Spontangjæring med bær

BrewU

 
Tenkte å teste en liten batch med ripsøl.
Har fryktelig lyst å prøve å få til en spontangjæring med bærene.
Noen av dere som har prøvd ut dette evt med annen frukt, eller har erfaring med sånt?

Det er gjerne som russisk rulett med alle bakteriene og gjærcellene?!
 
Et forslag: lag mange små startere med bær som får gjære ut. Deretter bygg ut de kulturene som evt smaker som du ønsker.

Har prøvd noe liknende med rips, men ble ikke til at jeg brukte kulturen til noe selv om den luktet og smakte godt.
 
Dette har jeg blitt litt lurt av før. Laget startere av en strain jeg fant ute i naturen, og den luktet herlig når den stod på karusellen. Men hva som skjer over tid er vanskelig å si med mindre man lar den stå for å finne ut av det. Gjær lukter og smaker jo litt annerledes tidlig i gjæringsprosessen enn sluttresulatet.
 
Hm, kanskje jeg skulle henge opp noen norgesglass med vørter/eplesaft både under epletrærne til foreldrene mine og under druene våre...
 
Du kan få noe av meg, med mindre du vil DIY, jeg har noen rør liggende som jeg ikke orker å spare på stort lengre.
 
Det fungerer å lage noen svake vørtere, og tre noe strømpebukse-lignende over glassene og sette ut under busker og trær.
 
Dette har jeg blitt litt lurt av før. Laget startere av en strain jeg fant ute i naturen, og den luktet herlig når den stod på karusellen. Men hva som skjer over tid er vanskelig å si med mindre man lar den stå for å finne ut av det. Gjær lukter og smaker jo litt annerledes tidlig i gjæringsprosessen enn sluttresulatet.

Godt poeng. Tror dette blir et prosjekt vi går på med virkelig åpne øyne.
Har du noen erfaring med tid og forhold på spontangjæring fra frukt og bær, etter hva jeg har lest så tar vel sånt en del lengre tid?!
har du forsøkt med ulike temperaturer også?
 
Nei. Jeg har bare ett brygg stående som jeg pitchet denne busk-gjæren min. Altså ikke spontangjæring. Men ja det tar vel lengre tid.
 
Tilbake
Topp