• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Øletiketter

Hva slags programmer bruker dere for å designe øletiketter, og hvordan printer dere dem?
Finnes det eventuelt firma der man kan henvende seg for å få proffe etiketter?

Jeg synes en skikkelig etikett bidrar til opplevelsen av hjemmelaget øl.
 
Har brukt Avery etiketter skrevet ut på fargelaserprinter, dette blir veldig bra.
Avery modell 3660 er omtrent samme størrelse som Nøgne-etikettene, bare litt 'kortere' altså rundt flasken.

Så lønner det seg å lage en form for template i et vektorbasert designprogram så man enkelt kan forandre etikettenes innhold og design men beholde rammeforholdene.

Disse er også enkle å få av flasken etter bruk, noe som var helt avgjørende for mitt valg på disse etikettene.
 
Bruker microsoft publisher laser fargeskriver og vanlig kopipapir. Kutter etikettene med papirkutter og limer på med melk. Fungerer veldig greit
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg bruker Photoshop til design, skriver de ut på vanlig printer og limer med melk.

Funker flott det. Var skeptisk til melk, er ikke det lenger :)
 
Jeg skaffet meg en kilo akasiestivelse - som selges som ingrediens til sukkertøy, men som egentlig er det samme som tidligere ble brukt på frimerker som 'gummiering'. Det kalles også gummi arabicum. Det fungerer veldig bra, og etikettene ramler av etter 2-3 minutter i vann, samt at gummieringjen er av matvarekvalitet. Den ene kiloen ser ut til å holde frem til jeg pensjonerer meg. Jeg bare pensler det på flaska, dytter på etiketten, justerer posisjonen og tørker av overskytende. Null lukt, tørker raskt og slipper lett i vann.

Når det gjelder papir, så investerte jeg i en kvalitet som var hakket over vanlig kopipapir: 90g for blekk-og laserskrivere, og den løser seg ikke opp i vann selv om den ligger der lenge, så jeg unngår griseriet som noen av de billigste papirtypene kan gi. Dessuten mener jeg det har litt glattere overflate.

Program? Vel, jeg håndkoder i Postscript, eller egentlig lager jeg Perl-kode med «embedded» Postscript-kode som genererer et sett med etiketter. Nei det er ikke brukervennlig, og anbefales ikke med mindre du vet hva du går til :)  Men Postscript er egentlig gøy å kode, og når man kan kombinere to ulike hobbyer, så hvorfor ikke?
 
igniztion skrev:
Roger Brattås skrev:
Jeg kjøpte 4000 av disse fra onlinelabels.com  :skitbra:

http://www.onlinelabels.com/Products/OL3078WX.htm

Bare å designe i Photoshop etc og printe ut selv. Vi ble i allefall veldig fornøyd  :yes:

Hvordan er de å fjerne fra flaskene igjen? Har prøvd litt forskjellige labels fra bokhandelen, men limet er jo på høyde med Nøgne Ø sitt.

Ut i fra linken kan det se ut som de kan leveres både som standard og som removable  :)
 
Fikk et meget bra tips av Erik på Bryggselv angående fjerning av Nøgne etiketter.

Sett flaska i varmt vann i 5-10min, riv deretter forsiktig av etiketten. Da vil limet sitte igjen på flaska.
Bruk så matolje (rapsolje,solsikke osv) på torky/tørkerull/klut og kni av limet. Vask med zalo for å fjerne fettet.

Jeg ble veldig overasket over hvor enkelt dette var.
 
2bra skrev:
Fikk et meget bra tips av Erik på Bryggselv angående fjerning av Nøgne etiketter.

Sett flaska i varmt vann i 5-10min, riv deretter forsiktig av etiketten. Da vil limet sitte igjen på flaska.
Bruk så matolje (rapsolje,solsikke osv) på torky/tørkerull/klut og kni av limet. Vask med zalo for å fjerne fettet.

Jeg ble veldig overasket over hvor enkelt dette var.

Har gjort det samme ved å legge dem i stekeovnen noen minutter. Mindre sutling - større svifare - går lettere av.
 
Jeg skaffet meg en kilo akasiestivelse - som selges som ingrediens til sukkertøy, men som egentlig er det samme som tidligere ble brukt på frimerker som 'gummiering'. Det kalles også gummi arabicum. Det fungerer veldig bra, og etikettene ramler av etter 2-3 minutter i vann, samt at gummieringjen er av matvarekvalitet. Den ene kiloen ser ut til å holde frem til jeg pensjonerer meg. Jeg bare pensler det på flaska, dytter på etiketten, justerer posisjonen og tørker av overskytende. Null lukt, tørker raskt og slipper lett i vann.

Hvor får man tak i akasiestivelse eller gummi arabicum?
 
Jeg har laget en liten HTML-variant som jeg skriver ut fra Beersmith. Da henter den opp Navn, tappedato, IBU og alk% bra beersmith og til etiketten.
Til vanlig bruker jeg bare små Dataline labels siden jeg ikke gidder å gjøre så mye ut av det. Når det skal være litt finere har jeg en større etikett som jeg skriver ut på vanlig papir og limer med melk.
 
Tilbake
Topp