Malten eser ut voldsomt ved utmesk?

Dette har jeg funnet svært lite info om.

Når jeg mesker har jeg en fin maltseng med noen cm vann over senga. Når jeg høyner temperaturen for utmesk så eser kornene såpass at det ikke er igjen noe vann på toppen lengre.

Mesker med 3L/kg og folk sier jo at 2L/kg også skal gå...

Noen som opplever det samme? Dette hatt skjedd hver eneste gang på dette oppsettet og jeg skjønner ikke hvorfor.
 
Hmm. Men det ødelegger diffusjonen av skyllevannet for meg. Mesken blid som grøt så skyllevannet blir ikke spredt utover toppen. Det renner rett ned der det kommer ut av slangen så jeg har endt opp og holde slangen i hånda for å fordele det manuelt utover malten.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Hans Einar skrev:
Skylle med mer vann/batch, eller strupe i bunn?

--

jeg hadde heller sett for meg å meske med mer vann, slik at ikke alt vannet skal bli "spist opp"? Slik det er nå så bruker jeg masse skyllevann på å få nivået over maltsengen, før jeg kan skru ned til vanlig tempo igjen.

Strupe i bunn. Mener du bare strupe hele utløpet til det står vann over maltsengen igjen?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Hans Einar skrev:
Skylle med mer vann/batch, eller strupe i bunn?

--

jeg hadde heller sett for meg å meske med mer vann, slik at ikke alt vannet skal bli "spist opp"? Slik det er nå så bruker jeg masse skyllevann på å få nivået over maltsengen, før jeg kan skru ned til vanlig tempo igjen.

Strupe i bunn. Mener du bare strupe hele utløpet til det står vann over maltsengen igjen?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Jepp.

--
 
Jeg tror jeg ville holdt utløpet lukket til skyllevannet står over maten, og deretter skylle som normalt

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Gjorde det litt uti skyllingen nå sist. Men får prøve det fra starten av. Eneste som blir er at prinsippet med å tappe ut i samme tmpo som man fyller på faller bort. Men det har kanskje ikke så mye å si.
 
Gahr skrev:
Det er bare mesken som "flyter". Helt normalt og ikke noe problem.

Forresten. Jeg tviler veldig sterkt på at mesken flyter i mitt tilfelle. Jeg har stukket fingeren min nedi der og det føles ikke som at det er noe som flyter. Det er som å koke pasta med lokk. Pastaen tar opp mer plass til slutt. Jeg er helt sikker på at det er kornene som eser ut.

Som sagt så skal jeg prøve å strupe kok-ventilen helt og få et greit nivå på vannet over maltsengen før jeg åpner ventilen igjen, men jeg føler at dette er som smertestillende, noe er feil men man kan lindre symptomet.. det er noe (jeg gjør) galt et sted, men finner ikke årsaken.
 
Eneste nevneverdige forskjellen på alle bryggene frem til nå og dette er at jeg fikk kornet kvernet hos en annen butikk og det var fra et annet malteri. Hadde ikke dette problemet i det hele tatt i dag og fikk brukt lang tid på skyllingen og meskeeffektiviteten gikk opp med 17%.
 
Miguel skrev:
men jeg føler at dette er som smertestillende, noe er feil men man kan lindre symptomet.. det er noe (jeg gjør) galt et sted, men finner ikke årsaken.

Hva med å invitere med deg en brygger med litt erfaring som kan se på hvordan du gjør div ting og tang?
 
Bernts skrev:
Miguel skrev:
men jeg føler at dette er som smertestillende, noe er feil men man kan lindre symptomet.. det er noe (jeg gjør) galt et sted, men finner ikke årsaken.

Hva med å invitere med deg en brygger med litt erfaring som kan se på hvordan du gjør div ting og tang?

Det er jo også en mulighet, men jeg tenker også hvor vanskelig skal det være? Men det løste seg på mystisk vis på siste brygg, uten at jeg gjorde noe annerledes.
 
Men, for å sparke litt liv i denne hesten.

Det jeg lurer på er hva som kan være årsaken, hvis vi ser bort ifra at det var på ren slump. Fikk knust kornet mitt i en annen bryggesjappe sist. I den sjappa kan man velge hva man skal kverne for, man kan velge mellom BB, falskbunn, BIAB etc.. Jeg valgte falskbunn. I den sjappa jeg har brukt helt frem til nå så er det ingen spørsmål og rett gjennom kverna. Kan dette ha så mye å si? Fra å få en mesk som er til å drite på seg av av irritasjon til å ikke ha noe å utsette på den? Jeg gjorde alt annet helt likt.
 
Jeg hadde mye problemer med speidelmesk helt til jeg skaffet meg bladføler og kvernet selv. Kverningsgrad har mye å si.
 
borander skrev:
Jeg hadde mye problemer med speidelmesk helt til jeg skaffet meg bladføler og kvernet selv. Kverningsgrad har mye å si.

Hva slags problemer da? Var det jeg beskriver ett av de?
 
Har også hatt dette problemet en gang, dvs 1 av 19. Har ikke lagt veldig mye energi i å finne ut hva det samme, kverningsgraden min har vært lik de siste 14 bryggene. Endte opp med å kjøre hybrid av fly/batch sparge på den batchen da jeg ikke hadde troen på at jeg fikk renset mye av kornet bare ved å flysparge. Traff normal effektiviteten min på rett under 80%.

Skal se hva som var forskjellen på den batchen utenom det vanlige når jeg finner notatboken min :)
 
borander skrev:
Miguel skrev:
borander skrev:
Jeg hadde mye problemer med speidelmesk helt til jeg skaffet meg bladføler og kvernet selv. Kverningsgrad har mye å si.

Hva slags problemer da? Var det jeg beskriver ett av de?

Malt som skjøt ut av maltrøret, dårlig utbytte, etc.

Ikke sant. Da bytter jeg sjappe til maltinnkjøp. Får jo malten min kvernet på stedet og siden jeg ikke vet hvordan noen av de kverner kan jeg ikke si "kvern det sånn". Så da gjør jeg det enkelt for bryggingen og bare bytter sjappe.
 
Tilbake
Topp