Ny i faget, men går for gull :-)

Ja da har jeg og naboen også kastet oss på bryggebølgen, utstyret begynner og ta form:

Vedlegg

• Bryggeri1.jpg
    Bryggeri1.jpg
    98 KB · Sett: 1.206
  • Bryggeri2.jpg
    Bryggeri2.jpg
    80 KB · Sett: 1.198
  • Bryggeri3.jpg
    Bryggeri3.jpg
    269,3 KB · Sett: 1.209
  • Bryggeri4.jpg
    Bryggeri4.jpg
    40,7 KB · Sett: 1.197
  • Bryggeri5.jpg
    Bryggeri5.jpg
    276,4 KB · Sett: 1.215
Tankene er (som flere andre bruker) gamle varmtvannsberedere.

Jeg har et spørsmål som jeg håper noen av dere der ute kan svare/synse på:

Vi vurderer og sveise inn en "innertank" i mesketanken, tanken er at det vil da være luft som isolerer mens man mesker. Når vørteren skal kjøles så lurer vi på og bruke denne "dobbeltbunnen" som kjøling.
Altså pumpe kaldt vann inn i bunnen av "dobbeltbunnen" og returen ut i toppen.

Er det noen som har prøvd slik kjøling og vet om det vil fungere?

Kristian Skreosen skrev:
Ser knall ut!  :skitbra: :amen:

Håper fler bilder kommer i fremtiden!

Takker for det!!

Joda flere bilder kommer.
PID regulatorer er kommet, venter på varmeelementer og ventiler fra det store utland.
Planen er og ha eget brygg til Påske.

Vi tenker og felle inn inn regulatorer og ventiler i den syrefaste platen i front, da blir det forhåpentligvis oversiktlig og greit.

Kalle74 skrev:
Vi vurderer og sveise inn en "innertank" i mesketanken, tanken er at det vil da være luft som isolerer mens man mesker. Når vørteren skal kjøles så lurer vi på og bruke denne "dobbeltbunnen" som kjøling.
Altså pumpe kaldt vann inn i bunnen av "dobbeltbunnen" og returen ut i toppen.

Er det noen som har prøvd slik kjøling og vet om det vil fungere?

Høres ut som du vil få relativt beskjedent overflateareal mellom det varme og kalde med en sånn løsning, og begrenset/manuell sirkulasjon. Det vil nok fungere, men hvor effektivt det kjøler ned vørteren er et annet spørsmål... Jeg ville heller lagt ned det arbeidet i å lage en kjøler med velkjent god ytelse, f.eks motstrøm, og heller isolert meskekaret med et liggeunderlag e.l.

Kudos for tøff DIY forresten  :amen:

buskas skrev:
Høres ut som du vil få relativt beskjedent overflateareal mellom det varme og kalde med en sånn løsning, og begrenset/manuell sirkulasjon. Det vil nok fungere, men hvor effektivt det kjøler ned vørteren er et annet spørsmål... Jeg ville heller lagt ned det arbeidet i å lage en kjøler med velkjent god ytelse, f.eks motstrøm, og heller isolert meskekaret med et liggeunderlag e.l.

Kudos for tøff DIY forresten  :amen:

Ja, er i tvil selv. Når jeg regner på arealet så får jeg følgende:

25m x 12mm kobberrør har et areal på 1.1m2
En halv varmtvannsbereder har et areal på 1.45m2

Rent arealmessig så burde jo systemet med en innertank ha større kjøle evne, men som du skriver så er det nok ikke så lett og få sirkulert/fordelt kjølevannet jevnt med en innertank.

Kalle74 skrev:
Ja, er i tvil selv. Når jeg regner på arealet så får jeg følgende:

25m x 12mm kobberrør har et areal på 1.1m2
En halv varmtvannsbereder har et areal på 1.45m2

Rent arealmessig så burde jo systemet med en innertank ha større kjøle evne, men som du skriver så er det nok ikke så lett og få sirkulert/fordelt kjølevannet jevnt med en innertank.

Nei nettopp, du må regne med hastighet også. Med motstrømskjøing får du konstant inn ny varm vørter og nytt kaldt vann i kjøleloopen

Etter 15 dager på havet så lå det mye snacks og ventet på posten, nå kan prosjektet gå videre :skitbra:

Vedlegg

• 2014-01-18 17.37.46.jpg
    2014-01-18 17.37.46.jpg
    132 KB · Sett: 850
Ett hakk nærmere :biersmile:
De fleste ventilene er montert, mangler 2stk. for struping. 1 til HERMS pumpe og 1 for skylling av maltsengen.

Vedlegg

• P1250012.jpg
    P1250012.jpg
    964,3 KB · Sett: 649
Ville jo helst hatt skap i syrefast/rustfritt men det koster mere enn det smaker. Det får komme senere hvis jeg skulle komme
over et skap til en hyggelig pris.

Vedlegg

• P1250010.jpg
    P1250010.jpg
    934,7 KB · Sett: 653
  • P1250003.jpg
    P1250003.jpg
    314,9 KB · Sett: 658
Koketanken: 2x2500W elementer.
Varmtvannstanken: 3000W + 2500W + 1000W

Vedlegg

• P1250004.jpg
    P1250004.jpg
    794,4 KB · Sett: 651
  • P1250015.jpg
    P1250015.jpg
    744,3 KB · Sett: 662
For 7-8år siden så vant jeg en frityrkoker på bingo i Nordsjøen (ikke bare gamle damer med lilla hår som spiller bingo ;D).
Heldigvis så ble den ikke kastet, så jeg fant den på loftet blank og ubrukt i orginalforpakningen.

"kjelen" er på 3l og varmeelementet er på 2.200W, så den håper jeg vil fungere greit til HERMS. Den orginale termostaten
skrotes og erstattes med en PID regulator.

Planen var i utgangspunktet og bruke en thermos så jeg har kjøpt en 10m med 8mm kobberrør på BT, men det er mulig jeg
nå går for 10mm rør i stedenfor siden det er bedre plass i fritykokeren. Noen som har noen tanker om det lønner seg??

Vedlegg

• P1250017.jpg
    P1250017.jpg
    896,2 KB · Sett: 669
Og slik ble styringsskapet (de 2 pumpene er ikke tilkoblet enda):

Vedlegg

• P2070021.jpg
    P2070021.jpg
    855,5 KB · Sett: 524
Takker for hyggelige tilbakemeldinger, vi mangler 1 pumpe før vi er klare til og sette i gang med brygging, men håper den er rett rundt hjørnet.
Det meste er testet med vann og ser ut til og fungere rimelig etter planen. Det er mye pga. Norbrygg sitt forum og den kompetansen som finnes her
som er grunnen til at vi forløpig ikke har hatt noen store blundere :skitbra: :skitbra:
Utrolig greit at man kan hente erfaringer fra andre (både feil og suksesser) her på forumet :ilike: :ilike:

Tilbake
Topp