STC 1000 hvilke temperaturdifferanse bruker du?

Marius K.

Norbrygg-medlem
Jeg har gjæret mine to siste batcher i kjøleskap med varmeplate og STC 1000 til temperaturstyring. Per i daghar jeg stilt inn differansen fra gjæringstemperatur på pluss / minus 0,5 grad. Altså et slingringsmonn på 1 grad.

Hvilken differanse bruker dere her?
 
Hvor bra fungerer disse løsningene? Jeg har ett gammelt butikk kjøleskap. Med 0.5 grad er alltid noe på. Det vil si varmen fortsetter å stige etter den er koblet ut. Så starter kjøling og drar temp ned så mye at det må varme igjen. Bruker nå 60w pære til varmekilde. Fungerer bedre for meg enn frost vakt. Har 1 grad diff.

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
Jeg har et lite kjøleskap (plass til ett gjæringskar) med et 100W varmeelement i. Det fungerer veldig fint, og jeg opplever ikke at STC-en jobber mye for å holde en stabil temp. Når den har trugget riktig temp, holder den slik i mange timer.
 
Selv bruker jeg 0.3 i ale-skapet som er et vanlig hjemmelaget skap med kun varme (frostvakt fra BT). Og der jobber den i ny og ne. Isopor i alle vegger og tak men tempen synker for det.

I lager-kjøleskapet (Kjøleskap jeg at modda for fem minutter siden med STC til å ta over for interne termostaten i kjøleskapet) Tenker jeg også å prøve med 0.3 grader, skal bruke varmebelte så dette må fortsatt forskes på.

I lagrings-kjøleskapet (altså lagring, ikke for å gjære lagere) har jeg akkurat nå satt opp til 1C, synes den gikk litt for ofte til at det kun er lagring, som jeg antar ikke trenger like god tempstyring som gjæring.

Bruker 3 min (default) delauy på begge kjøleskapene.
 
Er et slingringsmonn på en grad (+/- 0,5 grader) akseptabelt under gjæring?

Under stormgjæring produserer gjæren mye varme, og den jobber seg da lett opp en halv grad over innstilt temperatur. Når kjøleskapet slår inn så kjøler den igjen til innstilt temperatur, men temperaturen fortsetter gjerne å falle 0,2-0,3 grader ekstra før den krabber opp igjen. Så temperaturen under stormgjæring vil da variere 0,7 til 0,8 grader tenker jeg.
 
Jørn Hammerud skrev:
Jeg har et lite kjøleskap (plass til ett gjæringskar) med et 100W varmeelement i. Det fungerer veldig fint, og jeg opplever ikke at STC-en jobber mye for å holde en stabil temp. Når den har trugget riktig temp, holder den slik i mange timer.

Hvordan har du montert det 100W elementet i kjøleskapet ? er det et slikt fra Ebay?
 
ingeborgkarioline skrev:
Jørn Hammerud skrev:
Jeg har et lite kjøleskap (plass til ett gjæringskar) med et 100W varmeelement i. Det fungerer veldig fint, og jeg opplever ikke at STC-en jobber mye for å holde en stabil temp. Når den har trugget riktig temp, holder den slik i mange timer.

Hvordan har du montert det 100W elementet i kjøleskapet ? er det et slikt fra Ebay?

Jepp, fra ebay.
Jeg boret et hull i veggen, og håpet at det ikke var noen viktige kanaler eller kabler der. I følge mine el-kyndige venner er det stort sett ikke det i sideveggene. Det ser slik ut:
 

Vedlegg

  • 2014-04-20 18.25.38.jpg
    2014-04-20 18.25.38.jpg
    281,4 KB · Sett: 428
Jørn Hammerud skrev:
ingeborgkarioline skrev:
Jørn Hammerud skrev:
Jeg har et lite kjøleskap (plass til ett gjæringskar) med et 100W varmeelement i. Det fungerer veldig fint, og jeg opplever ikke at STC-en jobber mye for å holde en stabil temp. Når den har trugget riktig temp, holder den slik i mange timer.

Hvordan har du montert det 100W elementet i kjøleskapet ? er det et slikt fra Ebay?

Jepp, fra ebay.
Jeg boret et hull i veggen, og håpet at det ikke var noen viktige kanaler eller kabler der. I følge mine el-kyndige venner er det stort sett ikke det i sideveggene. Det ser slik ut:

Takk for bilde, Har du ikke jord kabel tilkoblet varmeelement ?

IK
 
ingeborgkarioline skrev:
Er det mulig og få se et bilde av hvordan jord er montert på elementet?

IK

På bildet ser det ut som at jordledning går ned på høyre side. Sikkert festet i toppen av selve elementet, ser ut som det er hull på hver side på toppen.
 
Jeg har montert en stc og frostvakt i kjøleskap. Jeg stakk et termometer og føleren til stc i et glass vann for å bekrefte at stc målte riktig, noe den gjorde. Kjører nå en test med gjæringskar fullt med vann og teipet fast føleren på veggen på gjæringskaret med en vaskesvamp over og det har stått slik siden i går kveld. Jeg stilte inn stc på 12 grader og i mårest var d 9,6 grader. Men på stc sto det 11,5. Jeg tenker, at det tar kanskje litt tid å varme opp 25L vann på denne måten, tror det var 6-7 grader når jeg tappet det. Kjøleskapet er ikke tilkoblet på dette tidspunktet, og tenker st jeg plugger det heller i når jeg når ønsket temp.Jeg fikk et tips fra en fyr om å sette tempføleren til stc i et syltetøyglass med vann for å oppnå mer stabil temp og mindre svingninger. Noen erfaringer/kommentarer/tips rundt mitt prosjekt?
 
Jeg har forresten i dag mårest testet ut å sette føleren i ei coronaflaske og kalibrert føleren på nytt, og nå virker det helt utmerket :) Det er jo en 4-5 grader ute så ser ikke ut så jeg trenger å koble til kjølefunksjonen en gang. Men skal stå på i hele dag nå så får jeg se hvordan det går utover dagen. Har stått på 12 grader med innstillt differanse på 1grad, og det sto 11,4 grader på stc, og det samme når jeg testet vanntempen med termometeret. Så dette lover godt
 
Tja......har gjæren så godt av å kjøre berg og dalbane i 2 uker.
+-1grad er jo litt.
Jeg kjører min på toleranse 0.3 grader.
På nylige brygg svingte den da fra 9.0 til 9.3 grader i halvtimessykluser. Kjøleskapet brukte ca 5min på å få den ned igjen til 9.0.
Hadde jeg gitt +-1 grad, så ville den svingt fra 8-10 grader. er jo 20% forskjell det, i forhold til mine 3%
 
Tja......har gjæren så godt av å kjøre berg og dalbane i 2 uker.
+-1grad er jo litt.
Jeg kjører min på toleranse 0.3 grader.
På nylige brygg svingte den da fra 9.0 til 9.3 grader i halvtimessykluser. Kjøleskapet brukte ca 5min på å få den ned igjen til 9.0.
Hadde jeg gitt +-1 grad, så ville den svingt fra 8-10 grader. er jo 20% forskjell det, i forhold til mine 3%

hvor stor "pause" i tempfølingen har du stilt inn stc på da?
 
Tilbake
Topp