Stout/ Porter ?

Hva er forskjellen på en Stout og en Porter ?
Har planer om å prøve meg på begge sorter, men når jeg ser i de forskjellige oppskrifter så er de nokså like.
Kansje dumt spørsmål, men skitt au.
 
Ganske like ølsorter (liker begge SVÆRT godt). Forstår at en stout, i motsetning til porter, har roasted barley / rista malt - ellers kan de være ganske like. Men dette er et utgangspunkt da det fins mange unntak fra denne regelen. Spesielt amerikanerene bruker være eksperimentvillige.
 
Nja, det er vel helst amerikanerne som liker å ha klart definerte stiler og derfor dikter opp forskjeller som at stout må ha roasted barley og porter ikke må ha det. Tradisjonelt er stout bare en sterkere porter, men ettersom tiden gikk og ølet ble svakere ble stouten veldig svak og porter forsvant (1930-tallet og utover). Roasted barley ble innført etter porterens storhetstid (umaltet bygg var forbudt i ølbrygging frem til 1880-tallet i Storbritannia og Irland), og ettersom porter er en slags revival-øl, er det ikke feil å brygge den på gamlemåten med amber, brown og black patent malt istedenfor roasted barley, men hvorvidt du velger å kalle den stout eller porter kan i grunnen være det samme.
 
Ikke noe klart skille mellom Stout og Porter; Den typeriktige porteren ser likevel ofte ut til å ha ca. halvparten av mengden røstet malt i forhold til en stout. (Da oftest Chocolate og Black malt) Men dette co-relaterer ofte til hvor sterkt eksemplaret er. Nøgne Ø Porter er kanskje en tolkning ytterst på skalaen mot stout. Og så har du 3 forskjellige typer porter: Brown, Robust, og Baltic. Brown porter bør fks. inneholde brown-malt for å få fram den typeriktige smaken stilen er kjent for. Baltic porter bruker ofte lagergjær.

De sier og at man bør bruke en andel brown malt eller amber malt, samt en god porsjon crystal for å tilsammen gi en toffee-aktig smak. Hvis man bruker for lite crystal/spesialmalt og for mye røstet malt kan porteren virke mer som en dry stout. (Kilde: Brewing Classic Styles)
 
Det trenger ikke nødvendigvis være noe som skiller en porter og en stout fra hverandre, men et gitt bryggeris stout er i som regel røstigere enn det samme bryggeriets porter. Generelt sett har det blitt vanlig at man ikke bruker roasted barley i porter, men rent smaksmessig kan ett bryggeris porter være langt mer røstig enn et annet bryggeris stout. I gode, gamle dager betydde "stout" brukt om øl at det var sterkt, og betegnelsen hadde ikke egentlig noe med farge eller smak på ølet å gjøre. Derfor finner man betegnelser som "stout porter" osv.
 
Takk for svarene, nå forstår eg kvifor eg var litt i villredede om kva som hvar forskjellen.
Det var gode innlegg . Nå blir det en  SPORTER.
 
Tilbake
Topp