Single Hop og Malt IPA

Jeg har et lite ekspriment på gang. I et forsøk på å bli litt bedre kjent med råvarer og hvordan spesielt humle fungerer har jeg laget en oppskrift på en single hop, single malt IPA.

Ser for meg følgende oppskrift:

Batchstørrelse på flaske: 30 liter
Batchstørrelse i mesk: 40-45 liter (justerer med skylling til jeg har en OG jeg er fornøyd med)
Batchstørrelse til kok: 35 liter

Malt: 9kg Maris Otter (hvilket skal gi en OG på ca 1.065 ved 70% utbytte)

Humleprogram (skal iflg Brewpal gi en IBU på 86)
Centennial (11%) 50 g  90 m 
Centennial (11%) 25 g  60 m
Centennial (11%) 25 g  30 m
Centennial (11%) 25 g  15 m
Centennial (11%) 25 g  5 m
Centennial (11%) 25 g  1 m
Centennial (11%) 25 g  tørrhumling etter 6-7 dager

Gjær: WLP001 California (tenker tre rør her)


Jeg er litt usikker på humlesamensetningen spesielt og hvor mange rør jeg trenger med gjær. Lurer også på hvordan fylden i ølet blir med kun Maris Otter.. Ser at det anbefales å bruke litt f.eks. crystal for mer fylde, men jeg har lyst å se hvordan det blir med kun en type.

Synspunkter tas mot med takk :) 
 
det var precis sån jag startade... Den senaste är faktiskt också en single hop Wakatu för att testa den. Använder ca 5-10& cara numera i tillägg till MO
 
Ville forenklet humleskjemaet. Litt lavere IBU (liker rundt 75 i IPA-er som dette). Bittehumle på 60 min., smaks- og aromahumle på hhv. 15-10 og ca. 2-0 min. Jeg ville brukt fire ganger få mye humle på disse tidspunktene som du gjør i oppskriften her, det samme til tørrhumling.

Og lag en starter tilpasset ølet med mrmalty.com. Dumt å ødelegge et humleeksperiment med skral gjæring!
 
Humle bør ikke kokes over 90 min, pga av utskillelse av betasyrer, som du ikke vil ha for mye av. Alfasyrene vil allerede være uttrekket ved koking i 60. Jeg ville droppet/flyttet humletilsettingen på 90 min. Ville brukt munich istede for crystal, da crystal gir karamellpreg som ikke alltid passer sammen med humlebitterheten.
 
Satt dette ølet på onsdag, så de siste anbefalinger er ikke inkludert dessverre.

Satt faktisk to batcher, hvor planen var å teste to gjærtyper (WLP001 og WLP002).

Meskingen gikk veldig fint på begge to, og tror vi har klart å lage relativt likt utgangspunkt for begge batchene. Kokingen imidlertid, er jeg mer usikker på. Vi brukte humleposer for første gang, og på den første batchen virket det som at effekten av humlen ble svært begrenset. Humlen klumpet seg til en ball inne i posen, og kom trolig ikke tilstrekkelig i kontakt med vørteren. I den andre batchen løste vi dette ved å lage mer plass i humleposene, samt passe på at det var god sirkulasjon rundt posene. Vi klemte også på posene slik at det ikke klumpet seg. Selv om det er brukt like mye humle, er jeg rimelig sikker på, etter å ha smakt på vørteren etter kok, at den ene batchen har vesentlig mer humlepreg enn den andre.

Er det noen andre som har erfaringer med dette? Kan vi f.eks. kompensere noe med kraftigere tørrhumling?? Når man bruker humlepose er det meningen at man har med posene over i gjæringskaret?

Vi gikk forøvrig for et litt annet humleprogram enn hva vi la opp til først, se:

Centennial 55 g 60 min 10,20 %
Centennial 55 g 30 min 10,20 %
Centennial 55 g 15 min 10,20 %
Centennial 55 g 5 min 10,20 %
Centennial 55 g 1 min 10,20 %
Centennial 55 g 0 min 10,20 %
Centennial 55 g -6 dager 10,20 %
 
Resultatet ble ok. Men ikke helt balansert. Ble nok litt for høy ABV, som ikke stod helt i stil til humleopplegget. Det ene ølet hadde over 8% alkohol, noe som er litt mye, synes jeg ..

Vi har laget en ny versjon etter dette, hvor vi har redusert maltmengden (ABV), samt økt aromahumling. Dette ølet ble vesentlig bedre.

Vi flasket faktisk den fjerde versjonen i går. Her har vi økt aromahumle ytterligere, samt tilsatt noe spesialmalt.

På den siste versjonen er oppskriften slik (40 liter):

Malt:

Maris otter 10kg
Caramalt 0,5kg
Crystal 0,5 kg


Humle:

Centennial 50g 60 min
Centennial 50g 30 min
Centennial 50g 15 min
Citra 50g 1 min


Citra 150g -7 dager
Centennial 50g - dager

Gjær: WLP001


Mesker på 64 grader, gjærer på ca 20.
 
Tilbake
Topp