SMaSH APA

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hoi!

Skal snart i gang med å brygge en SMaSH APA med Maris Otter og Nelson Sauvin. Jeg er meget glad i humlesmak og -aroma, og tenkte derfor å gjøre alle humletilsetningene fra 20 minutter og frem til flameout.

Jeg har hørt at Nelson er ganske "fruktig" og intens, og at det derfor kan være lurt å meske lavt (64-65 grader) for å unngå et øl med for mye restsødme, i tillegg til en humle som også kan oppleves som "litt mye" (jeg har personlig aldri testet denne selv..) Noen tanker rundt dette? Jeg har ikke lyst på et øl som blir altfor tynt, men heller ikke et som man kun klarer en halv liter av om gangen.

Oppskriften jeg tenkte kjøre er som følger:

APA – Nelson Sauvin

Generelt

OG: 1,053
FG: 1,012
Farge (beregnet) EBC: 10,8
Beregnet bitterhet (IBU Noonan): 42,4
Sluttvolum i kjele: 22 liter
BU:GU ratio
0,80

Malt / Flaka / Spraymalt

Marius Otter Pale Malt (7 EBC) 4,910 kilo

Humle og andre tilsetninger:

20 min: Nelson Sauvin [12,1 %] - IBU Noonan: 11,6 15,0 gram
15 min: Nelson Sauvin [12,1 %] - IBU Noonan: 9,9
15,0 gram
15 min: Whirlfloc
0,5 tablett
10 min: Nelson Sauvin [12,1 %] - IBU Noonan: 8,8
20,0 gram
10 min: Gjærnæring
2,2 gram (0,1 gram per liter)
5 min: Nelson Sauvin [12,1 %] - IBU Noonan: 6,6
20,0 gram
0 min: Nelson Sauvin [12,1 %] - IBU Noonan: 5,5
20,0 gram
Tørrhumling: Nelson Sauvin [12,1 %]
3,0 gram per liter

Gjær

WLP001 California ale 1 Rør / x,x liter starter på magnetrører

Vannjustering

I mesken: Kalsiumsulfat 5,2 gram
I mesken: Kalsiumkarbonat
1,7 gram
I skyllevann: Kalsiumsulfat
3,5 gram

Gjæringstemperatur og -tid

Start på 18 grader. Øk med en grad per dag til 20 grader. Hold temperaturen der. Total gjæring i 14 dager.


 
Tja, har du brygget noe tilsvarende tidligere med høyere mesketemp og fått høy FG da eller? Kan jo nevne til sammenligning at jeg gjæret min APA fra 51 til 10 med US-05, og da mesket jeg på 66. Grainbillen hadde 13% cara/crystal. Har faktisk en Nelson APA oppskrift selv i "kladdeboken", men Nelson må dele showet med Cascade i min oppskrift dog.
 
Eg brygga ein APA med Nelson Sauvin tidlegare i år, dog det var ikkje ein SMaSH, men ein DMaDM om det er lov å seie?

Nelson Sauvin og Galaxy komplementerar kvarandre heilt nydeleg, og som ryggrad for dette brukte eg heilt vanleg pale malt med ein dasj mørk karamellmalt (Ca. 4%, syns den oransje fargen er fantastisk). Meska ved 67 grader, noko som gav ein passeleg restsødme.

Humleskjemaet minnar ditt veldig om det eg brukte, både tidsmessig og mengdemessig, men eg veksla mellom Nelson og Galaxy (15 gram Nelson @ 20 min, 15 gram Galaxy @ 15 min osv), før eg så dumpa oppi 30 gram Nelson + 30 gram Galaxy ved flameout. Tørrhumla med 40 gram Nelson og 40 gram Galaxy (ca. 4 gram/L). Gjær var "trusty old US-05". :)

For å sei det sånn, så blei dette den mest tropiske APAen eg nokon gong har smaka. Vi snakkar modne mangoar, pasjonsfrukt, druepreget frå Nelson, samt litt bakomliggande "dankness" - Denne litt ubestemmelege kvae-/urte-/jordaktige-aromaen av humla sine eteriske oljer.
(Vel, kanskje ikkje *så* ubestemmeleg, om ein kjenner humleplanta sitt botaniske slektskap: http://broadfordbrewer.wordpress.com/2012/08/15/dank-danker-dankest/). Det var nesten over i IPA-territorium, sånn smaksmessig.
Eg hadde ikkje i CaSO4 (begynte med det først etter eg brygga denne), men eg trur det hadde gjort det enda betre.

Her er for øvrig brygget som inspirerte mitt: http://perfectpint.blogspot.no/2013/08/nelson-galaxy-pale-ale-ii.html

Anyways, eg babler i veg som vanleg! Oppskrifta di ser smashing ut (høhø, tog du 'an?). Så kjør på! Blir garantert godt! :D
 
Takk for innspill! Kanskje jeg skal legge meg litt høyere enn 64-65 grader. Heller gå for 66 eller 67. Får sove på det frem til brygging førstkommende lørdag :) Vurderer også å øke litt på mengden humle ved flame out.
 
Tilbake
Topp