Kjele anbefaling?

Har tenkt til å gå til innkjøp av kjele og lurte på om noen har noen anbefalinger.

Bor i leilighet mitt i oslo så krabbekokere med propanbrenner går nok ut. Derfor er kvaliteten på bunnen avgjørende for at den ikke skal være altfor ineffektiv på elektrisk varmeplate.

Spørsmålet mitt er litt hva slags størrelse man bør gå etter og viktigheten av tappekran. Ser at Europris selger en 21 liters (fårikål?) kjele med glasslokk til 300 kr som jo er billig (forsiden av tilbudskatalogen se europris.no). Et søk på google etter hyttekjele finner jeg diverse 22-26.5 liter gryter med kran til 500-1000 kr. Denne f.eks. http://www.rk-smia.no/index.php?pag...facturer_id=&option=com_virtuemart&Itemid=39 (har butikk på Grønland også)

At jeg ikke får brygga mer enn 15 - 20 liter er egentlig helt ok. Men litt usikker hvor hendig en tappekran kan være. Blir mest ekstrakt brygging fremover men har etterhvert lyst til å prøve meg på mesking.

Tips og erfaringer taes imot med takk! :)
 
hei
Jeg ville definitivt prioritert tappekran ved kjøp av ny kjele. Det er tidsbesparende og minker kontamineringsfare ved avtapping m hevert og f.eks ved måling av OG. I tillegg er det herlig tilfredsstillende å bare åpne krana og la den ferdige vørteren fosse ut i gjæringskaret - med ett håndgrep!
 
Jeg vil anbefale at du kjøper en kjele som er stor nok til den dagen du går all-grain.
Selv har jeg en tykkbunnet 36 liters kjele i rustfritt stål, bestilt fra Humlegården, som jeg er veldig fornøyd med.
Den er forholdsvis rimelig (1295 SEK), og kan bestilles Poste Restante til postkontoret i Strømstad eller Charlottenberg for henting.
(Billig frakt i Sverige, og du slipper moms og toll)
Jeg koker på gass nå, men brukte kjelen på kjøkkenkomfyr i begynnelsen, og den funker greit med en fin 'rullende' kok.
Tar riktignok ca 80-90 minutter å få 25 liter springvann i kok.

http://shop.humle.se/se/art/kittel-rostfri-36-liter-inkl-lock.php
 
Ole Richard skrev:
Jeg vil anbefale at du kjøper en kjele som er stor nok til den dagen du går all-grain.
Selv har jeg en tykkbunnet 36 liters kjele i rustfritt stål, bestilt fra Humlegården, som jeg er veldig fornøyd med.

Vil tiltre anbefalingen om tappekran. Jeg har selv 30-litersversjonen av gryten fra Humlegården, men bor ikke på Østlandet, så jeg må få den sendt. Lite avskrekkende pris på forsendelse til Stavanger. Kan umulig tenke meg at det er særli dyrere enn i Sverige. De trekker jo ellers fra svensk moms, så får du lagt på norsk moms når varene kommer. Et lite påslag her kanskje, i og med at momsen beregnes i norske kroner, men heller ikke dette er særlig store summer. Jeg kjøpte også bazookascreen og et par meter silikonslange, så gryta dobler som meskekar (bittelitt mer tungvint, men i mindre utstyr=høy WAF)
PS: 30-litersgryta til Humlegården fungerer utmerket til all grain dersom du holder deg til 20 liter brygg. Ingen problemer med 24 liter på heftig kok på en vanlig komfyr.
 
Og her er mitt råd. Coop har solgt endel 22 liters gryter/kjeler med kran på. De er tynnbunnede og egner seg best til hytte gryte som de har navnet til. (Hytte kjele) Europris vet jeg ikke, men uansett kjele gå for en tykkbunnet kjele så tar det ikke så ekstremt lang tid å koke opp vørteren.
Ps. Hvis du skal brygge maks 20 liter så gå for en på minst 25 liter så du slipper å koke over. Det er noe KLISS  :thumbsdown:
 
Jeg kjøpte tynnbunnet 36 liter alukjele på Byggeriet for 369,- denne fredagen.
Å settte inn en tappekrane er smal sak. Ser mange her på forumet har gjort det.

Med 36 liters kjele kan jeg koke 25 liter ++ med vørter uten å bekymre meg for overkoking eller om jeg må røre.
 
Hei. Hvis du ikke allerede er medlem i Bayerlagets venner kan du kontakte Kai bertehelsen på Øydehavn. Jeg tenkte det kunne være greit å være med i et bryggelaug  :skitbra:
 
Tilbake
Topp