Frydenlund Pale Ale

HenningPP

Norbrygg-medlem
Ja, så har også Ringnes-konsernet hevet seg på ølvognen og lansert en pale ale under den sympatiske Frydenlund-merkevaren. Aass' forsøk på samme sjanger for noen år siden hadde intet gjenkjennelig preg av verken malt, humle eller vann (synes i alle fall jeg), mens Hansas forsøk på en IPA fortjener karakteren godkjent (...som pale ale).

Så hva kan "etterdilter" Ringnes by på med sin pale ale? Vel - den er slett ikke verst. Dufter ganske friskt av blomster og citrus. Smaken er også frisk, men ølet forsvinner fort og etterlater en noe vandig, metallisk munnfølelse.

Alt i alt kurant, men ikke noe koseøl. Om ikke annet kan det være et greit gateway-øl for de som begynner å bli lei av tippepilsen.
8yragepe.jpg
 
Jeg synes det er en interessant utvikling som skjer akkurat nå. Det er fint å se at de store bryggeriene også prøver seg på litt, for dem, "tøffere" øl enn det nonnemiget som spys ut av samlebåndet på de største fabrikkene.

Er det noen som har tid, ressurser, utstyr og manpower til å klare å produsere øl i alle former og farger så er det jo egentlig de store bryggeriene, de bare gidder ikke. Men nå ser det ut som om de gidder. Burde vi som konsumere være ansvarlige og kjøpe, prøve, kritisere og rose denne utviklingene for å gi de en selvtillitsboots på det området slik at det kommer flere nisjeprodukter ut fra de store bryggeriene? Eller skal vi ta skikkelig rennfart og drite i vannrett i trynene til storbryggerisjefene fordi de er ansvarlig for å fylle opp butikkene med til lys pilsner og annet tøyseøl til den grad at det ikke er plass til andre typer øl?

Jeg rusler bort på butikken as we speak. Skal prøve den sjøl. Jeg svarer vel på mitt eget spørsmål der.. ;)
 
Om ikkje ølet vert så bra motatt i heimebryggarmiljøet, så er det uansett ein veldig positiv retning det går i. Og endå bedre dess fleire som opnar augene (og svelget) for nye ting  :ilike:
 
Mats Ø. skrev:
Jeg synes det er en interessant utvikling som skjer akkurat nå. Det er fint å se at de store bryggeriene også prøver seg på litt, for dem, "tøffere" øl enn det nonnemiget som spys ut av samlebåndet på de største fabrikkene.

Er det noen som har tid, ressurser, utstyr og manpower til å klare å produsere øl i alle former og farger så er det jo egentlig de store bryggeriene, de bare gidder ikke. Men nå ser det ut som om de gidder. Burde vi som konsumere være ansvarlige og kjøpe, prøve, kritisere og rose denne utviklingene for å gi de en selvtillitsboots på det området slik at det kommer flere nisjeprodukter ut fra de store bryggeriene? Eller skal vi ta skikkelig rennfart og drite i vannrett i trynene til storbryggerisjefene fordi de er ansvarlig for å fylle opp butikkene med til lys pilsner og annet tøyseøl til den grad at det ikke er plass til andre typer øl?

Jeg rusler bort på butikken as we speak. Skal prøve den sjøl. Jeg svarer vel på mitt eget spørsmål der.. ;)

Vel. Grunnen til at de lager disse nye øltypene er jo selvsagt for å tjene penger. De har sett at de siste årene har de mindre bryggeriene spist litt mer av kaka for hvert år som går, dette vil de jo selvsagt stoppe.

Men fortsatt så er det nesten ingenting av det som kommer fra de store bryggeriene som når opp til de mindre sine mtp kvalitet. De store tenker kun kvanta og penger, de mindre tenker litt mer kvalitet og penger.
 
Miguel skrev:
Men fortsatt så er det nesten ingenting av det som kommer fra de store bryggeriene som når opp til de mindre sine mtp kvalitet. De store tenker kun kvanta og penger, de mindre tenker litt mer kvalitet og penger.

Synes vel også at dei mindre bryggeria tenkjer kvanta. I alle fall bruker dei generelt sett mykje meir humle enn dei store. For min del ofte for mykje humle.
 
FrodeSy skrev:
Miguel skrev:
Men fortsatt så er det nesten ingenting av det som kommer fra de store bryggeriene som når opp til de mindre sine mtp kvalitet. De store tenker kun kvanta og penger, de mindre tenker litt mer kvalitet og penger.

Synes vel også at dei mindre bryggeria tenkjer kvanta. I alle fall bruker dei generelt sett mykje meir humle enn dei store. For min del ofte for mykje humle.

Joda. Men kanskje ikke i like stor grad som de store. Hadde ikke nøgne gått over til rask tvangskarbonering på noen av sine øl som ble karbonert på flaske før? 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
FrodeSy skrev:
Miguel skrev:
Men fortsatt så er det nesten ingenting av det som kommer fra de store bryggeriene som når opp til de mindre sine mtp kvalitet. De store tenker kun kvanta og penger, de mindre tenker litt mer kvalitet og penger.

Synes vel også at dei mindre bryggeria tenkjer kvanta. I alle fall bruker dei generelt sett mykje meir humle enn dei store. For min del ofte for mykje humle.

Joda. Men kanskje ikke i like stor grad som de store. Hadde ikke nøgne gått over til rask tvangskarbonering på noen av sine øl som ble karbonert på flaske før? 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Tvangskarboneringen handler ikke først og fremst om kvanta, det handler om å få et mer stabilt produkt.
 
Det burde de ihvertfall
Så hadde vi sluppet geysire hver gang vi skule kose oss med en flaske
 
Gahr skrev:
Miguel skrev:
FrodeSy skrev:
Miguel skrev:
Men fortsatt så er det nesten ingenting av det som kommer fra de store bryggeriene som når opp til de mindre sine mtp kvalitet. De store tenker kun kvanta og penger, de mindre tenker litt mer kvalitet og penger.

Synes vel også at dei mindre bryggeria tenkjer kvanta. I alle fall bruker dei generelt sett mykje meir humle enn dei store. For min del ofte for mykje humle.

Joda. Men kanskje ikke i like stor grad som de store. Hadde ikke nøgne gått over til rask tvangskarbonering på noen av sine øl som ble karbonert på flaske før?  

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Tvangskarboneringen handler ikke først og fremst om kvanta, det handler om å få et mer stabilt produkt.

Men det tar vel opp plass for en kortere tid? Så man får større gjennomtrekk på den samme plassen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Forsåvidt, men tvangskarbonering handler ikke først å fremst om å spare tid og følgelig penger, men om kontroll over prosessen. Det som begrenser hvor mye et bryggeri kan brygger er som regel kapasiteten i brygghus og gjæringstanker, ikke lageret (selv om lagerplass også er en hodepine for mange).
 
Måtte selvfølgelig plukke opp et eksemplar når jeg var innom Meny
Noen som husker hva de betalte for den? Glemte å sjekke
Puttan i kjøleskapet så får vi se hva jeg syntes om den inntil ørret middagen(de hadde 61% tilbud) om et par timer
 
Men er dette en ekte ale, eller er det faktisk et undergjæret produkt?

Litt usikker på Ringnes' ale-kompetanse ...

 
Er det i det hele tatt lov å kalle det Ale, hvis det ikke er ale? Det er jo en grunn til at "Topping" ikke heter "Ost".
 
Øllevill skrev:
Men er dette en ekte ale, eller er det faktisk et undergjæret produkt?

Litt usikker på Ringnes' ale-kompetanse ...


Hvis jeg ikke blander helt nå så står det på boksen at dette er eneste overgjæren i sving i Ringnes-systemet.
 
Dette er en Ale, og det som er spennende er jo hvor den er brygget.

Forøvrig synes jeg den smakte som en Engelsk Ale. Ikke som mange av dagens veldig sitrushumlede øl, men et som jeg tror det er lett å kjøpe og drikke.
 
Eg testa denne i går kveld. Vert lenge til eg kjøper ein til. Hansa IPA ( som ikkje er IPA ) er den eg velger frå dei store.  Heldigvis har min lokal butikk Lervig så då plukker eg frå den hylla :)

frå min  HTC  "smart-tellefon "
 

Similar threads

Tilbake
Topp