Kjøling - ein test av koppar og rustfritt

katla

Eg har - i ei anledning eg ikkje har lov å fortelja om her på forumet - testa om  det er stor forskjell på koppar og rustfritt stål.

Test er utført slik:  

-25 liter vatn er varma til 100 grader.  Så er kjølar senka i vatnet  (tørr kjølar) og vatnet har fått koka opp.   Deretter er plate slått av og kjølevatn slått på.
-Kjølevatnet heldt 7.2 grader.   Det renn med 10 liter i minuttet gjennom kjølar.  
-Begge kjølarane er omlag 25 fot (7,6 meter) og dei er av dimensjon 3/8".  
-Rørveggen i kopparkjølar verkar å vera tjukkare enn i den rustfrie kjølaren.
-Eg har rørt i vatnet mens kjølinga pågår for å få sirkulasjon.

Resultata:    

25 grader:   Kopparkjølar brukte ca 10 minutt,    Den rustfrie brukte ca 11 minutt
20 grader:   Kopparkjøler brukte ca 11 minutt,    Den rustfrie brukte ca 12,5 minutt

Kopparkjølar er altså litt meir effektiv med dei røra eg har brukt - men det er ikkje mykje forskjell.

bjønn skrev:
Er diameteren på røra og tykkelsen på veggene den same ? Elles prisverdig forskning !

Begge kjølarane er omlag 25 fot (7,6 meter) og dei er av dimensjon 3/8". 

bjønn skrev:
Er diameteren på røra og tykkelsen på veggene den same ? Elles prisverdig forskning !
Eg ser du har gitt desse opplysningane. Det forklarar at det er så liten forskjell på kjølehastigheit. Ellers skulle det jo gå fortare for kobbar, utfrå varmeledningsevne.

Hvis vørteren rekker å bli like varm før den kommer ut igjen i begge rørene så spiller det kanskje ingen rolle om det er RF eller kobber?

Isåfall kunne du også prøvd kjølere av ulik lengde for å finne interaksjonseffekten mellom materiale og kjølerlengde  ;)

Kenneth N skrev:
Hvis vørteren rekker å bli like varm før den kommer ut igjen i begge rørene så spiller det kanskje ingen rolle om det er RF eller kobber?

Isåfall kunne du også prøvd kjølere av ulik lengde for å finne interaksjonseffekten mellom materiale og kjølerlengde  ;)

Neste test vert 50 fot rustfritt.

Kenneth N skrev:

Vørteren kommer vel ikke ut av kjøleren? :)
Poenget med testen er vel strengt tatt å se forskjellen på rf og kobber...
Resultatet bekrefter påstander som har vært her på forumet, men interessant å se forskjellen målt i tid.
Dette viser jo at rf ikke er så mye dårligere som kjøler, og renhold og livslengde på rf er bedre, så da er bare spørsmålet pris/tilgjengelighet... :)
Bra med slike tester!

Dette viser jo at rf ikke er så mye dårligere som kjøler, og renhold og livslengde på rf er bedre, så da er bare spørsmålet pris/tilgjengelighet...  

Kobber er en katalysator for oksidering. (øker hastigheten på oksydering av øl)
Plus at RF er fri for ev. giftige stoffer?

Rf er like bra fordi veggtjukkelsen er antakeleg mykje tynnare. Med like tjukke veggar ville nok resultatet ha vore noko anna.

Har du justert vannmengden gjennom begge kjølerene til 10L/min, eller er dette full gass?

Tenkte at dersom du justerer vannmengden så er ikke dette så gyldig da de fleste kjører med full åpning på vannet. I så fall har vel RF-kjølerene nødvendig vis mindre intern motstand pga mindre godstykkelse, og derfor få større flow? Dette skulle gi RF en fordel, som kan oppheve bakdelen med dårligere termiske egenskaper.

Dersom du har kjørt med full åpning på vannet, se bort fra dette  :brygging:

Beant skrev:
Har du justert vannmengden gjennom begge kjølerene til 10L/min, eller er dette full gass?

Tenkte at dersom du justerer vannmengden så er ikke dette så gyldig da de fleste kjører med full åpning på vannet. I så fall har vel RF-kjølerene nødvendig vis mindre intern motstand pga mindre godstykkelse, og derfor få større flow? Dette skulle gi RF en fordel, som kan oppheve bakdelen med dårligere termiske egenskaper.

Dersom du har kjørt med full åpning på vannet, se bort fra dette  :brygging:

Metoden eg brukte var enkel:  eg målte kor lang tid det tok å få fylt ei 10 liter bøtta med vatn medan eg kjølte og kranen var vel heilt open.    Men eg ser at det kan vera litt uvitskapleg akkurat det - for eg målte det ikkje på sekundet.    

protto skrev:
Rf er like bra fordi veggtjukkelsen er antakeleg mykje tynnare. Med like tjukke veggar ville nok resultatet ha vore noko anna.

Det har du rett i - veggen er mykje tynnare -  såpassa tynn at eg ikkje kunne bruka standard 10 mm rørbøyar for å bøya det (med kopar gjekk det bra) - røret vart deformert - så frå idag blir det 3/8" rørbøyar som eg no skal testa ut og så skal eg testa kjøling med 50 fotar.    Skal sjå om eg greier å lesa av forskjellen  mellom røra på mitt heller billege skubbeskinn.

Et mye brukt triks som brukes for å bøye tynnveggede rustfrie rør er å trykksette det med en veske. Kanskje ikke det enkleste å få til for hvermansen hjemme i garasjen.

Test av 50 fotar rustfritt i 3/8" på det same grunnlaget kom ut med

25 grader: tok under 7 minutt
20 grader: tok under 8 minutt

Når eg får tid skal eg forsøkja 2 stk 25 fotarar og sjå om det spelar noko rolle.

For både rustfritt og kobber? Konklusjonen må vel være at det i bunn ig grunn er helt hipp som happ hvilket materiale man velger, ut fra et ønske om rask nok kjøling...

Jeg bruker forøvrig en 50' kobberkjøler, og går fra kok til 15 °C på ca. 9 min. med 22,5 liter vørter. Tiden vil selvfølgelig variere litt med årstidee, men det er i alle fall raskt nok.

Noen kommenterer holdbarheten på metallet som et punkt. Jeg brukte samme kobberkjøler i 13 år før jeg solgte den videre til en annnen brygger (som fortsatt bruker den), så det er ikke noe problemer med kobber slik sett.

At det kan være giftig er heller ikke noe problem. Man bør fjerne irr, men som en kuriositet kan det jo nevnes at enkelte tyske bryggerier etter sigende skal ha opplevd tregere gjæring etter at de på 70-80-tallet begynte å gå over fra gamle kobberkjeler til rustfritt stål. De ørsmå mengdene kobber som ble med over i vørteren sk  ha fungert som tilskudd for gjæren. Noen løste problemet med å legge inn kobberbiter i det rustfrie kokekaret. I praksis har nok ikke  ette egentlig noen som helst betydning. Særlig ikke om man uansett bruker gjærnæring...

Men stål er jo tøft, da:)

Idag har eg testa 2 stk 25 fot rustfrie kjølarar på same måte som tidlegare.  25 liter 100 grader vatn som vert kjølt til 25/20 grader.  

Det rant 10 liter vatn gjennom kjølarane på 50 sekund - altså 10 sekund raskare enn for dei andre som vart testa  - så dette forklarar vel ein del av resultatet. kjølevatnet er litt varmare idag - 7.4 grader mot 7.2 grader tidlegare.  

Kjøling til 25 grader tok 5,5 minutt,  kjøling til 20 grader tok 6,5 minutt

Dermed er testresultata så langt slik:  

Kjølar

[td]til 25 C
[/td][td]til 20 C
[/td]

[tr][td]25 fot rustfri[/td][td]11 min[/td][td]12,5 min[/td][/tr]
[tr][td]25 fot kopar[/td][td]10 min[/td][td]11 min[/td][/tr]
[tr][td]50 fot rustfri[/td][td]7 min[/td][td]8 min[/td][/tr]
[tr][td]2 x 25 fot rustfri[/td][td]5,5 min[/td][td]6,5 min[/td][/tr]

Herlig  :skitbra:

Denne testen viser at det er bedre å kjøre flere sløyfer i paralell, enn en lang i "serie". Har du mulighet til å teste 4x12,5 fot? Vil anta dette gir enda bedre resultat...

Beant skrev:

Denne testen viser at det er bedre å kjøre flere sløyfer i paralell, enn en lang i "serie". Har du mulighet til å teste 4x12,5 fot? Vil anta dette gir enda bedre resultat...
Beant skrev:

Andre har hevdet det motsatte, men radiatorer og oljekjølere hadde aldri vert oppbygd så komplisert som de er hvis det var bedre med en sløyfe.  :)

Tilbake
Topp