Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
tor 24 apr 2014, 11:03:09

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
209397 innlegg i 19521 emner av 7202 medlemmer
Nyeste medlem: JPA
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Råvarer  |  Emne: Saga gjærprodukter 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Saga gjærprodukter  (Lest 828 ganger)
JonP
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Loddefjord, Bergen

Vis profil
« på: ons 14 okt 2009, 18:44:25 »

Var innom Europris i dag og skulle egentlig ha en kran, men endte opp med Saga gjærnæring og gjær for hetvin.
Gjæren for hetvin mest for morro skyld - kanskje det blir et stunt ala Dark Horizon på meg etterhvert.
Det jeg lurer mest på er kvaliteten på og anvendbarheten av gjærnæringen? Det er mildt sagt veldig lite å gå ut i fra på pakkene.

JonP
Loggført
Gahr
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil WWW
« Svar #1 på: ons 14 okt 2009, 18:56:51 »

Uten at jeg har brukt saga-gjær mer enn et par ganger, vil jeg absolutt anbefale deg å styre unna gjæren i alle fall. Jeg har laget vin med denne gjæren et par ganger, og resultatet ble IKKE bra. Nøgne Ø brukte forøvrig Kargus hetvinsgjær til DH1, etter å ha unnagjordt primærgjæringen med deres valige gjær først. Jeg tror det samme gjelder for DH2 også.

Gjærnæringen antar jeg er vanlig DAP (diammoniumfosfat), et nitrogentilskudd. Det kan fint brukes i øl, men jeg ville heller ha brukt gjærnæring fra Wyeast eller White Labs (gjærnæring + servomyces), slik at man fåt gitt gjæren et tilskudd av zink også.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen ABC Brewing og 7 Fjell Bryggeri
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Råvarer  |  Emne: Saga gjærprodukter « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2011, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!