Uvanlig gjær på overflaten

Hallo godtfolk,

jeg har brygget en blonde som i dag var klar for fat. Men når jeg dro av lokket på gjæringsbøtten så syntes jeg det var et merkelig skue med gjær som hadde lagt seg i merkelige formasjoner på toppen av brygget.
Spørsmålet mitt er om dette er normalt for denne typen gjær, en Wyeast 3522 Belgian Ardennes? Den har gjæret ut fra 1.052 til 1.010. Se vedlagte bilder.
 

Vedlegg

  • 2014-04-08 18.57.37_resize.jpg
    2014-04-08 18.57.37_resize.jpg
    981,3 KB · Sett: 640
  • 2014-04-08 18.57.23_resize.jpg
    2014-04-08 18.57.23_resize.jpg
    960,9 KB · Sett: 632
Har ingen erfaring med gjæren og har aldri brygga Blonde. Men lukter det vondt av brygget? Jeg hadde et brygg med samme utseende og det lukta ikke bra, så det tror jeg var en infeksjon. Sikkert noen som kan svare deg bedre enn meg...
 
For meg ser dette ut som ein infeksjon, og det grunngjevast då i "trådane" på overflata. Klassisk indikasjon. Ingenting av det eg har googla tilseier at denne gjæren etterlet seg slike spor i overflata.
 
Kjipe greier i så fall, for det lukter foreløpig ganske godt av brygget som ble tappet ut. En ganske fruktig lukt. Får la det stå med trykk og ta en smaksprøve til helgen.
 
Infeksjon, dessverre. Kan la den stå for å lage surøl?

Det er fortsatt drikkendes en stund til under overflaten, men så begynner det å lukte etc

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Smak på dette underveis, får du en god syrlig smak så tapp brygget over på en sekundær glass/pet dunk sammen med bær og la det stå til  ;) Det kan jo bli spennende greier. Selv har jeg ikke hatt en infeksjon, så jeg har egentlig ikke så mye fornuftig å komme med, men jeg ville definitivt smakt på brygget og se hvordan det utviklet seg.
 
Har smakt på brygget nå, hvertfall et par tre fire liter allerede og det smaker som blonde og har en fin smak og farge.
Spørsmålet er hvor lenge det holder... derfor konsumeres det nok fortere enn normalen denne gangen (uff så leit...) ;-)
 
rsomby skrev:
Har smakt på brygget nå, hvertfall et par tre fire liter allerede og det smaker som blonde og har en fin smak og farge.
Spørsmålet er hvor lenge det holder... derfor konsumeres det nok fortere enn normalen denne gangen (uff så leit...) ;-)

Dette så ikke kjekt ut :noway: har brygget et par blonde tidligere og da har det ferdig gjæra ølet sett klart og fint ut ved tapping. Vi har brukt tørrgjærn US-05 tror jeg.
Mitt spørsmål til deg er: hva tror du kan være årsaken til dette som ser ut til å være en infeksjon?
(hva kan ha gått galt i bryggeprosessen)
 
jeg mistenker at gjæringsbøtten har vært dårlig rengjort eller ikke helt tett. Bruker en 60L speidelbøtte, når jeg strammet til lokket så virket det ikke som det satt helt som vanlig. Men men, som sagt så er ølet både fint å se til, også smaker det godt, enn så lenge  ;D
 
Tilbake
Topp