Beer Brew 30 - temperaturtrøbbel

kjellebass

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg har bare holdt på å brygge siden midten av mai så jeg har ikke så altfor mye erfaring enda, men det begynner å komme seg. Holder på med mitt niende brygg akkurat nå. Jeg bruker en Beer Brew 30 og brygger utendørs i sola. BB 30en er kledd inn i et lekkert liggeunderlag fra G-sport ved hjelp av Gaffa tape for å holde på temperaturen (se vedlagt bilde). Ser riktig så fin ut vil jeg si.

Ifb. med overnevnte har jeg jeg litt trøbbel med mesketemperaturen. Temperaturmåleren på BB30 er ikke helt som den bør være. Virker som den viser ca. 3-4 grader for lavt. Dette er forsåvidt ikke noe problem, bare litt irriterende. Det som imidlertid er vanskelig er å holde temperaturen lik i bunn og topp. Når meskingen setter i gang, har jeg allerede sirkulert i 10 minutter med en BB 30 sirkulasjonspumpe. Der og da er temperaturen ganske så lik i hele kjelen. Når jeg setter på lokket og lar dette stå en stund, faller etterhvert temperaturen i toppen. Jeg har som regel på meget svak varme for at temperaturen ikke skal falle, men dette gjelder bare for nederste del av kjelen pga. at mesken er ganske tettpakket. Toppen ligger 3-4 grader under temperaturen i bunnen. Mulig lokket ikke isolerer bra nok...

Lang intro! Spørsmålene er mange:
- Har noen et triks for å unngå dette?
- Hjelper det noe om jeg isolerer lokket?
- Hva har dette å si for det ferdige resultatet?
- Og sist men ikke minst; jeg har i dag sirkulert (bittelitt) underveis i meskingen for å få temperaturen i toppen opp. Er dette strengt forbudt eller har jeg gjort noe tilnærmet lurt?

På forhånd takk! :)

Ærbødigst,

Kjell B.
 

Vedlegg

  • BB30Small.jpg
    BB30Small.jpg
    193,8 KB · Sett: 118
Hei.
Me har Beer Brew 30. Og sirkulering gjennom heile meskinga fungere veldig bra for oss.
 
Hei,

Jeg har bare holdt på å brygge siden midten av mai så jeg har ikke så altfor mye erfaring enda, men det begynner å komme seg. Holder på med mitt niende brygg akkurat nå. Jeg bruker en Beer Brew 30 og brygger utendørs i sola. BB 30en er kledd inn i et lekkert liggeunderlag fra G-sport ved hjelp av Gaffa tape for å holde på temperaturen (se vedlagt bilde). Ser riktig så fin ut vil jeg si.

Ifb. med overnevnte har jeg jeg litt trøbbel med mesketemperaturen. Temperaturmåleren på BB30 er ikke helt som den bør være. Virker som den viser ca. 3-4 grader for lavt. Dette er forsåvidt ikke noe problem, bare litt irriterende. Det som imidlertid er vanskelig er å holde temperaturen lik i bunn og topp. Når meskingen setter i gang, har jeg allerede sirkulert i 10 minutter med en BB 30 sirkulasjonspumpe. Der og da er temperaturen ganske så lik i hele kjelen. Når jeg setter på lokket og lar dette stå en stund, faller etterhvert temperaturen i toppen. Jeg har som regel på meget svak varme for at temperaturen ikke skal falle, men dette gjelder bare for nederste del av kjelen pga. at mesken er ganske tettpakket. Toppen ligger 3-4 grader under temperaturen i bunnen. Mulig lokket ikke isolerer bra nok...

Lang intro! Spørsmålene er mange:
- Har noen et triks for å unngå dette?
- Hjelper det noe om jeg isolerer lokket?
- Hva har dette å si for det ferdige resultatet?
- Og sist men ikke minst; jeg har i dag sirkulert (bittelitt) underveis i meskingen for å få temperaturen i toppen opp. Er dette strengt forbudt eller har jeg gjort noe tilnærmet lurt?

På forhånd takk! :)

Ærbødigst,

Kjell B.
Kjør på med sirkulering hele tiden.
Jamnere temperatur og bedre utbytte er det eneste resultatet
 
Ok. Takk for svar. Jeg trodde malten skulle være i ro og mak under meskingen (uten noen spesielt god forklaring på hvorfor jeg trodde det...). I bruksanvisningen til BB 30 står det at man skal varme opp vannet til ca. 70 grader, ha i malt, sirkulere i 10 minutter og la det stå i ro i 70 minutter under lokk. Deretter skal man varme opp godsakene til 80 grader og sirkulere i 80 minutter, ta opp røret og sette det på ringen på toppen, fylle på 7-15 liter veske og la det renne av seg osv...

Satser på å sirkulere mesken kontinuerlig i neste brygg og muligens kutte litt ned på de 80 minuttene etterpå. Sistnevnte virker som i overkant lenge...
 
Kompenser heller med noen never ekstra malt i oppskriftene dine istedet for de resterende 80min. Bruker sjeldent lengre tid enn 60-min mesk + oppkok ( kanskje 10min knoting for å få riktig temp etter maltet er tilsatt.) når jeg brygger med bb-en. Får som regel rett over 70% effektivitet ved å gjøre dette.
 
Jeg legger et ullpledd over/rundt BB under mesk. Holder veldig godt på temperaturen. Har i tillegg isolert med liggeunderlag.

Sendt fra min HTC One
 
Hvis du sirkulerer hele tiden må du passe på temperaturen hele tiden, men da vil temperaturen bli jevn i hele mesken. Pid kan gjøre jobben for deg, men ikke nødvendig. Hvis du ønsker å ha tid til å gjøre andre ting samtidig har jeg god erfaring med å pakke inn hele bryggeriet med en gammel dyne. Temperaturen faller minimalt. Har fått utbytte på ca 85% når jeg har gjort det på denne måten når OG har vært rundt 1050. Da har jeg Mesket 60 min og sirkulert 10-15 min på 78 grader. Det er ikke nødvendig å følge den langeprosedyren som er beskrevet i blekka som følger med bryggeriet.
 
Har du liggeunderlag på under kok også? evt, går det bra uten at det smelter?
Litt tregt svar her. Trodde tråden var over. :) Jeg har det alltid på. Funker fint selv ved koking i 1,5 timer. Mulig kvaliteten på 99 kroners liggeunderlag fra G-sport er bedre enn man skulle tro...
 
Hvis du sirkulerer hele tiden må du passe på temperaturen hele tiden, men da vil temperaturen bli jevn i hele mesken. Pid kan gjøre jobben for deg, men ikke nødvendig. Hvis du ønsker å ha tid til å gjøre andre ting samtidig har jeg god erfaring med å pakke inn hele bryggeriet med en gammel dyne. Temperaturen faller minimalt. Har fått utbytte på ca 85% når jeg har gjort det på denne måten når OG har vært rundt 1050. Da har jeg Mesket 60 min og sirkulert 10-15 min på 78 grader. Det er ikke nødvendig å følge den langeprosedyren som er beskrevet i blekka som følger med bryggeriet.

Skal gå for din løsning neste gang. Sparer nesten 1,5 timer på denne måten. :)
 
Hvordan gjør dere det med stegmesk da? Har merket meg at ved 3trinns mesk, så blir bryggedagen sykt lang.

Blir ikke helt klok på BB30 manualen heller.

Vi har kjørt i gang med full sirkulering i hele meskeperioden, ihht oppskrift på for eks 3 temperaturtrinn. Når dette er ferdig har vi gått for 60-80min hvile uten strøm på.

Aldri vært misfornøyd med utbyttet heller, stortsett 20-23l til gjæring. Hadde en på 18L, men det var ikke en knirkefri bryggedag.
 
Jeg har ikke prøvd stegmesk dessverre. Har fått såpass bra resultat ved å følge den "enkle måten" at jeg ikke har tatt meg tid til å teste ut stegmesk enda. Maybe some day...

En annen ting er at jeg fikk et tips av en kollega av meg om å etterfylle med kokende vann (underveis i kokingen) hvis batchen blir litt i minste laget. Hvor lurt dette er, avhenger selvfølgelig av hva pre-boil gravity er. I de to siste batchene mine var pre-boil skummelt høy, så jeg etterfylte med 5-6 liter. Resultatet i begge tilfeller ligger an til å bli meget bra og alkoholprosenten har endt opp på et fornuftig nivå.
 
Vi i bryggerlauget har truffet ganske nøyaktig på alkoholprosent med Ølsettene til Vestbrygg hvertfall, var ett brygg vi bomma med 1% men da fylte vi max med vann for å sitte igjen med mest mulig. Ble en god øl det også :)
 
Tilbake
Topp