Rettelser i oppskrifter i boka "Ølbrygging fra hånd til munn"

Hei alle sammen!

Som det allerede har vært påpekt i tråder på dette forumet, har det sneket seg inn feil i en del av oppskriftene. Noen skyldes tekniske glipp fra tekst til layout som ikke har blitt oppdaget i korrekturen. Og noen skyldtes rett og slett feil i opplysningene i oppskriftene.

Vedlagt er en komplett oversikt over feilene, organisert per side i boka og med angitt oppskrift.

God brygging!

Thomas
 

Vedlegg

  • Oppskriftsfeil til NORBRYGG.docx
    96,1 KB · Sett: 2.158
Hva med gjæren til IPA Quadruppel?
Finner ingen referanse til WLP454 på whitelabs sine sider..
 
Noen som har noen formening om oppskriften til Steam Beer fra OMB stemmer i boka? Får ikke IBUen til å stemme med det humleskjemaet som er oppgitt..
Edit: Det står forresten ikke noe mer spesifikt enn "Munich" og "Crystal" heller..
 
Foruten at mengden pale malt skal være 4000 g, hva mer er galt med denne oppskriften for Porter fra Oslo Mikrobryggeri? Jeg får ikke mengden humle til å stemme med IBU. Er de andre mengdene malt korrekt?
 

Vedlegg

  • Oslo Mikrobryggeri - Porter.JPG
    Oslo Mikrobryggeri - Porter.JPG
    86,1 KB · Sett: 1.678
Bytta julegaver imot denne boka og tror
også det må ha sneket seg inn en feil i humleskjema på Kinn Vestkyst
Kun 40 IBU?
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=Kinn%20Vestkyst&mine=on&sort=date&stylesort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
 
Gahr skrev:
loebrygg skrev:
Bytta julegaver imot denne boka og tror
også det må ha sneket seg inn en feil i humleskjema på Kinn Vestkyst
Kun 40 IBU?
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/bee...sort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=

Well, i Beercalc-utregningen her mangler det vel tross alt en god del humle... Det er også viktig å huske at humleutbyttet gjerne er et helt annet i et større bryggeri enn i et hjemmmebryggeri.
Er ikkje oppskriftene i boka justert for å passe små heimebryggeri?
 
Når det er feil på  i 20 +/- av oppskriftene mener jeg at man ikke lenger kan snakke om noen glipp. Da er jeg mer fristet til å bruke beskrivelser som "dårlig håndtverk" eller "hastverk er lastverk".  Virker som om kvalitetskontrollen har vært fraværende...
 
Vel, i boka jeg kjøpte idag virker det som det bare er Brown Ale'n til NØ som fortsatt er feil
 
TerjeR skrev:
Gahr skrev:
loebrygg skrev:
Bytta julegaver imot denne boka og tror
også det må ha sneket seg inn en feil i humleskjema på Kinn Vestkyst
Kun 40 IBU?
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/bee...sort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=

Well, i Beercalc-utregningen her mangler det vel tross alt en god del humle... Det er også viktig å huske at humleutbyttet gjerne er et helt annet i et større bryggeri enn i et hjemmmebryggeri.
Er ikkje oppskriftene i boka justert for å passe små heimebryggeri?

Oppskriftene er justert i den forstand at de er skalert ned til 25 liter. Men det betyr IKKE at humlemengdene vil gi en lik beregning av IBU fra bryggeri til hjemmebrygger. Et større bryggeri vil ha et gitt utbytte av humlen, og det er ikke alltid dette vil passe med hjemmebryggeres måte å regne ting ut på. Humlemengder er noe man i stor grad må erfare. Når det er sagt: Selv store bryggerier beregner ofte IBU, tallene i oppskriftene må stort sett sees på som veiledende, ikke absolutte.
 
loebrygg skrev:
Vel, i boka jeg kjøpte idag virker det som det bare er Brown Ale'n til NØ som fortsatt er feil


Fikk boka i gave i dag og har gått igjennom alle rettelsene og det er bare en dem ikke har fått med seg i 3 Opplag, og det var Nøgne Brown Ale side 104.
 
Sett bort fra feilene så vil jeg si at dette var en innbydende og fin bok. Sitter med andre opplaget og også der var det mange feil å rette (ut fra lista til Thomas). Etter å ha sett på feilenes karrakter så er det verdt å stille seg spørsmålet om forfatter av boka har tatt seg bryet med å kontrollregne en eneste av oppskriftene.  :noway:

Til tross for skuffelsen og lettelsen etter å ha sett denne tråden, så håper jeg det vil komme flere revisjonsoppdateringer slik at en kan være trygg på at oppskriftene ligger ca der de skal være.
 
Tilbake
Topp