Varmeelement til gjæringskap

Hvilke varmeelement er og foretrekke i et kjøleskap på 135x50x50 til gjæring? Skapet står i en isolert lekehytte, men temperaturen varierer alt etter årstiden, det kaldeste jeg har målt er vel -2 grader på gulvet på vinteren til nå.

IK
 
Er varmebelte er vel kjekt? I et sånn mini kjøleskap er det vel enten plass til ei plate eller en frostvakt til å ha under hylla. Med belte eller plate slipper du at det gjærer over og havner i frostvakten iallefall

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Etter det jeg har målt så går det med en frostvakt i bunnen, men tenkte kanskje det ble mye etter varme av den, Har lest at mange kjøpe et 100w varmeelement fra ebay. Men blir ett slikt for lite i mitt kjøleskap? Er ute etter hva andre Bruker og har erfaringer med. Har bare 21 liter i et 30 liters gjærkar så noe utblåsing av gjær blir nok ikke noe problem. Har også stc-1000 til styring av tempen
 
Det er egentlig for mye varme, selv om det funker og er enkelt å skaffe. Selv bruker jeg frostvakt i det ene og varmebelte i det andre. Varmebeltet er enda uprøvd men flere her på forumet bruker det og sier at det funker fint.

Sånn jeg ser det så er det en fordel med varmebelte siden du varmer dunken direkte og ikke lufta rundt. Du får slike på 5 meter med 25 watt. Vet ikke hvor lenge de holder seg varme etter at de er skrudd av mtp overskyting av temp, det kan sikkert noen som har brukt de en stund si noe om?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Det er egentlig for mye varme, selv om det funker og er enkelt å skaffe. Selv bruker jeg frostvakt i det ene og varmebelte i det andre. Varmebeltet er enda uprøvd men flere her på forumet bruker det og sier at det funker fint.

Sånn jeg ser det så er det en fordel med varmebelte siden du varmer dunken direkte og ikke lufta rundt. Du får slike på 5 meter med 25 watt. Vet ikke hvor lenge de holder seg varme etter at de er skrudd av mtp overskyting av temp, det kan sikkert noen som har brukt de en stund si noe om?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Hvor stort kjøleskap Har du til der du bruker frostvakten?
 
Frostvakten står i et hjemmesnekret  ale-skap som er isolert 60x60x60. Den er overkill, men billig (129kr) og ingen ventetid på å få den levert hvis man bare drar på BT.

Selv om den er overkill så brukes den ikke mer enn det stc en sier at den skal, men den er enten på eller av, så elementet er varmt en liten stund etterpå. Men for all del, funker helt greit. Tempen stiger kanskje 0.2 grader over set temp hos meg. Har luftetur jeg bruker som kabelhull da denne stcen er løs.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Hvis jeg ikke tar veldig feil så har vel frostvakten trinnløs termostat, slik at man kan sette den til å ikke gi full guffe/200 watt hele tiden.
 
Ah. Da skal jeg skru min ytterligere lengre ned for å se hvis det hjelper.  Siden den er rated med temperatur på BT sine sider trodde jeg det var av eller på til gitt temperatur var nådd, selv om det hadde vært idiotisk mtp at da måtte sensoren vært i samme metallinnkapslingn). Det sikkert operating temperature jeg har lest da.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Frostvakten står i et hjemmesnekret  ale-skap som er isolert 60x60x60. Den er overkill, men billig (129kr) og ingen ventetid på å få den levert hvis man bare drar på BT.

Selv om den er overkill så brukes den ikke mer enn det stc en sier at den skal, men den er enten på eller av, så elementet er varmt en liten stund etterpå. Men for all del, funker helt greit. Tempen stiger kanskje 0.2 grader over set temp hos meg. Har luftetur jeg bruker som kabelhull da denne stcen er løs.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Selv om frostvakten er litt overkill i dette skapet ditt, går tempen mye opp i vørteren i forhold til  set value du har innstilt  STC-1000?
 
ingeborgkarioline skrev:
Miguel skrev:
0.2 grader omtrent.

0.2 grader har vel egentlig ingen betydning for en gjærende vørter, eller det ferdig resultatet?

IK

Kan jeg aldri tenke meg.

*Edit: Men, jeg er fortsatt mye mer fornøyd med varmebeltet etter en dags bruk. Men frostvakten synes jeg man burde ha en vifte eller montere den under gjæringsdunken med luft i mellom.
 
Stenumgard skrev:
Hvis jeg ikke tar veldig feil så har vel frostvakten trinnløs termostat, slik at man kan sette den til å ikke gi full guffe/200 watt hele tiden.
Frostvakten gir full guffe når den er innkoblet. Termostaten kobler den bare inn og ut. Når den er koblet til en stc må den stå på fullt. Hvis ikke kan du bare drite i stc-en.
 
Sånn ser mitt opplegg ut med frostvakt, Har 50cm avstand fra toppen av frostvakten til bunnen av en 18mm tykk hobbyplate. Testkjøringen i går viste at tempen ble bare 30 grader i bak kant av frostvakten og ca 25 grader i forkant av frostvakten som ligger mot døra til kjøleskapet.Dette gjorde jeg for at jeg var bekymret for at det skulle bli for varmt på sidene av frostvakten.Hadde et termometer på toppen av gjærbøtta det viste 22 grader.  Ser det ut som et bra opplegg ? Alt er styrt med en Stc-1000
 

Vedlegg

  • 1398083457599.jpg
    1398083457599.jpg
    813,8 KB · Sett: 229
Eller kjøp en thermowell. Det har gitt mye mer presise målinger hoss oss. Kun en liten pakning som gjærlåser bruker i lokket, tre den ned i vørteren og dytt sensoren i bånn.
 
Hvis du skal lukke igjen dunken så er det litt jalla. Dessuten stoler jeg ikke helt på den proben siden den har noen fine steder som det kan sette seg skit og lort.
 
Om du ikke har et veldig dyr måleutstyr, så har du ikke en nøyaktighet høyere enn +/- 0.7 grader Celcius unansett.

STC-1000 har en målenøyaktiget på +/- 1 grad Celcius, så når du leser at temperaturen har økt 1 grad, kan det teoretisk sett kun være en feil i systemet.
 
Tilbake
Topp