Andrimne Bryggeri

Gahr

Norbrygg-medlem
En del har spurt om også undertegnede kunne legge ut noen bilder av bryggeutstyret sitt, derfor denne tråden. Begynner forsiktig, med et bilde av min nye Blichmann Boilermaker, som skal fungere som mesketønne. Vidunderet ankom i dag, så den er ennå ikke brukt. Flere bilder av oppsettet kommer så fort man får kjørt en testrunde.

Bryggeriet består av tre gryter (HLT, meskegryte og kokekar), og jeg vil bruke én enkelt March-pumpe til resirkulering av mesken, pumping av skyllevann og til kjøring av whirlpool under kjøling (oppsettet er slik sett ikke ulikt Torvalds bryggeri). Men, som sagt, kun dette bildet foreløpig.
 

Vedlegg

  • IMAG0357.jpg
    IMAG0357.jpg
    868,2 KB · Sett: 5.881
HLT og kokegryte er begge på 36 liter. BoilerMakeren er 10 gallons, hvilket vil si like under 38 liter.
 
Huub skrev:
Farewell BrauEule?

Ja, for en stund siden. Parkerte den i våres, men kjøpte meskegryta som hørte til av Petit. Denne ble solgt til Jo på mandag. :skitbra: Forsåvidt fornøyd med BrauEulen, men jeg hadde aldri råd til å kjøpe den uansett... Men målet har hele tiden vært å få et system hvor jeg kan stegmeske med resirkulering av mesken uten røring.
 
Det blir kjekt å følge med oppdateringene i denne tråden :skitbra:

Når man skriver inn Andrim i google får man forslagene:
Andrimne
Andrimne old ale
Andrimne wit
Andrimne bitter

Det er jo litt artig å ha satt sitt spor i google ;D
 
Torvald skrev:
Stilig! Silikonslange på innsida av meskekaret? Kjem vel fleire bilder etter kvart også?

Har fått en Blichmann Autosparger, den har flottør og silikonslange. Inngangen øverst på gryta.

Kommer flere bilder, ja. Du vil forsåvidt kjenne "designet" igjen. Prinsippet blir likt ditt bryggeri, med oppvarming av mesken på induksjonsplate (Odland slo fast at BoilerMakeren funker på induksjon, derfor gikk jeg for den) mens jeg resirkulerer. Jeg har spart litt på utgiftene med ikke å kjøpe albuer til alle koblingene, og satser på å unngå knekk i slangene (fingers crossed). Skulle egentlig ha gjennomført første brygging til lørdag, men en uforutsett barnebursdag stakk kjepper i hjulene for den planen.

Første brygg vil jeg gjøre uten å isolere gryta, for testens skyld, men jeg antar jeg maltrakterer et liggeunderlag før eller senere.
 
Bjarte H skrev:
Det blir kjekt å følge med oppdateringene i denne tråden :skitbra:

Når man skriver inn Andrim i google får man forslagene:
Andrimne
Andrimne old ale
Andrimne wit
Andrimne bitter

Det er jo litt artig å ha satt sitt spor i google ;D

;D :skitbra:
 
hmm, måtte teste noe jeg også. Tastet inn Gahr og da kom det:

Gahr High School, home of the gladiators

passer vel deg også ;)
 
Flotte saker! Er gryta levert med falskbotn eller lagar du noko sjølv? Reknar med du vil ha heildekkande rist iom du resirkulerar med pumpe?
Hol eller slisser? Details please! :)
 
Boilermakeren har en falskbunn en kan kjøpe. Kan best beskrives som den har slisser. Er små rundingervsom er presset opp. Gjør den vanskelig å kjøre tett.
 
BoilerMakeren kom fra Petit med hull. Jeg var ikke klar over det (ingen info om hullet på Petits nettsider), og hadde tenkt å bore selv. Hadde jeg kunnet velge, hadde jeg plassert det litt annerledes, men det går fint slik det er nå.
 
Da er BoilerMakeren testkjørt med vann, og den funker utmerket på induksjonsplata. :skitbra: Koblet også til marchpumpa for å resirkulere vannet gjennom autospargeren. Litt trøbbel med å få god flow gjennom pumpa med en gang, men det ordnet seg raskt. Gleder meg stort til første brygging om en uke.
 

Vedlegg

  • IMAG0360.jpg
    IMAG0360.jpg
    735,7 KB · Sett: 2.298
  • IMAG0358.jpg
    IMAG0358.jpg
    865,6 KB · Sett: 2.271
Torvald skrev:
Ser veldig bra ut! Gikk det bra med slangene uten alboger?

Foreløpig helt problemfritt, men jeg kjørte riktignok ikke med særlig varme i vannet i testen. Men etter å ha brukt slangene med varm vørter før, tror jeg det skal gå rimelig greit.
 
Tilbake
Topp