"levetid" på kvernet malt.

simon

 
Dette spørsmålet har nok blitt besvart noen ganger før vil jeg tro, men finner ingenting i farta..  :roedme:

Hvor lenge kan kvernet malt ligge i en sammenknytt pose før det må/bør brukes?
 
tørt og mørkt tåler det godt 3 måneder. Ser ferdigknust muntons malt har oppgitt holdbarhetstid 1 år
 
Såpass ja! Har to poser med ferdigkvernet malt som jeg ikke får gjort noe med på 2-3 uker. Trodde det ble for lenge, men da kan jeg trygt prøve å få laget et par brygg ut av det! :)
Takker så mye for svar Brede!
 
Kjenner en erfaren brygger som laget øl av malt som var kværnet for over 5 år siden, uten å merke noen avvik på smak eller utbytte.
Tror det er mye ulike meninger om temaet .
 
Er det forskjell på basemalt os spesialmalt
Tenker på at man ikke bruker så mye av spesialmalt
Har no sjokkolademalt og roasted barley som har ligget et halvt år
 
Og, er det forskjell på mengde? Kan jeg få kvernet 25 kilo i slengen, og det holder seg i tre måneder? Noe fuktighet regner jeg med at det er inni kjernen, men kanskje jeg tar feil. Så hvis så mye "åpnet" malt ligger i samme sekk, kan det skade? Evt romstrere litt i malten av og til? Kjenner at en maltkvert står øvert på ønskelisten.
 
Var en kar på homebrewtalk som testet og lot malten ligge i 6 år i uisolert garasje med temperatursvingninger hele året.
Samme utbytte og smak etter 6 år.

Problemet er vel heller at laktosebakterier liker seg i kvernet malt og formerer seg kraftig etterhvert.
 
Hei, har faktisk litt erfaring her.

En kompis og jeg fikk 2 "batcher" med malt, humle og gjær som hadde stått i 5-6 mnd. på en kjøkkenbenk. Jeg var svært skeptisk til å bruke dette i et brygg, da det kunne være fare for at malten var ødelagt. Humlen var vakumpakket og hadde ikke lagt i solen, så den skulle være sånn pass OK. Gjæren kjøpte vi ny, men siden maltposen var helt tett - valgte vi å kjøre på.

Resultatet ble nesten 6 kasser med ekstremt vellsmakende Amerikansk IPA!

Jeg tror det viktigste er å passe på at malten har vært 100% tett i posen den oppbevares. Du kan også smake på malten. Smaker den søtt og med ingen sure smaker, så kan den trygt brukes. Smaker malten surt og ingen søtning, så er faren kanskje større.

Håper mine erfaringer kan hjelpe :)
 
Tilbake
Topp