Når bør julebrygget produseres?

Vi skal jo i første sesong naturligvis lage juleøl (vi har mangeårig tradisjon som juleøltestere i sosial regi, så dette er vi kanskje ekstra spente på). Spørsmålet er når skal det brygges? Vi ønsker egentlig å lage en batch med noe litt mer "sommerlig" nå mens det fremdeles er varmegrader ute, men så ser jeg flere steder at mange er tidlig ute med juleøl også - er det noen "regel" i forhold til dette? Er det noen grunn til at juleølet skal stå spesielt lenge eller er det bare en tradisjon for mange?

Vi har, som sikkert flere andre, litt begrenset med muligheter til å brygge løpende, både hva gjelder tid og utstyr, så vi ser for oss å få brygget en dag her tidlig i september neste gang og så kanskje en gang i løpet av måneden etter igjen. Bør vi ta juleølen først? Hva gjør dere andre?
 
Jeg brygget juleøl i september i fjor og denne er nå rett og slett nydelig. Brygg gjerne juleølet 1 år i forveien sier nå jeg ;)
 
Typisk norsk juleøl er jo en litt mørk fyldig lager. Og som typenavnet antyder blir den lagret. De fleste lagerøl treng 3-4 måneders lagring før de er bra. Velger man å brygge en ale kan det være drikkeklart på betraktlig kortere tid, litt avhengig av type. Fasitsvar finnes med andre ord ikke.
Jeg brygger mitt juleøl om sommeren selv om det er en ale, den er mørk og litt krydret og treng tid før smaken blir god og avrundet.
Mange som har brygga juleøl i oktober/november og fått ett bra resultat. Men jeg vil tro at det hadde smakt enda bedre til påske.
 
Takker for svar! Det blir nok ikke en lager på oss i denne omgang (har ikke tilstrekkelig kjølemuligheter ennå) - så vi får lage en Ale med juletoner i år. Forstår at man kanskje kan oppnå litt mer smak og rundhet med lengre tids lagring, men antakelig er det ikke helt avgjørende heller. Da kan vi med andre ord vente litt og lage en Ale som får mer lagring enn vi normalt gir en Ale og så heller lage noe annet nå i første omgang, mens det ennå er sommer og vi trenger noe som står i stil med det nå.

Takker for svarene! :)
 
Det kommer vel ann på hvor kraftig øllet er
Om det er et lettere rødlig jule øl på 5 -6%, holder det vel å brygge det utpå høsten,
men om det er et kraftig øl, noe allá en stout som NØ God Jul på +8%, bør det vel helst brygges et år i forveien
 
Men det bringer oss vel over i en lignende diskusjon
Hvor lenge bør øl lagres?
Pale Ale, Brown Ale, Dry Stout, Porter, Imperial Stout, når er de forskjellige øltypene på sitt beste?
 
Jeg brygger tradisjonelt norsk juleøl. En mørk lager mellom bokk og munchener. Etter min mening overdrives ofte lagringsbehovet for lagre. Lagerøl kan helt klart utvikle seg og bli bedre i lang tid. Ikke minst sterke mørke lagre. Men de er etter min mening godt drikkbare etter så lite som en måned om de ikke er sterkere enn 6-6.5%. Det betyr ikke at de ikke blir bedre også etter 2,3,4 og 5 måneder.

Av og til når jeg brygger munchener tar jeg av 3-4 liter og modner på flska for å drikke som xoigel/zwikkelbier. Denne drikkes etter bar ett par uker. Rett fra flaskemodningen. Det er noe annet. Mye råere. Det er skikkelig godt til stekt svinekjøtt.

Etter min mening er kluet god kontroll over gjæringen. For sterke øl pitcher jeg gjerne på 8 c for å få utviklet mindre høyere alkoholer. Det gir et renere øl som krever nor mindre lagring. Svært mye munchenermalt (kan knapt bli for mye i bokk) krever tid for å rundes av.

Jeg ville ikke hatt noe problem med å brygge juleølet i september.

mvh

Bårdd
 
I fjor brygga vi juleølet (lager, noe ala det bårdd beskriver, men litt mørkere såvidt jeg husker) i slutten av oktober, og selv om det sikkert hadde blitt enda bedre med lengre lagring, så det ble kjempegodt selv på "minimumstiden"
 
Jeg brygger ale til jul og den pleier å ligge på 6-7%, etter min smak så synes jeg denne blir meget god etter minst 1 års lagring selv om den absolutt også er drikkendes til jul om jeg brygger den nå. Nå skal jeg snart sette juleølet til neste år ;)
 
Brygget våre første juleøl i fjor, det var mørkt og rike greier med krydder, og høy alkohol. (stout på 8,5 %). Ligger an til å være mye bedre i år enn i fjor ja.
Vi brygget faktisk juleøl for litt siden og det skal flaskes nå på søndag, gikk for en snillere type i år. havner nok mer i kategorien dry English stout, gjæret på slurry fra Coffee stouten vår og alkohol på ca 6%...
Så blir det vel å brygge juleøl til 2015 en gang før jul i år igjen tenker jeg!
 
Prøvde meg på Nøgne Ø's God Jul brygge-kit (4l) i dag. De anbefalte å brygge det allerede på våren, men har hatt det liggende siden april...
Det merksnodige er at jeg endte opp med en OG på 1,108, i stedet for 1,084 som oppskriften angir (8,5%). Vørtervolumet ble også noe høyere (4,5l).
Femte kitet fra NØ jeg prøver, de forrige ble suksess, så er veldig spent på hva jeg ender opp med!
 
Tilbake
Topp