jeg klare meg med en 1.5L starter og med "J.Zainesheff" så vil det ikke gå. Differansen på de 2 er jo vanvittig! Hva er riktig?

Med J.Zainessheff og Mrmalty (det samme?) trenger jeg en 2,3L starter når gjæren har 72% viability. Det blir ett problem i.o.m. magnetrøren min såvidt klarer en whirlpool på 2L væske.
 

Vedlegg

  • StirTroester.jpg
    StirTroester.jpg
    134,4 KB · Sett: 445
  • StirZainesheff.jpg
    StirZainesheff.jpg
    153,9 KB · Sett: 447
TommyE skrev:
Jeg var innom yeastcalc.com og lekte meg litt siden jeg skal lage starter for første gang til helgen. Og under den ene fanen kan man velge mellom 2 forskjellige stir plates ( se vedlaggte bilder) Det som forunder meg er at viss jeg velger "K.Troester" så vil jeg klare meg med en 1.5L starter og med "J.Zainesheff" så vil det ikke gå. Differansen på de 2 er jo vanvittig! Hva er riktig?

I utgangspunktet ville jeg stolt mer på Braukaiser (K. Tröster). Er du i tvil om grunnlaget for beregningene hans, kan du se forsøkene og protokollene på hjemmesidene hans.
 
Mrmalty.

For det første, mye kulere navn!

For det andre, fordi man generelt vil få et bedre resultat av å pitche litt for mye enn litt for lite.

Magnetrøreren din klarer ikke vortex med 2,4L? Null stress joggedress. Et smilehull i overflaten nok :)
 
Bjarte H skrev:
Mrmalty.

For det første, mye kulere navn!

For det andre, fordi man generelt vil få et bedre resultat av å pitche litt for mye enn litt for lite.

Magnetrøreren din klarer ikke vortex med 2,4L? Null stress joggedress. Et smilehull i overflaten nok :)

Jammen da blir det jo null stress joggedress! Jeg trodde vortex'n måtte nå helt ned til bunn. Lærer noe nytt hver dag  :skitbra:

Om Braukaiser har rett så vil jeg av 1.5L starter få 300mrd gjærceller, og jeg trenger 276mrd celler. Det er jo mer enn nok. Jeg kan godt lage store startere, men viss jeg ikke TRENGER å gjøre det så ser jeg heller ikke poenget. Både det praktiske og økonomiske aspektet med dette spiller ikke noen stor rolle, siden jeg brygger i så liten skala. Jeg er bare interessert i hva som er riktig. Men det finnes kanskje ikke noen fasit på dette?

gustavf skrev:
I utgangspunktet ville jeg stolt mer på Braukaiser (K. Tröster). Er du i tvil om grunnlaget for beregningene hans, kan du se forsøkene og protokollene på hjemmesidene hans.

Jeg har lest litt på dette, men jeg er nok såpass ny i dette gamet att mye av det var gresk for meg  ::)
 
Jeg foretrekker YeastCalc. Dels fordi det er greiere å kalkulere startere som steppes, og dels fordi den inkluderer resultatene av de eksperimentene som Kai Troester har gjort. Jeg tror uansett at begge gjør en god jobb for hjemmebryggeren.
 
Jeg er også tilhenger av Yeastcalc. Men nettsiden er tydeligvis ute av drift. Ifølge amerikanske bryggesider så er ikke avgiften for domenet betalt..
Men her er en arkivert utgave av Yeastcalc. Den fungerer.
 
Tilbake
Topp