Refraktometer

Heisan. Jeg sitter å lurer på dette med bruk av refraktometer. Jeg kjøpte ett av de større som kan estimere høye alkoholprosenter. Etter hva jeg kan skjønne så er dette oppgitt i oe grader på høyresiden og ikke brix som jeg leser mye om. Hvordan kan jeg nå måle FG med dette ? Når jeg leser rett av så sier den ca 1028 mens hydrometer viser ca 1016. OG var på ca 1060. Skulle det ikke være en formel for å finne FG når det er alkohol med refraktometer?
 
Det finnes formler for å regne ut SG etter at gjæringen har startet. Hvis du googler det så finner du kalkuatorer, men da må du vite at refratkoteteret er kalibrert og du må ha et hydrometer å sammenligne mot.
 
Hvis man må ha et hydrometer sammenlikne mot, hva er da poenget med et refraktometer? Spør fordi jeg er noob..
 
Evt kan du bruke vann fra springen og kalibrere refraktometeret ditt med det (kalibrere mot 0).


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du må ikke ha et hydrometer å sammenligne med, men du må vite OG, og du må vel ha nåværende avlesning i brix.

Generelt er vel fordelen med refraktometer framfor hydrometer at du trenger mye mindre vørter/øl til målinger. Spesielt under brygginga er det en KJEMPEfordel siden du da slipper å vente på at vørteren kjøles ned
 
Intercom skrev:
Hvis man må ha et hydrometer sammenlikne mot, hva er da poenget med et refraktometer? Spør fordi jeg er noob..

Når du kalibrerer. Greit å sjekke at det viser riktig flere steder på skalaen.
 
Deviator skrev:
Heisan. Jeg sitter å lurer på dette med bruk av refraktometer. Jeg kjøpte ett av de større som kan estimere høye alkoholprosenter. Etter hva jeg kan skjønne så er dette oppgitt i oe grader på høyresiden og ikke brix som jeg leser mye om. Hvordan kan jeg nå måle FG med dette ? Når jeg leser rett av så sier den ca 1028 mens hydrometer viser ca 1016. OG var på ca 1060. Skulle det ikke være en formel for å finne FG når det er alkohol med refraktometer?

Hvis du har iPhone kan du bruke denne appen for å regne ut alkoholprosenten med refraktometeret ditt:

https://itunes.apple.com/mz/app/refractool/id431649675?mt=8
Enkel i bruk.
 
Gahr skrev:
Deviator skrev:
Heisan. Jeg sitter å lurer på dette med bruk av refraktometer. Jeg kjøpte ett av de større som kan estimere høye alkoholprosenter. Etter hva jeg kan skjønne så er dette oppgitt i oe grader på høyresiden og ikke brix som jeg leser mye om. Hvordan kan jeg nå måle FG med dette ? Når jeg leser rett av så sier den ca 1028 mens hydrometer viser ca 1016. OG var på ca 1060. Skulle det ikke være en formel for å finne FG når det er alkohol med refraktometer?

Hvis du har iPhone kan du bruke denne appen for å regne ut alkoholprosenten med refraktometeret ditt:

https://itunes.apple.com/mz/app/refractool/id431649675?mt=8
Enkel i bruk.

Jeg har den appen. Den viser ABV = 11.8%  ved OG på 1.074 og FG på 1.015. Virker ikke det veldig høyt? Har sett IPA oppskrifter på 1.074 som skal ende på "bare" 7-8%.
 
Da har du nok lagt inn feil verdier. Legg først inn OG i feltet for "Original". Legg deretter inn FG i feltet for "Current". Her må du legge inn den målte verdien med refraktometeret, ikke den du eventuelt har målt med en oechslevekt. Nederst kommer det da opp en verdi for "adjusted". Dette er den faktiske FG-en (som skal være 1.015 i ditt tilfelle). Hvis du legger inn 1015 i current-feltet blir utregningen feil.
 
Gahr skrev:
Da har du nok lagt inn feil verdier. Legg først inn OG i feltet for "Original". Legg deretter inn FG i feltet for "Current". Her må du legge inn den målte verdien med refraktometeret, ikke den du eventuelt har målt med en oechslevekt. Nederst kommer det da opp en verdi for "adjusted". Dette er den faktiske FG-en (som skal være 1.015 i ditt tilfelle). Hvis du legger inn 1015 i current-feltet blir utregningen feil.

Ok, skjønner. Det forklarer mye! Takk for oppklaringen  :skitbra:
 
Den appen var fin egentlig, jeg får det ikke til å stemme helt 100 % men det gir en pekepinn i allefall. Ifølge appen skulle min FG være på ca 1.013 mens hydrometer viste en plass mellom 1.014 og 1.016.  Jeg synes det er litt vanskelig å lese av hydrometer nøyaktig da det ofte er en vørterhinne som lurer øyenene mine. Men dette var gull egentlig :)
Takk for hjelpen!
 
Deviator skrev:
Den appen var fin egentlig, jeg får det ikke til å stemme helt 100 % men det gir en pekepinn i allefall. Ifølge appen skulle min FG være på ca 1.013 mens hydrometer viste en plass mellom 1.014 og 1.016.  Jeg synes det er litt vanskelig å lese av hydrometer nøyaktig da det ofte er en vørterhinne som lurer øyenene mine. Men dette var gull egentlig :)
Takk for hjelpen!

Med mindre du har eit supernøyaktig refraktometer vil det nok bli eit vist avvik. Hydrometeret ditt kan jo og vere off med eit poeng eller to. Eg har hatt eit par refraktometer type "ebay", med ATC. Ingen av dei er til å stole på. Har kutta ut bruken då dei berre bidreg til forvirring. Satsar på å kjøpe med eit litt dyrare digitalt neste gang.
 
http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/
Jeg testet den her i kveld. Dersom jeg kjenner OG så er det kun Part II jeg trenger å bruke for å finne FG? Altså taste inn Brix etter endt gjæring?

Noen som vet hva Wort correction factor er? Her står den til 1,000, mens jeg så den var på 1,040 i en annen kalkulator. Noen som vet hva som er mest riktig å bruke her?
 
Korrekt wort correction factor må man finne ut ved å måle mot hydrometer. Det vanlige er 1.020-1.060 et sted, så noen bruker 1.040 som et snitt.
 
Hvis du søker etter wort correction faktor spreadsheet så finner du et Excel ark. Det går egentlig bare ut på å måle refraktometer Vs hydro flere ganger og så ta gjennomsnittet av avvikene og bruke dette som faktor.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Hvis du har iPhone kan du bruke denne appen for å regne ut alkoholprosenten med refraktometeret ditt:

https://itunes.apple.com/mz/app/refractool/id431649675?mt=8
Enkel i bruk.

Hei Gahr,
Det er tydelig skjedd en forandring i linken til Apple store, jeg får ikke sett hva appen heter. Da jeg søkte i Appstore etter "refractometer" var det kun en app som het "Refracto - Refractometer Calculator for Homebrewers, av Michael Schmidt. Er det den samme appen du viste til ?

Jeg sliter litt også med på finne rett kalkulator, og mulighens litt begrepsforvirring.

Jeg har akkurat brygget Bryggselv sin American IPA, Gahr edition :) og fikk en OG på 1.060 etter koking. Det skyldes litt mye skyllevann tenker jeg.
Nå måler jeg med hydrometer ( 7dager siden fermentering startet) SG 1.020 ish (litt skumm og vanskelig å lese).
Så har jeg fått tak i et refractometer og leser Brix 7.1 og SG på 1.028, og det er her jeg sliter litt med å finne rett beregningskalkulator for å være sikker på at avlesningen på refractometeret blir det samme som hydrometeret er etter avregning. (kalibrering er gjort)

Brewersfriend refractometer kalkulater part II gir meg en FG corrected på 1.012, mens appen til Michael gir meg en "actual" på 1.018, som jo er tilnærmet riktig i forhold til hydrometer. Kan det være den correction factoren som står til 1.0 som skulle ha vært justert? Switcher jeg over til Sean Tirrill linear "tolkning" så treffer jeg på det hydrometeret sa, 1.020.

Begrepsforvirring, kalkulatorene på nettet, som Brewersfriend bruker FG begrepet, mens refractometeret opererer med SG, noen tanker rundt hvorfor? Det er jo SG vi leser av underveis...

Forøvrig finner jeg Sean Tirrill sin forklaring på hva et refractometer gjør veldig bra forklart, og som kanskje sier litt hvorfor hans visning i appen treffer min SG perfekt. (det ligger litt kunnskap bak hans beregninger).

Edit: Jeg fant også ut i etterkant at når jeg kalibrerte Beersmith sin IOS app og med kalkulator for refractometer, med min OG med hydrometer og avleste SG med refractometert, så traff den spot on med 1.020.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp