Ølkjøler (Coldflow) for 4 tappelinjer

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Har vært så heldig å få fatt i en ølkjøler og endelig fått tid til å teste den litt. Den ser ut til å fungere selv om den bråker litt.

Tanken er å bruke den i en liten bar jeg har planer om å lage i kjelleren. Monterer den da i rommet ved siden av og drar ølslanger gjennom veggen og fester tappekran rett på veggen.

Noen som har erfaring med slike?

Fordelen er jo at man slipper masse kjøleskapsplass for å holde fatene ved serveringstemperatur, men samtidig er det vel ingen fordel å lagre fatene i kjellertemperatur heller? Kjelleren holder alt fra 7 til 15 grader avhengig av utetemperatur.
 

Vedlegg

  • 20140728_223443_liten.jpg
    20140728_223443_liten.jpg
    390,1 KB · Sett: 202
  • 20140728_223457_liten.jpg
    20140728_223457_liten.jpg
    318,7 KB · Sett: 167
  • 20140728_223515_liten.jpg
    20140728_223515_liten.jpg
    333,1 KB · Sett: 168
Jeg har ingen erfaring med en slik maskin, men jeg kan ikke se noen fordeler ved å ha ølet stående i temperaturer på mellom 7-15 grader, spesielt ikke "normalstyrke" øl og IPA/hveteøl o.l. Barleywine og Imperial stout er vel helt fint å lagre ved slik temperatur, dog kan man ikke bare drikke slikt øl fordi da blir man så mongo i knollen

Du har ikke vurdert å kjøpe et brukt kjølerom eller noe da siden du har kjeller?
 
Hmmm... Hvis man bruker slanger med litt stor diameter, så må man jo ha dem ganske lange, og hvis man så legger disse slangekveilene i et lite, dedikert kjøleskap... Kanskje det kan funke like bra som en egen ølkjøler, og uten bråk?
 
Tror vel egentlig at slike maskiner egner seg mest for steder med høy omsetning slik at fatene ikke blir stående lenge i romtemperatur.

Om en lang ølslange kunne vært kveilet inn i et kjøleskap i samme hensikt? Kanskje, men det spørs om luft leder kulde like godt som vann. Hakke peil.

Kommer sikkert til å koble den opp for moroskyld :)
 
Vil du da ha konstant co2 nivå i ølet må du variere trykket mellom 1 og 1,5 bar, i et kjøleskap lar du alt være konstant.
 
Vil du da ha konstant co2 nivå i ølet må du variere trykket mellom 1 og 1,5 bar, i et kjøleskap lar du alt være konstant.
Med den lange kjølecoilen og ekstra slange kan jeg vel la det stå med karboneringstrykk? Jeg bruker nå ca 3 meter slange i kjøleskap med tappetårn og da kan jeg servere med karboneringstrykk.
 
Med den lange kjølecoilen og ekstra slange kan jeg vel la det stå med karboneringstrykk? Jeg bruker nå ca 3 meter slange i kjøleskap med tappetårn og da kan jeg servere med karboneringstrykk.

Ja, men karboneringstrykket varierer med temperaturen ølet har.
Blir det stående på 15 grader må trykket økes ellers er det co2 som utløses i ølet som opprettholder trykket med det res. at ølet blir mindre karbonert.

Variable temperaturer og variabelt ønsket co2 nivå komplisere mere for oss amatører.
Kjører selv 1 bar, 7 grader og 3,3 meter 3 mm. slange i kjøleskap, men det betinger at trykket ikke overstiger 1 bar noe betydelig og at ølet er ca. det samme i alle fat.
 
Har kun brukt disse kjølerne på festivaler rundt om og de bruker jo ganske lang tid fra de blir startet til de blir kalde nok til å kunne tappe noe øl uten at det kun er skum.

Når det er sagt, så hadde jeg en henger med 5 1000 liters fat forrige helg. Tempraturen i hengeren var da 15-20 grader og ølet gikk gjennom en kjøler ut av hengeren og så en slik kjøler på hvert tappetårn. Da var det i alle fall ikke noe problem med skum et sted.

I fjor på samme festivalen brukte vi samme kjølerene på fat og fint vær og da begynte det bra helt til isen som skal danne seg i disse kjølerene smeltet og det var bare skum. Da ble det brukt fat rett på hvert tårn.

Om du skal ha det på hele tiden, så er det sikkert ikke så farlig at du må vente en god stund før kjøleren blir kald nok (jeg setter de alltid på kvelden før første servering, så vet ikke helt hvor lang tid det tar før de er kalde nok).

Mente noen andre også nevnte det, men de bråker ganske heftig. Det er strengt tatt en kompressor i disse som går mer eller mindre non stop.

Rengjøring av de kjølerene er også en driten jobb som må gjøres av og til og det ser ikke pent ut i de kjølerene jeg har sett oppi og vært med å vaske.

Ville ikke selv brukt de til hjemmebruk, men altså de funker jo om du vil ha en bråkende maskin stående.
 
Henger med på det mange sier her. Dette er ikke noe særlig til hjemmebruk med mindre du drikker uhorvelige mengder øl.
Slike hobbyer som dette har en tendens til å utvikle en felles standard. Slik mange gjør det nå med kjøleskap og tappekraner er den metoden som er enklest, koster minst penger og gir best holdbarhet og smak på ølet for oss hjemmebryggere som ikke tapper 50+ halvlitere hver kveld.
 
Tror vel egentlig at slike maskiner egner seg mest for steder med høy omsetning slik at fatene ikke blir stående lenge i romtemperatur.

Om en lang ølslange kunne vært kveilet inn i et kjøleskap i samme hensikt? Kanskje, men det spørs om luft leder kulde like godt som vann. Hakke peil.

Kommer sikkert til å koble den opp for moroskyld :)

Hvis kveilene ligger i en tank med glykol så fungerer kjøleskap løsningen etter samme prinsipp som den ølkjøleren. En slik løsning ville ikke ha samme kapasitet ved kontinuerlig bruk, men helt fint til hjemmebruk. Ville brukt en kveil med stålrør i glykolen, plastslange blir neppe effektivt nok.

Øl holder seg greit i kjellertemperatur. Mulig humlearoma forsvinner raskere enn i kjøleskap, men jeg syns ofte øl som har stått kaldt lenge smaker kjedeligere enn det som har vært lagret varmere.
 
Tilbake
Topp