Oksygen...

Forskjellige "gass-forretninger" skal visst ha slike kolber og regulatorer. Hvis jeg husker rett koster kolbene omkring like mye, og regulatoren ~600,- :)

Edit: trykkleif

Si ifra om noen finner koblinger til denne, har vært rundt og ikke funnet noe

Det var artig at noen har tatt opp dette som en mulig god ide. Jeg har kikka på flaska tidligere, og notert meg at gjengene er M12. Jula bruker den i et sveiseutstyr, og er da utstyrt med en åpne/lukkekran, og videre et blandebatteri på slager. Det kunne vel tenkes at dette kunne brukes uten reduksjonsventil. Noen ville sikkert reagere på det og si det ikke er til å spøke med. Pris 1795,- Jeg sikla på den til det den er tenkt - sveising. Kan noen kommentere ideen om å bruke den til oksygenisering av vørter, slik den er å få kjøpt. :attevar:

På oksygen MÅ det brukes ventiler/slanger o.l som er beregnet på oksygen, og kun det  :neinei: . Det er livsfarlig å eksperimentere med annet utstyr. Grunnen til dette er de fantastiske egenskapene O2 har til å reagere med stort sett alt, men spesiellt oljeprodukter som kan være tilstede i annet utstyr.

Beant skrev:
På oksygen MÅ det brukes ventiler/slanger o.l som er beregnet på oksygen, og kun det  :neinei: . Det er livsfarlig å eksperimentere med annet utstyr. Grunnen til dette er de fantastiske egenskapene O2 har til å reagere med stort sett alt, men spesiellt oljeprodukter som kan være tilstede i annet utstyr.

Så når jeg bruker en vanlig 3/6" øl-slange ut fra O2-regulatoren min fram til plastik-stangen hvor jeg har festet brusesteinen jeg bruker til å lufte vørteren med, er det livsfarlig? I så fall bør jeg kanskje vurdere å bytte...

Akkurat det med slangen og steinen er nok ikke så farlig så lenge eventuelle koblinger o.l ikke er smurt på noen måte. Det viktigste er regulatoren. Alt av O2-utstyr skal være smurt med smøremiddel som ikke er oljebasert. Man har ingen garanti for at en regulator beregnet for CO2/Argon eller lignende ikke inneholder vanlige oljeprodukter.

O2 er veldig skummelt pga. at den reagerer så lett med stoffer og i verste fall kan forårske brann/eksplosjon. Har hørt skrekkhistorier der uvitende folk i industrien har benyttet O2 til å blåse kjeledressen ren for støv, for deretter tenne seg en sigarett...

Better safe than sorry  :biersmile:

Luft inneholder bare 21 % oksygen (ganske kjendt sak) det gjør at ved brenner sånn passelig, bensin ganske heftig.
Men når luft blir byttet ut med oksygen brenner alt brennbaret så fort det kan, bommull (kjeldressen til Beant) for ex. tillnermet eksploderer, og det verste av alt, tennkilden behøver ikke være lighter eller fyrstikker, litt friksjonsvarme er nok, fx. rusk i slangen.
Legg rødt fosfor i oksygen, det eksploderer hva du enn gjør, men det har en tenntemperatur på 60 grader.

Ok, da føler jeg meg ganske trygg. Jeg smører ingenting, og har en regulator beregnet for O2. Rødt fosfor har jeg faktisk heller ikke...

Gahr skrev:
Ok, da føler jeg meg ganske trygg. Jeg smører ingenting, og har en regulator beregnet for O2. Rødt fosfor har jeg faktisk heller ikke...

Alt er trykt når det blir brukt rett,
rødt fosfor og kaliumklorat er et skoleforsøk, ganske gøy å blande dette og få det til å smelle ved bare å berøre det.
Bedre eksempel er å gløde en knappnål å så ha den i oksygen, da tar den fyr og brenner opp.

Alt dette er for å skremme noen fra å slurve med oksygen, det kan bli en katastrofe.

Man får ha branntrekanten i bakhodet! :) Jeg er selvsagt forsiktig, og er klar over farene, men når Børge nevnte slanger spesielt, skvatt jeg litt.

Til info.
Jeg har oppdatert meg litt på nettet om dette med bruk av oksygen regulatorer.

Det er viktig at regulatoren ikke inneholder olje, fett eller andre karbonholdige brennbare forurensinger, heller ikke aluminiums deler inni regulatoren (aliminium brenner i oksygen med 25 PSI trykk).

Årsaken er hvis små partikler av brennbart materiale blir revet løs og akslerer hurtig gjennom de små diameterene inni kran og regulator, kan det oppstå friksjonsvarme. Som kjennt er varme + oksygen + brennbart materiale = brann

Derfor blir det anbefalt fra branntilsynet i USA:
  Bruke en egen regulator beregnet for oksygen
  Ikke bruk regulatoren til annet (pga forurensing)
  Ikke bruk kraner/regulatorer inneholdene deler av aliminium (aliminium brenner i oksygen med 25 PSI trykk)
  Åpne hovedkran langsomt (ikke skape trykksjokk mot regulatoren som kan øke temperaturen)
  Åpne opp først hovedkran, deretter regulator, stenge begge ved avsluttet bruk (forhindre høy akselerasjon hvis hovedkran blir skrudd åpen for hurtig)
  Vær nøye med renhold og ikke bruk olje eller fettholdige rensemidler på noe av utstyret som er i kontakt med ren oksygen

Fannt en video på youtube som forklarer noe av dette: http://www.break.com/usercontent/2009/8/causes-of-ignition-in-oxygen-regulators-2001-1164818.html
Håper denne infoen blir oppfattet i beste mening, bedre å informere om riktig bruk enn at en av "kollegaene" her skader seg eller andre.

Har handlet flaske med oksygen og regulator i dag.
Bruker en 3 liters alu flaske fra dykkerbutikken Fjords Underwater Explorers på Helsfyr.
http://www.fue.no/fue_mambo/index.php?option=com_wrapper&Itemid=66&cPath=22_58&products_id=211
Disse er klare for bruk til oksygen, men de har vanlig DIN kopling til dykkerregulatorer.

Derfor trenger man i tillegg en overgang fra DIN til W21,8 x 1/14 utv. gjenger, som er gjengene på oksygen og Co2 regulatorer.
http://www.toskedaluvservice.no/shop/
Artikkel nr.: 91090 - Overgang oksygen til DIN
Ligger i menyen Overganger / div gasser

Regulator kjøpte jeg på Jula: http://www.jula.no/reduksjonsventil-til-gassveis-123346

FUE fylte flasken til 180 bar, dvs. 540 liter oksygen til den nette pris av 8 øre pr. liter, totalt 43 kroner.
Noen som har en formening om hvor mange liter oksygen man bruker til 20 liter øl?

Prøver å legge ved et par bilder.

Vedlegg

• P1010185.JPG
    P1010185.JPG
    93,5 KB · Sett: 1.156
  • P1010186.JPG
    P1010186.JPG
    92,5 KB · Sett: 1.159
Viktste skrev:
Jeg ser at Jula (Fetteren til ClasTema?) selger engangsflasker med oksygen til 269.-
http://www.jula.no/gassflaske-oksygen-125476

I et svakt øyeblikk (og med stormgjæring på netthinnen) kjøpte denne engangsflaska med oksygen. hos Jula. Jeg kjøpte også denne regulatoren:
http://www.jula.no/tilkoblingsventil-til-gassflasker-125344

Men gassflaska har gjenger M12x1RH; regulatoren har gjenger M10.
:rasende:
Så planen om ren oksygen til under tusenlappen gikk opp i luft... :jaha: Lurer på hva jeg skal gjøre med dette....

Oeng: vet du hva slags gjenger det var på regulatoren hos gass service?

Tilbake
Topp