Kunstig karbonering Corneliusfat

Sverre K

Norbrygg-medlem
Kan noen her være så elskverdig å gi meg inn med teskje hvordan man tilsetter Co2 til øl på fat?  Har en lys ale som er tappa på fat og står på ca 10 grader nå, har satt på trykk og sluppet ut trykket et par ganger for å fjerne luft.  Hvor høyt trykk og hvor lenge skal det stå?
Finnes der en slik kalkulator noen plasser her som viser hvor mye Co2 til hvilket øl og til hvilke temperaturer?
 
Takker!
Skjønne no hvorfor jeg ikke fant tabellene!  Mente at jeg hadde sett dem tidligere men det var nok før viruset begynnte å jævles med oss!
Må nok ut i garasjen å smake på øl i kveld.
 
Ventilen må være åpen hele tia. Eller du kan laga det en form for reservoar etter regulatoren, men får fatet. da trenger du et gjerne en tomms rør, samt tilbakeslags ventil.

Det enkleste er nok uansett å la ventilen stå åpen. Ihvertfall så lenge du skal la øll ta opp co2 over tid
 
Det ser ut som du har løst problemet. Men Beertools anbefaler 0,7 bar ved 2 °C og 1,2 bar ved 10 °C for å få 2,5 volum CO2. Stemmer det med tabellen?

janh
 
Janh, det stemmer helt. Temperatur har mye å si. Hva var igjen denne naturloven om trykk, temperatur...

Image15.gif


P = pressure/trykk
T = temperatur (i Kelvin)

Så det er da viktig å ha kontroll over temperaturen til brygget, for ellers så kan det hende man bommer og over-/underkarbonerer. Mener selv at overkarbonering er verst, for det er vanskeligst å løse fort.
 
Takk for god hjelp!
Måtte en tur ut i garasjen i går kveld for å teste, temp ligger vel i snitt her på ca 8-9 grader og  har hatt fatet kobla til på ca 1,3 bar i noen dager.
Resultatet var et fint skummende øl, kanskje litt mye skum men tappa med en slik picnick krane med bare 10 cm slange.Flotte greier, skummet smakte som krem så fat var nok tingen ja!  Har ikke fått resultatet som jeg ønska meg med flasker så når de blir tomme pantes de igjen. 
 
Jeg regner da med at du har brukt vanlige bryggerifat, Sverre? Kan du si noe mer om dine erfaringer med disse fatene?
 
Aha, jeg visste ikke at det gikk an å pante slike. Kanskje noen annen er interessert i å overta slike fat :). Jeg må si at mine erfaringer med corneliusfat er positive. Bare tanken på å vaske massevis av flasker gjør at jeg holder ved fatene. Fortsatt lurer jeg på hva du synes er negativt med disse fatene. Kanskje du kan få hjelp av noen her på forumet til å få det til å funke bra likevel  :yes:
 
Om du leser en gang til ser du at resultatet med flasker ikke har gitt det resultat jeg ønsket men derimot funker fatene supert!
Det er med andre ord flaskene som jeg har øl på som pantes etter hvert de drikkes opp!
 
Sverre K skrev:
Om du leser en gang til ser du at resultatet med flasker ikke har gitt det resultat jeg ønsket men derimot funker fatene supert!
Det er med andre ord flaskene som jeg har øl på som pantes etter hvert de drikkes opp!

Aha!  :idea:
 
Jeg tar opp denne tråden igjen med et spørsmål om karbonering.

Jeg forstår at med ett konstant trykk CO2 på en gitt temperatur over ca tid gir ett antall volumenheter CO2 i et fat med øl.

Jeg forstår og at dette kan manipuleres ved å sette ett høyere trykk CO2 på en gitt temperatur i kortere periode samtidig som en "hjelper til å blande" (riste eller rulle fatet)

Så tilbake til mitt poeng. Jeg har 19l fat i kjøleskapet. 2-3 grader tipper jeg nå. jeg har 1,2 bar CO2 koblet til. Dette trykket kan stå hele tiden for det gir maks ca 2,5 volumenheter.
Men hva om jeg går ned og rister/ruller på fatet. Vil øllet bli karbonert kjappere da? Eller er øllets evne til å motta CO2 konstant ved et gitt trykk?

Eduard hadde noen linker på [url]http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2047.msg13917.html#msg13917 [/url], men jeg har ikke tilgang på det 1449 topicen
Jeg regner ikke med at det finnes noen tabell som korrigerer for kunstig blanding.
 
Det er forholdet mellom temperatur og trykk som bestemmer hvor mye co2 ølet skal ta opp, 2-3 grader ved 1 bar gir det 2,84-2,85 volumenheter.
Flaten som co2en utsetter ølet for bestemmer hvor lang tid det skal ta, rulling gir vel ikke mer flate enn at det ligger i ro, risting gir ølet størst flate, derfor går det fort ved risting.
Øker du trykket og rister går det enda fortere, med det krever at du justerer ned trykket til rett nivå når du nermer deg nok co2 i ølet, krever litt mer erfaring.
 
Jeg har ett spørsmål til. Hvordan oppfører CO2 seg i CO2tanken dersom temperaturen til omgivelsene synker.
Jeg oppbevarer nå gassflaska i kjøleskapet sammen med corneliusfatene. fra i går til i dag har trykket på manometere fallt fra 50 til 20-25. Er dette normalt ved 3-6 grader.
Jeg har bare litt kjennskap til CO2 fra paintball, Og da vet jeg at CO2 ens evne til å gå fra flytende til gassform blir kraftig redusert ved temperaturer under 10 °C, siden det kreves nokså mye energi/varme å gå fra flytende til gass.
Dette er jo naturlig ved alle kjente stoffer som har gassform i romtemperatur.
Så spørsmålet blir jo da; kan jeg lese rett utifra manometeret at trykket synker i tanken ved nedkjøling. og høres det fornuftig ut at en 10kg tank faller fra 50 bar til ca 25 ved kjøleskaptemperatur.
I denne forbindelse er vell trykk er jo relativt ut ifra ett stoffs kokepunkt og temperaturen til omgivelsene. Det samme gjelder jo med propan. Dersom vi drar ut campingvogna i minus 20 °C og prøver få fyr på gassbrenneren, kan vi få problem med å få propanen til å koke i flaska. Spess om vi har composittflaske.

Jeg har kanskje svart på mitt eget spørsmål? Er det noen som har en link eller tabell til hvilket trykk flytende CO2 gir ved en gitt temperatur. (da regner jeg nesten med at CO2 er flytene i tanken)
 
espen.talset skrev:
Jeg har ett spørsmål til. Hvordan oppfører CO2 seg i CO2tanken dersom temperaturen til omgivelsene synker.
Jeg oppbevarer nå gassflaska i kjøleskapet sammen med corneliusfatene. fra i går til i dag har trykket på manometere fallt fra 50 til 20-25. Er dette normalt ved 3-6 grader.

Min erfaring er vanligvis et trykkfall på opptil max 5 bar (fra 54 bar til ca 50 bar) ved temperatur fall fra 20°C til rundt 0°C.
Hvis jeg har lite gass i gjen i flasken har jeg sett at trykket kan falle endel mer.
Kanskje du har lite gass i gjen i flasken din?
 
espen.talset skrev:
Eduard hadde noen linker på [url]http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2047.msg13917.html#msg13917 [/url], men jeg har ikke tilgang på det 1449 topicen
Jeg regner ikke med at det finnes noen tabell som korrigerer for kunstig blanding.

Denne tråden du henviser til står i underforum 'Det lille ekstra' som er tilgjengelig for betalende medlemmer i Norbrygg og omtaler bruk av CO2 i detalj. Hvis du vil få adgang dit kan du melde deg inn i foreningen. :) Hvis du allerede har gjort det, så kán det jo skje at det har skjedd et glipp. Isåfall kan du gjerne sende en PM til meg, så får vi fikse det.  :innlegg:
 
Tilbake
Topp