Garasjebryggeriet mitt.

Stein Runar

Norbrygg-medlem
Hei.
Etter å ha kikka litt rundt på forumet og ellers på nettet, så fikk jeg lyst til å lage mitt eget bryggeri. Det skal bli et HERMS bryggeri og er basert på gjenbruk av varmtvannstanker.  Starta innkjøp av varmeelement, rørdeler, elektro komponenter og diverse tidlig i år, men kom ikke i gang med bygging før i september. Håper å få det ferdig til våren. Det som gjenstår er: Koketank, brakett for styreskap, rørlegging og kobling av det elektriske. Må bestille slanger, hurtigkoblinger og sikkert forskjellig annet også.  :)

Litt om bildet. Fra venstre er tank for varmtvann, herms og mesketank. Alle tanker er isolert med 50mm Rockwool, herms tank også.
 

Vedlegg

  • IMG_3467.jpg
    IMG_3467.jpg
    68,3 KB · Sett: 5.639
Isolert - betyr det du har laget dem med doble vegger med isolasjon mellom og sveiset tett?

Ser lekkert ut!
 
Takk til Svein Erik, Tor Henning og Ørnegård.

Om det er nok støm Tor Henning det gjenstår å se. :) Skal bruke 1stk 16A enfase og 1stk 16A trefase.

Ja Ørnegård det er doble vegger. 1,5mm rf plate ytterst sveisa tett.
 
Får helt tårer i øynene, dette er vakkert!

Hvilken diameter er det på varmtvannstankene du har brukt? Jeg har letet litt rundt og er på jakt etter noe som er maks 45cm diameter (helst 40) men har bare funnet slike som er større.

Mvh,
Erlend H.
 
Erlend H. skrev:
Får helt tårer i øynene, dette er vakkert!

Hvilken diameter er det på varmtvannstankene du har brukt? Jeg har letet litt rundt og er på jakt etter noe som er maks 45cm diameter (helst 40) men har bare funnet slike som er større.

Mvh,
Erlend H.

Takk for det Erlend. Tankene har diameter på 500mm, ferdig med isolasjon og kapsling ca 605mm.
 
Oddvar Demmo skrev:
Dette tok seg bedre ut enn mitt så jeg lurer på hva slags mantling du har brukt og hvorfra ?
Har brukt vanlig 1,5mm rustfri plate, syra med Sandvik beisepasta, pussa litt med 3M Scotch -Brite og vaska med vann. Materialene kjøper jeg på jobb. Lager maskiner og utstyr i rustfritt stål til næringsmiddelindustrien.
 
Erlend H. skrev:
Får helt tårer i øynene, dette er vakkert!

Hvilken diameter er det på varmtvannstankene du har brukt? Jeg har letet litt rundt og er på jakt etter noe som er maks 45cm diameter (helst 40) men har bare funnet slike som er større.

Mvh,
Erlend H.

Vi har brukt 110L veggberedere. De har en indre diameter på 37-38 cm. Vi har kappet de på 65cm (og laget ny rett bunn), slik at de rommer ca. 70liter.
http://norbrygg.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=11431.0;attach=6795;image
 
Hei. Fikk ferdig koketanken i går. Kan starte med rørlegging. Hadde tenkt å bruke Camloc hurtigkoblinger og slange, men tror jeg heller bruker Tri Clamp og 20mm rør.
 

Vedlegg

  • IMG_3478.jpg
    IMG_3478.jpg
    71,3 KB · Sett: 3.070
Dette ser utrolig lovende ut!

Nå angrer jeg på at jeg ikke prøvde å få meg deltidsjobb hos Landteknikk den gangen jeg studerte i Trondheim.  :bank2:
 
Tilbake
Topp