Har den siste tiden grublet på et nytt bryggeoppsett, men har vært usikker på hvilken retning jeg skulle ta. Det endret seg imidlertid da jeg hørte om et one-vessel-BIAB-oppsett (er visstnok ganske populært på Island) på Basic Brewing February 20, 2014 som kombinerte seg med en enorm begeistring for Hopster Bryggeri. Jeg har liten plass til rådighet og sparsomt med tid til brygging (2 små barn, liten leilighet) hvor jeg har behov for å kunne multitaske mens bryggingen pågår (sa noen bleieskift, inn på soverommet med ny tutt, smøring av matpakker til neste dag?) så jeg ser på å kunne automatisere så mye som mulig på lang sikt for hverdagsbryggene.
Jeg har satt opp følgende skisse og ser for meg brewtroller, 4 elektriske ventiler i første omgang (ifm motstrømskjøleren) og gryte på ca. 36-40l (batcher på 18-20l?) og følgende prosess:
1. Tapper vann (manuelt)
2. Starter oppvarming av vann (auto)
3. Alarm
4. Meskeprogram (auto, sirkulerer vørter)
5. Alarm (pose ut)
6. Koking (auto m/alarmer for humle etc. + flameout)
7. Nedkjøling (auto, sirkulerer gjennom kjøler og tilbake igjen)
8. Alarm ved ønsket temp, åpner kran ned til gjæringstank
9. Vann inn overalt, vaskeprogram.
Hva tenker erfarne og uerfarne om dette?
Jeg har satt opp følgende skisse og ser for meg brewtroller, 4 elektriske ventiler i første omgang (ifm motstrømskjøleren) og gryte på ca. 36-40l (batcher på 18-20l?) og følgende prosess:
1. Tapper vann (manuelt)
2. Starter oppvarming av vann (auto)
3. Alarm
4. Meskeprogram (auto, sirkulerer vørter)
5. Alarm (pose ut)
6. Koking (auto m/alarmer for humle etc. + flameout)
7. Nedkjøling (auto, sirkulerer gjennom kjøler og tilbake igjen)
8. Alarm ved ønsket temp, åpner kran ned til gjæringstank
9. Vann inn overalt, vaskeprogram.
Hva tenker erfarne og uerfarne om dette?