Hjelp til å identifisere en gjengestørrelse

Hei, O Allvitende bryggeforum

Jeg kjøpte en kjøler (opprinnelig oljekjøler, men ubrukt) til bryggeriet vårt fra en kar på forumet for en tid tilbake. Jeg kjøpte overganger fra 1" og 3/4" til 1/2" gjenger og skulle deretter sette på hurtigkoblinger. Inn- og utgangene for kjølevannet var ganske riktig 3/4" hun, men det viste seg at inn- og utgangene for vørteren ikke var 1" som jeg trodde. Gjengene har en indre diameter på 1,1 tomme (målt med skyvelære). Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hva slags gjenger dette er, og hvor jeg kan få en overgang slik at jeg kan koble på min hurtigkobling med 1/2" han-gjenger?

På bildet i tråden som er lenket er det snakk om de to store messing-inngangene.
 
1 1/10" høres ikke ut som et vanlig standardmål nei...

Ta den med til en rørleggerforretning med godt utvalg, kanskje de finner noe som kan passe.
Evt. et bilverksted, ettersom den er beregnet til bruk på en girkasse.
 
Jeg veit ikke hvem produsenten er. Det står "mota" eller "mata" på den, men det er litt lite å søke etter...
 
Jo, 2,794 mm omtrent. Avviket kan være målefeil. Er 28mm en vanlig gjengestørrelse? Husk at dette er avstanden mellom ytterkanten av gjengene på innsiden, så dersom du hadde målt avstanden mellom ytterkanten av gjengene på den delen jeg leter etter, ville den vært større enn 28mm.
 
Det kan vere mm gjenger. Ser gjengene ut til å være finere en 1"  ?

frå min  HTC  "smart-tellefon "
 
Ser i tabell at gjengebor for BSP 7/8" er 28 mm.
M30x2 har også 28mm som gjengebor.
Mål stigningen så vet du mer.

Mvh
 
Forvirret skrev:
Mål stigningen så vet du mer.

Hva slags instrument trenger jeg for å måle den? Det er antall gjenger pr cm eller noe sånt, right?

Det kan være millimetergjenger, ja, men er det ikke ganske underlig å blandet tommegjenger og millimetergjenger på en og samme dings?
 
Kansje denne tabellen kan vere til nytte. Kan nok stemme bra med 7/8-14 bsp.
 

Vedlegg

  • Fittings-gjenge-tabell.jpg
    Fittings-gjenge-tabell.jpg
    164,4 KB · Sett: 274
Har du målt stigningen?
Du klarer kanskje å se forskjell på 2mm og 25,4/14mm. (1,814mm)
Tror egentlig ikke 7/8" er så mye brukt.
Bruk skyvelæret og mål innover så langt du kan se/har kontroll.

Mvh
 
Målte så godt jeg kunne nå, og stigninga er nærmere 1,8 enn 2. Konkluderer med at det er 7/8". Gjengene er ca 0.1 tomme tykke, slik at ytre diameter er omtrent 1.2". Stemmer også ganske bra...
 
Jeg trenger fortsatt hjelp til dette. Produsenten kunne ikke hjelpe meg (fikk noen rare google translate-greier tilbake), og 7/8" BSP (som er min beste gjetning) er ikke en veldig vanlig størrelse. Noen tips?
 
Ta den med til noen som driver med hydraulikk; Tess ell så finner de fort ut av dette.

Mest sannsynlig er det 7/8" BSP (14gjenger pr tomme= 1,8mm stiging), men jeg har sett oljekjølere med 1 3/16JIC gjenger (28,2mm inv.diameter-30,1 utvendig-12 gjnger pr tomme) og M30 (27,4 innvendig og 2mm stigning)
 
Tilbake
Topp