Allgrain og innkjøp av råvarer

Hallstein

Norbrygg-medlem
Jeg er litt nysgjerrig på åssen dere forumitter gjør det med tanke på innkjøp av råvarer til all-grain brygging!

Gjør dere det slik at dere planlegger 2-3-4 brygg frem i tid å bestiller til alle disse, eller bestiller dere til ett og ett brygg?
og i såfall, hva gjør dere med overskuddshumle/malt med tanke på at dette for det meste kun kjøpes i 100g og 1kg mengder? Planlegger dere humlebruken slik at dere f.eks bruker 100G amarillo 70g i ett brygg og 30g i ett annet, eller?... Det er litt teit spesielt med tanke på spesialøl som skal ha 3-4 typer humle i 15-20g mengder...

Med tanke på at malt fort blir tungt, så tenker jeg litt på hvordan jeg kan redusere fraktkostnaden noe, da den kan fort bli en ganske stor prosentandel av totalkostnaden om man brygger en 20L batch.

Og hvor lang holdbarhet har Humle, hel malt og knust malt om det oppbevares i en kald kjeller? (fukt er ikke ett problem da jeg har en sånn posesveiser som jeg lukker posene med, tilnærmet 100% lufttett)

Knust malt bør brukes i løpet av et par måneder etter hva jeg har hørt
Hel malt bør holde mer en ett år hvis det er lagret riktig(tørt og kjølig)
Humle kan du fint oppbevare i fryseren(jeg presser ut lufta og lukker etter beste evne, så da holder den noen måneder ivertfall)

Basemalt kjøper jeg i hel sekk det meste annet i mindre pakker(krystall/karamellmalt kan lagres lengre enn basemalt da det ikke ineholder aktive ensymer til mesken)

postens grense er 32kg per pakke så hvis du alikevel skal ha en sekk kan det vere like greit å fylle opp :biersmile:

jan ivar skrev:
postens grense er 32kg per pakke så hvis du alikevel skal ha en sekk kan det vere like greit å fylle opp :biersmile:

35Kg er maks, størrelse 120x60x60. Kostar 340,-.

Eg pleier å kjøpe basismalt når eg er forbi ein forhandlar. Gjær, humle og spesialmalt bestiller eg hjå Bryggselv, V&B eller Petit. Humla eg ikkje brukar med ein gang pakkar eg inn igjen med tape eller gummistrikk rundt pakken, puttar i ein tett plastboks og i frysen.

Ofte tilpassar eg oppskrifta litt slik at det går heile pakkar med humle, spesielt om det er Pale Ale/IPA eg skal lage.

Tilbake
Topp