Har jeg drept gjæra?

Hei, er ganske fersk hjemmebrygger og har muligens gjort en stor tabbe på siste brygg. Har laget meg et "øleskap" med STC-1000 regulator. Etter flasking av en belgisk wit ble flaskene satt i skapet for karbonering på 20 grader.

Da jeg sjekket skapet dagen etter flasking slo varmen i mot meg. Det viste seg at temperatursensoren hadde ramlet ut av skapet slik at det stod på heat hele natten! Temperaturen var på nesten 50 grader.

Fikk tempen ned til 20 igjen i løpet av et døgn og flaskene har nå stått slik i en uke. I går satte jeg en flaske kaldt og har nettopp åpnet den. Det var bitte litt kullsyre i den, men alt for lite. Er det håp om at gjæra våkner til liv igjen om den får mer tid?

Ølet smakte forøvrig veldig godt. Kanskje løsningen er å investere i fat og co2 anlegg? Må i såfall åpne alle flaskene og helle på fat. Noen andre alternativer?
 
Det vil nok ha drept gjæren ja... Tror jeg ville ha satsa på å bruke en pipette og åpne hver flaske for å tilsette en dråpe ny gjær i hver
 
Tja. Vanskelig å si. Vend på alle flaskene for å virvle opp gjæren og sjekk etter en uke igjen. Kan godt skru opp noen grader på skapet.
 
Har ristet på flaskene nå så får de stå en uke til. Takk for tips. Blir det ikke mer futt så får jeg prøve å tilsette ny gjær. Bør jeg i såfall bruke samme gjær som under bygging?
 
Har ristet på flaskene nå så får de stå en uke til. Takk for tips. Blir det ikke mer futt så får jeg prøve å tilsette ny gjær. Bør jeg i såfall bruke samme gjær som under bygging?

Jeg ville ha brukt samme gjær som under gjæring da gjæren gjerne spiller en rolle i en wit, man vil jo gjerne ha den i glasset. På den andre siden om ikke brygget vil karbonere så blir jo det med å tilsette gjær for å redde brygget og da spiller det kanskje ikke en så stor rolle hva du bruker?
 
Jekket opp et par flasker i går, det var litt kullsyre i den ene og akkurat passe mye i den andre. Så da ser det ut til at dette har gått ganske så bra. Lar de stå på 20 grader noen dager til før jeg kjøler de ned.
 
Tilbake
Topp