Treg gjæring ? Europris startsett

hei.

jeg har prøvd meg på å brygge øl. kjøpe et starkit på Europris siden det var første gangen bare for å teste å komme litt inn i det.

Dette ølet skulle stå i 5-8 dager.

Hydrometeret har en skala som starter med 0990 på toppen og slutter på 1100 i bunnen. Fra ca. 1035-1060 er skalaen merket gult der det står "start beer". På toppen fra 1000-1005 står det "bottle beer".

Det har nå stått i 8 dager, og skalaen på Hydrometeret har stått bom stille på 1010 siden lørdags formidag. (i dag tirsdag )

Gjærlåsen ploper veldig lite nå.

på bruksanvisningen sto det at jeg ikke måtte flaske ølet før det var nede i 1006 for da kunne flaskene explodere.

Det jeg lurer på er om ølet er ødelakt, eller klart for å ha på flasker? eller skal jeg la det stå noen dager til å se om skalaen vill røre på seg ned til 1005 ?.
Og går det ann å måle alkohol % før ølet er helt ferdig ? kan jeg liksom ta en skvett fra dunken nå å måle % ?
 
1010 er et helt akseptabelt sluttresultat. Når det har stått stille noen dager er gjæringen avsluttet, men det skader aldri å la den stå noen dager ekstra. Alkoholmengden regner du ut ved å ta målingen før gjæringen startet - sluttmålingen og deler på ca 7.53.

For eksempel: (1050-1010)/7.53 = 5.3%
 
Det at ølet ikke må flaskes før 1.006 er bare "bullshit" på fint.
Om SG har stått stille på 1.010 i 3 dager, er du meget sikker på at gjæren har "spist opp" det meste av det den skal, ettersom SG ikke har falt noe lengre. Er du derimot usikker kan du godt vente noen dager til før du flasker, men jeg ville ikke uroet meg.
For å regne ut alkohol% er du helst nødt til å vite OG i tillegg til SG, altså hva hydrometeret viser akkurat da du satte ølet til gjæring, og det du har nå. Her har du en fin kalkulator som kan hjelpe deg: http://www.brewersfriend.com/abv-calculator/
Det å bruke et vanlig alkometer vil nok dessverre gi deg feil svar. Ølet ditt har nå en SG på over 1.000 som er tyngre enn vann. Måler du med hydrometer i sprit, vil du få et svar lavere enn 1.000, da sprit/vann veier mindre og hydrometeret vil synke enda lengre ned.

Ølet er klart til å ha på flasker om SG holder seg stabilt over noen dager og gjæren har spist opp det den får til.
Tviler sterkt på at du vil få noen flaskebomber av dette :)
 
okei :)
så jeg burde ikke la det stå noen dager til for å se om Hydrometeret vill senke til det punke der det står bottle altså 1000 -1005 ?

jeg har et alkoholmeter. men dette viste under 0 i sta da jeg sjekka,

kan ølet ha blitt ødelakt pga jeg var så nervøs pga temperaturen di 3 første dagene så jeg åpna lokket i ca 30 sek hver dag for å måle tempen. ?
 
okei. takk for svar :D

nå må jeg helt ærlig si at jeg aner ikke hva OG eller SG betyr. og hva Hydrometeret var da jeg satte ølet husker jeg selvfølgelig ikke. siden dette er første gangen så viste jeg ikke om dette. hehe
 
Mange forhold påvirker hvor langt ned SG kommer. Har til nå ikke hatt så lav SG i noen av de første 19 batchene jeg har laget. Ikke bry deg med annet enn tallverdiene på hydrometeret.
Normalt så står øl til gjæring/opprydding etter gjæring i 14 dager eller mere.

Lagt til
OG og SG er forkortelser på hhv gravity/ tetthet/densitet før gjæring starter (OG)
og etter gjæringen er ferdig (SG).
 
Sist redigert:
Mange forhold påvirker hvor langt ned SG kommer. Har til nå ikke hatt så lav SG i noen av de første 19 batchene jeg har laget. Ikke bry deg med annet enn tallverdiene på hydrometeret.
Normalt så står øl til gjæring/opprydding etter gjæring i 14 dager eller mere.



så selv om det sto på pakken at det skulle gjæres i 5-8 dager så er det lurt å la det stå i 14 dager ?

blir øle bedre av det ? kan det bli mindre alkohol om jeg lar det stå lengre enn det sto på pakken ?
 
Original Gravity (OG):
Final Gravity (FG):

SG second gravity da eller ? :)

SG = Specific Gravity. Dette er selve måleenheten vi bruker. Den forteller om tettheten til en substans i forhold til en referansesubstans (i vårt tilfelle vann).

FG er altså SG ved slutten av gjæringsprosessen - Final.
OG er SG før gjæringsprosessen starter - Original.
 
Du har funnet fram til norges beste forum for ølbrygging, så her er det bare å lese god informasjon til øyet blir stort og vått :)
 
Du har funnet fram til norges beste forum for ølbrygging, så her er det bare å lese god informasjon til øyet blir stort og vått :)


hehe høres bra ut :D

håper noen kan svare meg på dette

så selv om det sto på pakken at det skulle gjæres i 5-8 dager så er det lurt å la det stå i 14 dager ?

blir øle bedre av det ? kan det bli mindre alkohol om jeg lar det stå lengre enn det sto på pakken ?

eller skal jeg bar flaske i morgen ? :)
 
Beklager SG forklaringen jeg kom med. Er visst litt trett i kveld.
Ja, normalt så er det lurt å la det stå i 14 dager eller mer.
Les andre tråder så ser du det.
 
Anbefaler på det sterkeste å gå til innkjøp av en "lærebok" i ølbrygging. Her beskrives de helt grunnleggende prinsippene, enten det er startsett, ekstrakt, all-grain, eller en kombinasjon av disse, i tillegg til forskjellige brygge-metoder -- BIAB, HERMS, RIMS osv... Har selv hatt god hjelp av boken "Moderne hjemmebrygging" av Bjørnstad / Haavardsholm, men Gustav Foseid har også gitt ut en bok det er vel verdt å sette seg inn i. Ønsker hermed lykke til med bryggingen!! :)
 
I tillegg til flere norske bøker om temaet, har man boka How to Brew av John Palmer. Første utgave ligger tilgjengelig på nett http://www.howtobrew.com/intro.html men anbefaler sterkt å kjøpe siste utgivelse fra f.eks amazon eller din lokale bryggebutikk. Denne beskriver alt fra det enkle, til det mer avanserte som man kanskje har lyst til å utforske senere. Lykke til med ditt første hjemmebrygg.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Gode boktips, men vi må ikke skremme vannet av fyren heller :)

Jeg syns TS er inne på noe bra her, han starter forsiktig med et ølsett og jobber seg oppover. Da finner han nok ut at det er LETT å brygge øl, til og med ganske ok øl. Når han har fått øvd seg litt mer, kan han øke ambisjonsnivået litt og lære seg de tingene som skal til for å lage skikkelig godt øl, og med tiden fantastisk øl.

Det er når du er blitt ordentlig bitt av basillen du er motivert for å lære mer - og har behov for disse bøkene. Noen blir bitt av basillen allerede før første bryggedag, andre bruker lenger tid. Men her på forumet finner du i hvert fall en skokk med folk som er godt infiserte og smittebærende. Lykke til med brygget ditt, TS :)

Bare mine kr 0,02
 
Det som er fint med How to Brew er at den starter med kapittel som er fokusert på å få produsert din første batch så fort som mulig. 10-20 sider med det helt essensielle, også bygger den på fra der. Jeg kjøpte den et par dager før mitt første brygg og har ikke angret.
 
Jeg tror at man lettere blir bitt av basillen når man klarer å lage godt øl med en gang. Og det gjør man dersom man gjøre ting riktig med en gang. Og som @cjohansen skriver, er man i gang med brygging allerede i første innledende kapittel i How to Brew.

Jeg personlig synes det er godt å ha noe håndfast som en bok å støtte seg til når man er uerfaren. Der finner man kvalifisert kunnskap.
Forumet passer utmerket til å dele egen erfaring, men der blir lettere å gjøre seg forstått og stille rett spørsmål om man har noe grunnleggende teori inne fra før.

Håper trådstarter får et supert øl, som du kan nyte mens du utforsker denne fantastiske hobbyen videre. Det er et hav av kunnskap her på forumet, i masse norske og utenlandske bøker, YouTube og i podkaster.

Anbefaler på det sterkeste å bli betalende medlem, da får du blant annet tilgang til medlemsseksjonen med mye bra stoff skrevet av blant annet Gahr som nå brygger på 7 Fjell.
 
Jeg har på ingen måte noe imot bøker - ei heller om brygging. Jeg ville bare påpeke at det ble nevnt bøker i fleng over, og at det kan virke litt skremmende å bli presentert for en vegg av lektyre man "må" pløye gjennom før man kan starte. :)

Jeg tilbragte vel rundt 300 timer lesing før jeg brygget min første batch, uten at det er fasiten :)
 
Tilbake
Topp