Lucky Jack, smak av svidde bildekk?

I går hadde jeg noen kompiser over på en ølsmaking. Vi smakte på litt hjemmebrygg, noe gammelt og kjent og noe nytt og ukjent. I forrige uke kjøpte jeg to Hoppy Joe og Lucky Jack. Den ene flaska med sistnevnte lot jeg stå i kjøleskapet til i går for at gutta også skulle få smake på den.

Med en gang den havnet i glasset, merket vi alle at noe var galt med den. Kraftig pilslukt, ikke særlig humlete. Men smaken var det som fikk oss alle til å stusse. En skikkelig kraftig ettersmak av svidde bildekk. Det var ingen tvil rundt bordet om at denne her var helt på trynet. Den er kjøpt på Ultra på Bryn. Flere som har opplevd dette?
 
Hmm, lurer på om jeg smakte på samme parti i påska.  Var ikke godt i det hele tatt.
Kjøpt på Meny i Drammen. Holdbarhet/korkspempel 10/9-14 og 15/11-14
Har du datoen på dem?
 
Flaskene er borte nå, men kjøpte de lørdag den 05.04 og drakk den dårlige på tirsdagen etter. Husker ikke produksjonsdatoen dessverre.
 
Jeg kjøpte noen Lucky Jack i påsken som skulle nytes til turen over fjellet til Sogndal for å se Strømsgodset spille..

Jeg drakk da 1 Lucky Jack på turen og ble meget kvalm resten av dagen, rett og slett uvel..
Lurer fælt på om det var noe med den..

Kjøpte de på Meny Union i Drammen..

Kan dessverre ikke huske prod. dato.
 
Naxi skrev:
Jeg kjøpte noen Lucky Jack i påsken som skulle nytes til turen over fjellet til Sogndal for å se Strømsgodset spille..

Jeg drakk da 1 Lucky Jack på turen og ble meget kvalm resten av dagen, rett og slett uvel..
Lurer fælt på om det var noe med den..

Kjøpte de på Meny Union i Drammen..

Kan dessverre ikke huske prod. dato.
Da er det jo nesten helt sikkert samme parti som jeg kjøpte av, det stod jo bare ca en kasse i hylla.
Det styrker jo mistanken om noe galt.
 
Det er flere på østlandet som har opplevd fæle ting med Luky Jack det siste halve åretdet er ikke bra reklame for Lervik,for en vanlig Luky Jack her i Rogaland smaker jo helt snadderdet kan virke som om det har noe med holdbarhetsdato å gjøre? Har ennå aldri smakt en dårlig øl fra Lervigher må det kommer til bunns i problemet.......Lervig.....
 
Jærbrygg skrev:
Det er flere på østlandet som har opplevd fæle ting med Luky Jack det siste halve åretdet er ikke bra reklame for Lervik,for en vanlig Luky Jack her i Rogaland smaker jo helt snadderdet kan virke som om det har noe med holdbarhetsdato å gjøre? Har ennå aldri smakt en dårlig øl fra Lervigher må det kommer til bunns i problemet.......Lervig.....

Best føre dato på Lucky Jack og Hoppy Joe er 9 måneder etter flasking. Fant fire dager gammel Lucky Jack i butikk i Oslo i mars (eller var det april?) - så det er mulig å få superfersk Lervig øl i Oslo og.

Men folk bør bli flinkere til å se på flaskedato ja.
 
Altså..

Man skal da ikke bli syk av øl uansett dato:p

Jeg antar at datoen var innafor.. for det går ofte tomt for ølet her i byen;)
 
Som sagt før, det er og blir for fristande for enkelte av dei små bryggeria å sende ut varene i slik tilstand. Ser ein på kva som har skjedd siste året eller to, peikar pilene til enkelte bryggeri openbart nedover.
 
Jeg har til dags dato ikke smakt en god Lucky Jack, den har bestandig hatt en ekkel metallisk smak, samme hvor jeg har kjøpt den.
 
haakonjo skrev:
Jærbrygg skrev:
Det er flere på østlandet som har opplevd fæle ting med Luky Jack det siste halve åretdet er ikke bra reklame for Lervik,for en vanlig Luky Jack her i Rogaland smaker jo helt snadderdet kan virke som om det har noe med holdbarhetsdato å gjøre? Har ennå aldri smakt en dårlig øl fra Lervigher må det kommer til bunns i problemet.......Lervig.....

Best føre dato på Lucky Jack og Hoppy Joe er 9 måneder etter flasking. Fant fire dager gammel Lucky Jack i butikk i Oslo i mars (eller var det april?) - så det er mulig å få superfersk Lervig øl i Oslo og.

Men folk bør bli flinkere til å se på flaskedato ja.

Mine to flasker var da henholsdvis 2 og 4 mnd gamle.  Burde holde lengre enn det skulle man tro.
 
Har akkurat fått svar fra sjefen sjøl på Lervig:

"First of all lervig Stands behind its products, there is nothing wrong with the batch perhaps there is a bad bottle but after opening a bottle from the date in question we dont see any issue of quality. Of course any homebrew should understand that beer is never a stable product and if your making 20.000 bottles a day there could be a bad one or two in the bunch. Its nice that we have people who tell us when they have an issue with our beers...That said of course Lucky jack shold be enjoyed frresh, unfortunatly the system of beer selling in this country makes that difficult at times...therefore out of my control. I do my best to make sure it tastes great and will hold up as long as it can."

Jeg digger det når man kan ta kontakt med gutta og få en opplevelse av å bli tatt seriøst! Det er et gedigent pluss i boka. :D
 
amatøren skrev:
Det er ganske enkelt eit 'shut the fuck up'-svar.

Det er ganske enkelt et 'øl er et delikat produkt og dessverre er vi prisgitt behandlingen det får av distributører og utsalgssteder før det når kundene. Vi legger stolthet i det vi jobber med og sender selvfølgelig kun øl med høy kvalitet fra bryggeriet." -svar.
 
Bjarte H skrev:
amatøren skrev:
Det er ganske enkelt eit 'shut the fuck up'-svar.

Det er ganske enkelt et 'øl er et delikat produkt og dessverre er vi prisgitt behandlingen det får av distributører og utsalgssteder før det når kundene. Vi legger stolthet i det vi jobber med og sender selvfølgelig kun øl med høy kvalitet fra bryggeriet." -svar.

Nå ble jeg nysgjerrig! Hva er det distributørene går så galt at et øl blir ødelagt på 3-4 måneder? Det høres for meg ut som et søkt argument og en god bortforklaring
 
Sjå korleis slikt øl vert stilt ut i butikkene. Trur ikkje noken heimebrygg lagrer sitt øl på denne temperaturen. Ølet kan stå i ein reol der det er ein kjøle på den andre siden av reolen.

frå min  HTC  "smart-tellefon "
 
Men dette gjelder da for stort sett alle butikker og vinmonopol i dette landet?! Jeg er klar over at det ikke er de beste lagringsforholdene, men å skylde på det er for enkelt.

Ølet går fra bryggeriet direkte til grossistens kjølelager, så ut i hylla. Her er det kjøling hele veien. I butikken står de i hylla, men så mye UV-stråling kan det ikke være inn i en tettpakket butikk

Kan de ikke bare innrømme at det kommer ut øl som ikke er 100% i ny og ne?

Hadde en tilsvarende henvendelse til Nøgne Ø tidligere i år og fikk en helt annen respons enn Lervig har kommet med her
 
Tilbake
Topp