Humleplanter/stikklinger

Hei!

Vi skal etablere en liten humlehage i tlknytning til bryggeriet og er på utkikk etter stiklinger fra kjente, internasjonale humletyper eller en lokal humle som har lang tradisjon.
Det kan virke som salget av humle internasjonalt er ferdig nå, så jeg ønsker å kjøpe stikklinger. Vi har fått tak i to stedfaste humler fra Valdres

Mvh
Espen Blåfjelldal
 
Har bestilt noen planter fra Aplus hops i UK, og de kommer etterhvert, men skulle gjerne hatt noen hallartau og cascade for å testet de ut.
Lokal humle har jeg fått fra to lokale, og har også en humle som ble innkjøpt på 80 tallet i husveggen hjemme. Har ikke forsøkt å bruke den i øl enda.
Bygger en humlehage til 10-20 planter, har to mål jord som er velegnet, også skal det 4-5 planter rundt bryggeriet.
 
Det blir spennende. Legg gjerne ut bilder av resultatet.

Og så er det selvfølgelig de tingene man må passe på: ingen han-planter får befinne seg i nærheten, for da blir hunnene befruktet og vil ikke gi brukbare humlekongler!

Ellers så har jeg lest en del om at humle raskt sprer seg, det er som ugress. Plantene klatrer høyt og blir tunge etter hvert så stillasjen som leder planten oppover og støtter den må kunne tåle litt. Uansett, jeg regner med at dette ikke er noe nytt for deg, i og med at du allerede har hatt en humleplante i mange år.

Her nede har jeg linket til noen bilder som hjemmebryggere i Nederland og Flandern med humleplanter i hagen har tatt (litt dårligere plass enn du heldigvis har til rådighet)

dsc0001by3.jpg

25.03.2007

05iq9.jpg

Spalt, 04.05.2007

07aqu4.jpg

Spalt, 22.05.2007

hop011.jpg

Target, høstet 28.07.2007

09cb4.jpg

Spalt bare vokser og vokser, 08.08.2007

hop012.jpg

Target helt opp til taket, 10.08.2007

15ue5.jpg

Denne Spalt holder til noen brygg, 21.08.2007

Mange flere bilder og tekster i for de fleste uforståelig nederlandsk finnes her (advarsel: modemkiller!)

Humleplanter 2006
Humleplanter 2007
Humleplanter 2008
 
Hei!
Vet at Gunnar Wiig kanskje har noe tigjengelig, han tilbøy meg ihvertfall noen. Uansett er det lov å spørre.... Ellers er diskusjonsforumer på hagesider en annen vei.
 
Hei - la dette inn på et annet forum for litt siden.  Du skal nok satse litt større, men prinsippene blir de samme.  Hørte at Nøgne Ø har fått prosjektmidler for å se på dette med humledyrking i Norge, så jeg vill jo absolutt tatt kontakt med de...

Ser at det har vært mye aktivitet på plantefronten i vår, og har lenge tenkt at jeg skulle bidra med litt agronomisk kunnskap. Har hørt med Bioforsk, og der har de jaggu meg skrevet en rapport som heter "Humle, dyrking, høsting og etterbehandling" (Grønn forskning 25/97)

Vi er så absolutt på nordgrensen for hvor det går an å dyrke humle, så velg iallefall det luneste stedet på eiendommen. Opp mot solveggen er ok, men opp mot en bergvegg vil være enda bedre - uansett det er sørvendt som gjelder.

Humle krever god og næringsrik jord. pH på over 6,5 (Analycen i MOss kan gjøre en sikker måling for en hundrings eller så) og det bør gjødsles godt. Har du stiv leirjord, eller mager sandjord, så bør du spandere litt god mold, en sekk med skikklelig god gartnerjord pr plante vil ikke være dumt.

Planting med 1 meter mellom hver plante (mao bør en plante ha 1-1,5 m2 til rådighet). En nyplanting tror jeg at jeg ville latt vokse i fred første året, senere skal en tynne til maks 12 skudd pr plante tidlig om våren og senere velge ut inntil 6 av de kraftigste og la de vokse videre. Det er viktig å gi en stabil oppbinding og hindre at sideskudd med blomster floker seg. Det meste av blomstene kommer på toppen, og i juli kan du fjerne blad og sideskudd på den nederste meteren. (bedre luftsirk og mindre soppinfeksjon)

Gjødsling? En enkel anbefaling er ca 100 - 150 gr hagegjødsel (15-4-12) pr m2 eller pr plante, + et par never med pelletert hønsegjødsel. Fordel dette på et par ganger i sesongen.

Sjukdommer og skadedyr vil vi ikke få så mye problem med når en har bare et par planter. Se etter kvit mugg på blad og etter bladlus på nye skudd og kongler. Får du mye av det, så kontakt en gartner og hør om han kan hjelpe...

Høsting kan begynne når konglene endrer seg fra grønne og harde til lysere og elastiske. Lupulinkjertlene blir store, gule og avrunda. Brunfarging på de nederste blade på blomsten er og et sikkert tegn på modning, men til syvende sist er det nese og erfaring som er best for å fastslå høstetid.

Forsøk fra Ulvik i 20-åra (!) ga på det beste 1,8 kilo fersk humle pr plante.

Ellers skriver Bioforsk at humle inneholder Fyto-østrogen, og at det kan "føre til kvinnelig feittfordeling hjå menn med stort ølinntak" Definert som mer enn 10 liter pr dag.

Lykke til - og la oss gjerne få både bilder og rapporter....
  
_________________
Mvh Trygve 
 
Egentlig så lurer jeg på ihvorvidt du allerede er for sent i år, men det kan jo godt hende at klimaet hos deg er nokså annerledes enn det vi har her på østlandet. Ihvertfall et interessant forsøk. Jeg ville selv ha satset på én type bitterhumle og noen få typer aromahumle som dekker det meste av spekteret: noe amerikansk (en C-humle), noe engelsk som Fuggle eller EKG, noe tysk (Mittelfrüh, Spalt) og noe tsjekkisk (Saaz). Så har man noe som kan brukes til mangt. Men det tar sikkert noen få år før man har ordentlige mengder med kongler, jeg vet ikke hvordan humlemarkedet er mot den tiden. Uansett er det et bra 'salgsgimmick' å ha humle fra egen gård. Skal du plante bygg også? ;)
 
Slapp av kona sier det er ingen problem med dyrking av "familie" Humle i Norge. Hun har "grønne fingre". Humlen modnes senere i Norge, men det er som jordbær; de smaker best ifra Norge pga klima og varme/modning. Dyrk dem iår og høst dem neste. Ellers trives Humlen med god matjord og masse sol og litt vann!! Ihvertfall her nord, lykke til.
 
Vi henta i går humle som har vokst på en gård i Valdres siden 1700(!!) tallet. Dette mener de i allefall de som bor der. Det ble etablert humlehager etter pålegg frå danskekongen og noen av disse eksisterer enda. Vi fikk nok røtter til minst 7 planter, så får vi se hva som lever opp.
Ellers har jeg sett den siste planteforsk rapporten om humledyrking og stedegen humle, men ikke denne. Er det noen som har en pdf versjon, eller er det du har gjengitt alt?
Jeg har bestilt golding, fuggles og challanger fra England, men ønsker Saaz og en bitterhumle som kan leve i Valdres og Norge.
 
Kommer du da også til å ha mulighet til å måle alfasyreinnhold, cohumulone og adhumulone i den ferdige humlen? Det kan være greit å vite sånt når man bruker egen humle som bitterhumle.

Humlegården i Sverige solgte tidligere stiklinger, men det har de sluttet med nå. Kanskje svante@humle.se vet noe mer om hvilke humletyper som trives i Sverige, det kan jo gi en pekepinn om hva som kunne fungere hos deg. Slikt kan man ihvertfall luke ut det som ikke trives så langt nord uansett.
 
Jeg vet hva de vil gi i England, og det hjelper noe. Jeg vil kunne sende de inn til analyser i England eller Tyskland for å se hva slags alfa nivå de har. Dette blir uansett ikke gjort i år. Nå blir det litt prøving og feiling, og så får vi se om det vil gi noe bitterhet til høsten. Har sikret meg noe humle fra de jeg hentet humle hos nå, så får vi se om det er nok til et brygg. Tenkte jeg skulle koke 20l for seg selv først, for å se hva det gir av opplevd bitterhet
 
bigespen skrev:
Jeg har bestilt golding, Fuggles og challanger fra England, men ønsker Saaz og en bitterhumle som kan leve i Valdres og Norge.

Hva med plantesertifikat?

Jeg har bestilt planter (kuldetolerante palmer for det meste) fra England lenge, men uten sertifikat risikerer du at de blir beslaglagt i tollen. "Phytosanitary certificate" som det heter, koster ca. 50 pund. Derfor lønner det seg å bestille stort når man først bestiller.


Erlend
 
Ok, takk for tipset. Jeg har bedt om det, men ikke betalt for det, viste ikke at det var så dyrt. Vi får se hva som skjer med det.
 
Jeg kjøpte noen røtter fra Aplus-hops, og de kom i det minste frem. Det var Northdown, WGV og Target, som ser ut til å trives i omtrent den rekkefølgen. Northdown er minst en meter, mens Target kanskje er 20 cm. Det hører med til historien at vinteren kom tilbake samme dagen som jeg plantet dem, så de har ikke akkurat fått optimale forhold. Røttene fra Aplus ser langt mer solide ut enn dem jeg har sett avbildet andre steder på nettet.
 
Jeg vet også om andre som har fått sendinger fra aplus hops gjennom uten problem, tror det er normalt.
Vi kan se hva som skjer med humleplantene som vi får sendt, ellers er jeg med på felles import eller ta en tur til danmark våren neste år. Eventuelt kan vi prøve å få tak i noen røtter og dele de mellom oss
 
Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med å plante humle i hagen? Jeg vet de har en fin humleplante på botanisk hage, men sjekket ikke artsnavnet når jeg var der.

Det kunne jo vært morsomt å være selvforsynt med Saaz fra sin egen hage  :)

Rune
 
Kjøpte endel humlesorter fra Eickelmann i fjor, etter å ha fått avslag fra USA, Skottland, Sverige og Danmark.
Saazer, Northern Brewer og et par typer Hallertau var blant disse..
De fikk nok ikke tidenes beste start, da de ble bestilt sent, stående endel dager på postkontor i Sverige før vi fikk hentet dem, og de måtte stå endel i pottene sine før de endelig ble plantet i starten på juli... De fleste sortene så likevel ut til å overleve, selv om de ikke fikk vokst så mye ( 2 meter på det meste).

I tillegg plantet jeg et par norske typer i fjor som passerte 5 meter og gav litt avling, selv om de ble plantet på slutten av mai.

Tenker å spe på dette i år med flere sorter, både for å ha flere typer, og å se hva som trives her.

Synes det er litt vanskelig å orientere seg blant typene blant annet hos Ahops, og lurer på om det er noen av disse som går under East Kent Goldings eller liknende?
...er jo flere typer Goldings der..
Tar gjerne imot tips hvis noen kjenner til flere av humlesortene, også dvergene, som hadde vært artig å lagd en liten vegg eller hekk av. :)

Lurer også på om noen har funnet steder/måter å få kjøpt amerikanske humlesorter ifra?
 
Tilbake
Topp