Har du prøvd å lage spesialmalt selv?

Har testa dette litt i det siste, foreløpig bare med litt havregryn som fikk litt farge og litt pale malt som ble black malt siden jeg hadde glemt å kjøpe det, men tenkte å teste med litt annet også framover
 
Har planer om å lage eget røkt malt. Har fått i en pose med Jack Daniels fatfliser som jeg skal bruke til å røyke maltet med. Blir kanskje en smoked porter med samme flisene dynka i JD i gjæringskaret?
 
hei!
når du laget deg blackmalt, hvordan blei røykutviklingen på kjøkkenet hos deg? jeg er i vande for blackmalt selv til en stout jeg skal lage. så vurderer å lage 1kg selv til helgen.
 
Jeg hadde vel en halv kilo pale malt i en ildfast form og satte den i ovnen, rørte litt innimellom, mener det var 90min, men husker ikke varmen nå. Måtte ha vifta på fullt, og det kom en skikkelig røyksky ut hver gang jeg skulle røre - de første 60min eller så. Etter det ble det mye mindre røyk, selv om fargen så ut til å være ferdig allerede v 50-60 min så skjedde det altså nyttige ting etter det også. Den bør også stå en stund før du bruker den, egentlig minst to uker
 
god morgen!
jeg gjorde slik:
1kg pale malt som fikk bløtgjøre seg i 1 time. deretter satt jeg det i en lang panne på 180gc i 2.5-3 timer for å få mørkbrun/svart farge.
noen korn smaker rett og slett brent, men satser på noen dager i papirpose ordner den biffen.
hva røyk gjelder så luktet det god malt i huset i første omgang. noe farge forandring fikk jeg ikke før jeg nermet meg 2 timer. etter det så begynnte det å poppe ekstremt og røyke, selv om malten ikke blei direkte svidd- fikk ikke skryt av konemor på røyken, men arvingen synest dette lukta helt topp i likheten med han far :D
 
det gjør det, men etter å ha lest, så valgte jeg å se på tabellen isteden for :D "Strong Toast/Roast flavor similar to Brown Malt." skal jo være i stout, så jeg tok en gambling på den der altso :D
 
Tilbake
Topp