Gahr
Norbrygg-medlem
Tollefsen skrev:Begge har rett!
Jakten på klar vørter koster penger og tid. Klarheten i det ferdige produktet trenger nødvendigvis ikke avvike mellom de to filosofiene. Jeg har drukket mange BIAB-flasker av forskjellige bryggere og de har ikke vært mindre klar eller mer astringent en mine som er brygget med tre kjeler og whirlpooling osv. Teoriene tilsier jo at klar vørter gir bedre resultat, jeg har bare ikke merket dette i noen stor grad i praksis.
Mindre øl å flaske kan dere kompansere for med å meske mer malt, slik at dere koker mer vørter.
Høy bryggerieffektivitet har jeg jo, der sparer jeg flere kroner for hvert brygg... helt sikkert ti-kroninger også... Tror nok at investeringene mine i økt effektivitet vil betale seg over bare 10-20 år ;D
Den viktigste grunnen til at jeg valgte som jeg gjorde var at jeg hadde lyst >! I tillegg gir det meg muligheten til å lage blytung vørter, uten bruk av ekstrakt, og det er jo et praktisk/økonomisk argument.
Man trenger ikke bruke mye penger for å få klar vørter. Resirkulering av vørteren kan man gjøre helt fint uten pumpe og RIMS/HERMS.
Tar det mer tid? Tja. Noen minutter, kanskje. Men hvis man resirkulerer manuelt en liten stund før tappingi kokekar er det ikke spesielt mye som skal til.