Flysparging, resirkulere gjennom HERMS?

Hei,

Testet i dag HERMSen min for første gang, litt uti skjønte jeg at flowen fra pumpen var litt for høy. Så det hele gikk relativt fort.
Mitt spørsmål er da, vil det være hensiktsmessig og kjøre vann fra hlt til meskekaret for å så resirkulere det der igjennom hermsen?

Eller skal jeg prøve og strupe flowen fra pumpa?
Kan jo nevne at utbyttet ble greit i dag, endte opp på 79-80%, men dette pleier jeg også å treffe med batchsparging på oppsettet mitt.

Takker!
 
Hva mener du med at "det hele gikk relativt fort"?

Vi sirkulerer konstant gjennom en HERMS i hele meskeperioden.
 
Koblet pumpen/hermsen til HLTen og pumpet skyllevannet over mens jeg tappet av i bunnen. Men flowraten er ganske høy, derfor gikk alt skyllevannet, dvs 15l gjennom alt for fort, i allefall utifra det jeg har lest her om hvor lang tid avtapping skal ta. Så tenkte da og skylle/tappe av en del og så resirkulere når skyllevannet er tomt.

Ble litt rotete det her :p
 
Blir litt blanding av begrep og metoder her ja.

HERMS bruker du kun for å opprettholde temperaturen under meskeperioden, som vanligvis tar en time. HERMS betyr vanligvis at du har en kobberspiral nedsenket i HLT som du pumper mesken gjennom.

Så skal du skylle, da er det flere metoder å gjøre det på - de 2 mest vanlige er vel batch og fly.

Batch er at du tapper alt ut av meskekaret, tilsetter nytt vann, rører godt og lar det stå 10min++, tapper alt av igjen og gjentar det 1-3 ganger.

Fly er at du såvidt åpner kranen på bunnen av meskekaret og tilsetter nytt vann over kornet i samme hastighet til du får ut vørter nederst som er rett gravitasjon ifølge oppskriften.

Ser ut som at du vil blande disse metodene litt. Ingenting i veien for det, men blir vanskelig for andre å svare på spørsmål :)
Såvidt jeg forstår prøver du å få til fly-skylling men har egentlig lyst å kjøre batch.

Isåfall så er det veldig enkelt. På mesken kjører du i vekten av malten x 2.5 liter vann. La det stå en time, tapp av alt. Legg i nytt vann som tilsvarer (kokevolum - vørter du har allerede) / 2. Så rører du som bare @¡£$ og lar det stå 10-20min. Tapp det av og tilsett nytt vann igjen slik at du totalt får nok til koking. La stå 10-20min, tapp av, og kok alle 3 avtappingene sammen.
 
Er det ikke lettest å bare strupe pumpa? Hvis noe går for fort er vel dette det letteste.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Er nok ikke så god til å forklare nei, jeg flysparger gjennom HERMs coilen da den gir motstand, noe som gir meg mindre flow.

I mesketiden benytter jeg herms til å resirkulere og vedlikeholde temp, etter endt mesk flytter jeg bare slangen fra meskekaret til hlten og pumper skyllevann igjennom coilen. Har da festet en annen slange i meskekaret og tapper til kok defra.

Får prøve å feste en kuleventil før spargearmen og se om jeg får strupet det noe der. Er ikke veldig mye struping som skal til etter coilen for å få riktig flow.

Takker!
 
En kuleventil er nok en god ide ja. Jeg kjører vørteren igjennom min couterflow-HERMS på 95 grader på vei til kokekjelen = Ikke noe ventetid på oppkok...
 
Kjøpt og festet kuleventil, gjorde susen det. Nå må jeg bare lage meg en ny sparge arm med mindre hull og som dekker mer. Så er jeg i mål for denne gang. (Helt til pumpen og mer slange kommer fra kina) :D
 
Hva salgs pumpe og slange har du bestilt? Hvis du er veldig ivrig kan jeg muligens hjelpe deg via posten (som dog koster litt mer enn gratis frakt fra kina)..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
http://www.ebay.com/itm/New-High-Qu...251457815300?pt=BI_Pumps&hash=item3a8c0dc304 http://www.ebay.com/itm/6ft-Silicone-Tube-Hose-Inner-12mm-Outer-16mm-Clear-Food-Grade-/220952609035?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3371cd410b

Takk som tilbyr, men tror jeg bare skal fokusere på bryggingen frem til jeg får det :)
Blir utrolig mange timer som plutselig flyr når man driver og bygger/brygger/flasker om hverandre, så viktig med litt pauser fra en av tingene innimellom slagene :D
Men, så i en annen tråd at du snakker om adaptere med variabel spenning til grei pris, har du en link til disse?
 
Jeg klarer faktisk ikke å finne de igjen, ligger ikke i history lenger.

Men hvis du setter på filter for uder $9 og setter på free shipping så Bør du finne de. Spenningen var 7.5 9 og 12v

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Prøvde å finne de, men no luck :)
Men tenker jeg bare tester meg frem med ledninger fra en gammel mobillader eller en modemsledning, blir jo da 5 og 12v. Har noen av de liggende, gratis er altid fint :p
 
Tilbake
Topp