Beer Brew 60

Hvor nøyaktige er de i temperatur?
Hvordan er skylle mulighetene? Lett å koble til pumpe?

(Nå ble det ikke bare 'et kjapt spørsmål) :)
 
Naxi skrev:
Hvor nøyaktige er de i temperatur?

(Nå ble det ikke bare 'et kjapt spørsmål) :)

Hvis det er termostaten du tenker på er den ikke særlig nøyaktig. Den kan ikke brukes til å holde jevn temperatur på mesken. Det er egentlig ikke noe problem siden kjelen er godt isolert, bare skru av varmen. Målte en gang med liggeunderlag som isolering, da sank temperaturen 0,5 grad på en time.
 
Mesking i flere steg går det, men det tar tid, spesielt med full kjele. Er grenser for hva et 3kW-element kan produsere av varme.  Det pleier typisk å ta en liten time å få kok på 55-60 liter vørter etter mesk og skyll.

For flerstegsmesking ville jeg uansett sett på (sirkulasjons)pumpe, og vurdert nedskalering og 25 liters brygg.
 
Jøss!

En hel time fra 78c (utmesk) til 98-100c ca?!


Med sirkulasjonspumpe, kan jeg da skylle under hele meskingen? Kontinuerlig
 
Prinsippet med BB60 er at når du skyller så tapper du samtidig vørter ut.
Vørteren blir derfor avkjølt før den skal kokes.

BB60 har silbunn i stedet for silkar som BB30 har.
Pluss: Du får plass til mer malt.
Minus: Det tar mye lenger tid å oppnå kok, på BB30 kan du å øke temperaturen mens du skyller.
 
med silbunn er det vel kun sirkulering som gjelder. skylling blir feil begrep. Skylling er jo å løfte malten bort fra mesken når mesking er ferdig, og hive på varmt vann for å få litt mer mesk ut av malten før den går i komposten.
 
Vil det være nødvendig å skylle med BB60?
Kun for å treffe OG antar jeg?

Er det innebygd kontinuerlig sirkulasjon? Eller må jeg kjøpe en pumpe i tillegg?
 
RETBergen skrev:
med silbunn er det vel kun sirkulering som gjelder. skylling blir feil begrep. Skylling er jo å løfte malten bort fra mesken når mesking er ferdig, og hive på varmt vann for å få litt mer mesk ut av malten før den går i komposten.

Tja, jeg kaller det skylling når du kjører rent, varmt vann gjennom malten etter mesking. Men det er kanskje feil begrep?
 
Naxi skrev:
Vil det være nødvendig å skylle med BB60?
Kun for å treffe OG antar jeg?

Er det innebygd kontinuerlig sirkulasjon? Eller må jeg kjøpe en pumpe i tillegg?

Det er en fordel å skylle for å få med de siste sukkerstoffene fra malten.
Det er ikke innebygd sirkulasjon, pumpe må kjøpes i tillegg, eller du kan sirkulere manuelt.
 
Naxi skrev:
Jøss! En hel time fra 78c (utmesk) til 98-100c ca?!
Vi kjører aldri utmesking, vi tapper det av etter endt mesk på den temperaturen vi brukte, rengjør BB'en og koker. Utmesking har 2 funksjoner; den ene er å gjøre mesken mere flytende slik at du får med deg mere sukker, den andre er å stoppe enzymaktiviteten - som kun er nødvendig om du brygger for salg eller 100% likt øl hver gang.

Amarillo skrev:
Prinsippet med BB60 er at når du skyller så tapper du samtidig vørter ut.
Vørteren blir derfor avkjølt før den skal kokes.
Prinsippet med BB60 er at det er en stor vannkoker. Du kan gjøre akkurat hva du vil.
Vørteren dropper med 2C fra vi tapper den av til vi starter koket. Ikke akkurat noe å besvime av.

RETBergen skrev:
med silbunn er det vel kun sirkulering som gjelder. skylling blir feil begrep. Skylling er jo å løfte malten bort fra mesken når mesking er ferdig, og hive på varmt vann for å få litt mer mesk ut av malten før den går i komposten.
Med silbunn kan du gjøre hva du vil, skylle med batch, kontinuerlig, ingen skylling, hva som helst.
Skylling er ikke å løfte malten bort fra mesken, som du sikkert har fra Speidel eller BB30. Det du gjør der har ingen navn og er ikke en metode. Du tar malten ut av mesken, og bare det.

Naxi skrev:
Vil det være nødvendig å skylle med BB60?
Det er aldri nødvendig å skylle, du må bare justere effektiviteten i oppskriften deretter.
Når jeg brygger 25L på en enkelt mesk uten skylling på BB60 har jeg effektivitet på ca 65%. Når jeg brygger 50L på 3-stegs partimesk (batch) har jeg 75-85% effektivitet, alt etter hvor mye jeg gidder å dille.
 
Haarr skrev:
Vørteren dropper med 2C fra vi tapper den av til vi starter koket. Ikke akkurat noe å besvime av.

Det mest vanlige, og som jeg også tror står i bruksanvisningen til BB60 er sakte skylling med rent, varmt vann samtidig med at en tapper av vørter, fly sparging.

Da vil vel temperaturen synke nokså mye hvis en ikke har et separat kokekar. Men vet at det er flere måter å gjøre dette på.
 
Da har jeg brygget et brygg på mitt splitter nye B60v2.


Må nok si at jeg ikke er så innmarri imponert og kanskje litt irritert på meg selv at jeg ikke bare gikk for Speidelen..

Men men, gjort er gjort og øl blir det nok uansett...

Mine erfaringer/meninger etter første brygg.
  • Syns det tok innmarri lang tid å få temperaturen opp
  • Veldig, veldig ujevn temperatur, målte med eksternt termometer flere steder i mesken.. 
  • Pumpa som jeg kjøpte med hadde for liten slangeklemme, så den fikk jeg jo ikke brukt.. Takk for det sølet Bryggeland
  • Vanskelig å forstå hvor mye effekt man skal bruke til en viss antatt tid:/

Men men, dette vil vel bli lettere.. men akkurat nå syns jeg BIAB var lettere å få til..

takker for gode svar og innlegg gutter;)
 
Tilbake
Topp