Endelig! Spraymalt på Europris! Samt nye ølsett :)

Mailen under jeg sendte til LkHaaland (saga) og Europris skulle forklare det meste. Endelig er det et komplett råvare- og utstyrstilbud lokalt overalt i Norge.
Nå er det ikke mange gyldige argumenter igjen for å ikke starte med denne fantastiske hobbyen!


Ros-mail til engros og butikk fra meg:

Hei.
For et par måneder siden sendte jeg en mail via "kontakt oss" på siden deres.
Der påpekte jeg at dere selger ølsett gjennom Europris. Det er veldig bra!
MEN: Dere selger bare ølsett, og ikke spraymalt og/eller maltekstrakt.

For å få til et godt øl. Bruker man som kjent enten spraymalt eller maltekstrakt sammen med disse settene som dere allerede fører (sukker er som kjent ikke noe man brygger på, da det inneholder spor fra stoffer som ble brukt da sukkeret ble bleket. Dette setter en vond bi-smak på ølet.).

Når dere allerede selger disse ølsettene. Har dere sagt A, men ikke B. Det betyr at dere ikke fører et komplett tilbud til de som ønsker å brygge sitt eget øl.
I praksis så fører det med seg at en person som har kjøpt et ølsett hos dere (f.eks Brewmart Danish style). Trenger å oppsøke en "Bryggeributikk" som f.eks vinogbar.no, for å kjøpe den siste råvaren han trenger for å brygge seg øl.

Dette er dårlig butikk. Når vedkommende nå må oppsøke en bryggeributikk for å komme i gang med bryggingen. Gidder han ikke kjøpe noe her (Europris), og noe der (vinogbar.no). Men i stedet velger å kjøpe alt han trenger på ett sted. Det var i utgangspunktet bare disse spesielle bryggeributikkene som markedsførte både ølsett og alt det andre han trenger for å brygge øl (maltekstrakt og/eller spraymalt).

Jeg ville da påstå at dere da mister mange kunder, da kunden er nødt til å oppsøke en av de få hjemmebryggeributikkene som finnes her til lands. Som nevnt er sannsynligheten stor for at han fullfører hele handelen der.

Men i dag da jeg oppsøkte min lokale Europris her på Raufoss. Ble jeg møtt av et gledelig syn i den avdelingen bryggerutstyr og råvarer finnes. Nå tilbyr dere et komplett sortiment for os som driver med den fantastiske hobbyen; ølbrygging. Nå får jeg alt jeg trenger for å brygge øl hos min lokale Europris butikk. Med det så forsvinner behovet mitt for å kjøre de 2timene t/r min nærmeste bryggeributikk for å hamstre råvarer.
De bryggeributikkene mister nok en del av markedsandelen, nå når folk kan kjøpe disse råvarene lokalt over hele landet. Kontra reise langt. Men denne markedsandelen vil nok dere arve.
En annen positiv ting med dette, er at det senker terskelen for personer som ønsker å begynne med hobbyen "ølbrygging".

Hvis det bare er noe man skal prøve ut, blir det gjerne med tanken hvis man må reise langt for å mate nysgjerrigheten man har til denne hobbyen. "Høyt henger de, og sure er de..."

Dere har sikkert gjettet at det produktet jeg sikter til er: Geordie Beerkit Enhancer. Merket med "Bedre Brygg" på deres oversatte etikett. Prisen var også bra.
Samtidig når jeg var på Europris. Så jeg dere hadde oppgradert sortimentet ytterligere med flere spennende ølsett jeg kjøpte og gleder meg til å prøve ut (se bilde). Håper jeg ser flere ølsett og kanskje store kanner med maltekstrakt til salgs etterhvert.

Tilgjengeligheten av råvarer dere nå kan tilby. Håper jeg at er med på å øke interessen for denne fantastiske hobbyen som omfatter ølbrygging. Det skal nå ikke stå på tilgangen til utstyr og råvarer for å sette ditt første herlige hjemmebrygg.

Mvh:
XXXXX XXXXX
Ivrig hjemmebrygger siden 2003.


20121030_181820.jpg
 
Det er korrekt. 50% såraymalt og 50% druesukker (dextrose).
Når dette er nevnt. Har de også begynt å selge "on the rocks" cider-settet (prøvd et par av de, men det var lite smak). Samt et IPA sett. Husker ikke navnet på det. Så det begynner å komme seg litt i ølverden også.
De har jo al slags vinsett i mer eller mindre bra kvalitet.
 
Geordie Beerkit Enhancer, er den egnet til gjærstarter?

Ellers, aldri ros et utsalgssted for pris, si alltid at det kanskje er en litt stiv pris, eller lignende  ;D
 
Noterte meg også dette, applaus for kit'ene. Både Muntons, Woodforde og St.Peters i 3kg.
"Beer Enhancer" er utvilsomt også kjekt at de tar inn, men prismessig er disse ikke noe billigere enn å kjøpe Spraymalt/Dextrose separat - fordel er tilgjengelighet selvsagt. 50/50 spraymalt og dextrose er nok ikke optimalt for starter.
 
Prøvde det St. Peters IPA settet og tørrhumlet med 30 gram centennial og 30 gram cascade..  og det er det beste ølet jeg har laget til nå...(ekstrakt)
 
Mixmaster skrev:
Tror det var kr 66,- for en pose (1kg).
Tok med meg en i dag, endelig har min lokale tatt inn dette.
Kosta 74,-

Greit med fraktfritt imellom også..

Må legge til at dette er jo en veldig bra pris også da, ingen nettbutikker tar vel særlig under 100,- pr kg, og da + frakt.
 
ChristerL skrev:
Vær oppmerksom på at "Beer Enhancer" ikke er spraymalt, men en 50/50 miks av spraymalt og fruktsukker.

men... vi kan bruke det på ølsettene kjøpt på europris?
hvor mange kilo trengs på hvert sett?

.. har lyst å prøve muntons nut brown ale...
 
Jeg lagde en mexican med en kg av det stoffet, ser egentlig ganske lovende ut den. En kg skulle gi litt over 5% tror jeg.
 
terje_kristensen skrev:
ChristerL skrev:
Vær oppmerksom på at "Beer Enhancer" ikke er spraymalt, men en 50/50 miks av spraymalt og fruktsukker.

men... vi kan bruke det på ølsettene kjøpt på Europris?
hvor mange kilo trengs på hvert sett?

.. har lyst å prøve Muntons nut brown ale...

Kjør på!

For å forklare veldig enkelt:
Alternativene er "sukker" eller maltekstrakt, dette er da 50/50 av de to alternativene. Sukker tilfører alkohol og ingenting annet. Spraymalt (tørket maltekstrakt) gir alkohol, kropp og munnfølelse.
Såvidt jeg forstår så mesker produsentene slik at denne 50/50 blandingen blir bortimot optimalt.
 
Tim skrev:
Jeg lagde en mexican med en kg av det stoffet, ser egentlig ganske lovende ut den. En kg skulle gi litt over 5% tror jeg.

mexican creveza fra europris?
med enchanseren endte min opp på 5.6%
tipper det er samme ølet vi har prøvd.
smaker ikke godt, går lett ned men kommer ikke til å kjøpe den igjen.
 
Pussig du skulle nevne den akkurat nå, tok nettopp en sipp for å sjekke kullsyrenivået, og ble helt himmelfallen over hvor god den virker allerede...
Men jeg må legge til at jeg tørrhumlet den med 55 gram cascade, det var et innfall jeg fikk der og da.
 
Tilbake
Topp