"Vanlig" ølfat.

Stenumgard

Norbrygg-medlem
God 1. påskedag, godtfolk.

Mens jeg sto på jobb i dag og beundret alle de tomme ølfatene vi har på lageret begynte jeg å tenke på ølbrygging. I alle tråder og på bilder jeg har sett her på forumet er det kun corneliusfatene som er i fokus. Er det noen spesiell grunn til at bryggere ikke bruker "vanlige" ølfat? Altså den typen som man får av f.eks. Ringnes. Tror jeg kan få noen slike av sjefen til en nokså rimelig penge så hadde jo vært kjekt om disse også kunne ha blitt brukt.
 
Har kjøpt noen til 10 kr literen men cornyfat er vanlig handelsvare og lettere å få tak i, vil du ha bryggerifat må du kjenne noen som vil seloge til panten, stort sett sånn er det med den saken.
 
Betyr det at koblingene går om hverandre? Hvis jeg fyller opp et sånt ølfat med god øl, kaster den på ryggen og trasker bort til deg så vil den skli rett inn i systemet ditt?
 
nope, de har G koblinger, koster endel mer, men fungerer topp, hadde endel øl på 30 liters fat tidigere, men coreliusfatene, er lettere å rengjøre å lettere å plassere
 
Er ikke planten for disse fatene ca 300,- ? Sånn sett er de billige, men mer vriene å plassere i et kjøleskap, og som allerede sagt, mye vanskeligere å rengjøre..
 
Kan man ikke bare fylle med rensemiddel, la stå i 1 døgn og skylle masse?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
Det er også mulig å bruke en type dobørste med forlengerskaft for å børste i bunnen og delvis sidene i fatet.
 
Duckboot skrev:
Kan man ikke bare fylle med rensemiddel, la stå i 1 døgn og skylle masse?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Mener å huske å ha hørt at de alle de store bryggeriene bruker klor som rengjørings middel, burde jo være enkelt å fylle det opp med klorvann og la de stå en dag eller to. For så og gjennomspyle med rent vann.

Event litt Starsan før man fyller på det igjen.

Men trenger man 30L+ fat? Det virker som litt overkill.
 
Tilbake
Topp