Hvorfor kan jeg ikke redigere første innlegg i egen tråd?

Er det mulig å ha det slik som mr blonde skriver?
Stryke over feil uten å kunne fjerne den samt legge inn ny korrekt tekst?
Skrivefeil irriterer normalt mest skribenten og i mindre grad leseren.
Er ønsket om fri redigering stort nok fikser vel et årsmøtevedtak dette.
Men hvis fri redigering medfører ekstra arbeid for moderator så bør man kanskje selv være villig til å gjøre den jobben når man stemmer for dette.
 
Mange gode argumenter for og i mot her.
Som det var nevnt tidliger så burde det være mulig å redigere, men at den nye teksten ble markert i innlegget slik at det var klart for alle at teksten var blitt endret. Spesielt ser eg nytte av dette i tråder der oppskrifter er diskutert. Meir eller mindre av den og den humla eller malttype osv. Til slutt ender trådstarter opp med ei oppskrift han er godt fornøgd med takka være innspel frå andre deltakarar på forumet. Samtidig så kan den endelige oppskrifta stå i første innlegget.
Eit anna spørsmål er om det er mulig å gi (kanskje berre i enkelte tilfeller) trådstartar frie redigeringstilgang. Eg tenkjer då spesielt på tråden som Odland starta med oppskrifter frå kommersielle bryggeri. Den tråden burde lagt unde oppskrifter og at Odland fikk moderatortilgang på den eine tråden i det underforumet. Eg kjenner ikkje til om akkurat dette er mogeleg å få til, men om det er det, kunne trådstarter "søkt" om moderatortilgang på sin tråd.
 
Det er eigentleg ganske få, marginale, sære grunnar i mot å få redigere innlegg. Dette handlar om kor hensiktsmessig og ynskjeleg det er å legge band og hinder på heile medlemsmassen, fordi ein ynskjer å unngå nokre få redigerte eller sletta innlegg. Det berre må stå IKT-folk bak ei slik bastant og lite pragmatisk avgjerd.
 
Dette er meldt inn som en sak til neste styremøte, og blir forhåpentligvis tatt opp i morgendagens møte.
 
Det er eigentleg ganske få, marginale, sære grunnar i mot å få redigere innlegg. Dette handlar om kor hensiktsmessig og ynskjeleg det er å legge band og hinder på heile medlemsmassen, fordi ein ynskjer å unngå nokre få redigerte eller sletta innlegg. Det berre må stå IKT-folk bak ei slik bastant og lite pragmatisk avgjerd.

Det er nok heller noen minimale ulemper som må tåles for at forumet skal fungere skikkelig.
 
Det er nok heller noen minimale ulemper som må tåles for at forumet skal fungere skikkelig.
Sagt er sagt og spist er spist,

Eg meiner at det ikkje kan vere fritt fram å redigere i all evighet, om det skal vere 30 min eller 2 timer veit eg ikke.
 
Kan det være at noen vegrer seg for å skrive, og vi går glipp av gode innlegg? Den som skriver vet jo det vil stå for evig tid.. slik det er nå?

Typed with thumbs.
 
Sagt er sagt og spist er spist,

Eg meiner at det ikkje kan vere fritt fram å redigere i all evighet, om det skal vere 30 min eller 2 timer veit eg ikke.
30 minutter og 2 timer er to sider av samme ubrukelighet, det duger utelukkende til redigering av skrivefeil. Retting av oppskrifter og andre ting hvor førsteposten er *kilden* til informasjon fordrer helt andre rammer.

Hvorfor ikke legge en poll i medlemsseksjonen og la den avgjøre?
 
30 minutter og 2 timer er to sider av samme ubrukelighet, det duger utelukkende til redigering av skrivefeil. Retting av oppskrifter og andre ting hvor førsteposten er *kilden* til informasjon fordrer helt andre rammer.

Hvorfor ikke legge en poll i medlemsseksjonen og la den avgjøre?
Det eg ser er at når ein forandrer første innlegg i ein diskusjon forandrer ein historien. Det vil også gjelde ein oppskrift. Er greit å sjå kva utgangspunktet var. Vist ein forandre første innlegg vert resten av innlegga meiningslause.

Slik ser eg det.
 
Er i utgangspunktet mot muligheten til å redigere/slette poster (har vært innom mange forum som lider av bivirkningene som friheten skaper), men siden NB forumet er i gråsonen av et demokrati, ville det vært interessant å se resultatet av en slik poll. Støtter siste taler som oppfordrer til en poll.

[EDIT] Ref. i denne posten til sjakkt ( godt jeg rakk tidsfristen for å editere )
 
Sist redigert:
Jeg ville vært imot det på de fleste andre fora, inkludert det jeg er moderator på, men NB er det mest dannede forumet jeg har vært på - her tror jeg faktisk det er uproblematisk.

Jeg ser poenget til Jo-Helge om at endring av førsteposten vil kunne gi "følgefeil" i poster, men jeg tror for det første ikke at det ville utgjort et vesentlig problem, og dessuten har jo forum-softwaren revisjonsmulighet som noen påpekte, og da vil uansett historikken til en post være tilgjengelig.

[edit] jeg syns allikevel det beste argumentet er det enkleste: det var ikke slik før, hvorfor skulle dette være et problem på ny forum-software? Var "fri redigering" et problem på forumet før oppgraderingen?
 
Sist redigert:
Jeg har lest mange forum som tillater endringer, og det har sjelden vært et stort problem. En gang i blant sletter noen alle spor, men er det riktig å hindre det?

Syns det smaker overformynderi av hele greia.
 
Det berre må stå IKT-folk bak ei slik bastant og lite pragmatisk avgjerd.

Huttetu - eg høyrer visst til den kategorien og eg er FOR at det skal vera mogleg å redigera. Og merkjeleg nok trur eg er rett så pragmatisk også - ingen grunn til å endra noko som fungerar.

Det må då vera "best practises" å la folkeviljen styra og la oss editera dei dyrkleifane som vi har greidd å laga! Og kanskje kan vi få fjerna noko som vi ser gjer oss til idiotar som vi helst vil sleppa at framtidige arbeidsgjevarar skal finna fram til - fleire av oss har slike augeblikk då vi kanskje er litt raske på labben og så kan vi angra oss seinare.

(Her trør eg like godt til med å bruka eit av dei flottaste omgrepa vi har om dagen i IKT-verda - "Best practises" - det plar gjera seg når vi skal visa det på videokanon på møter iallefall - og ingen tør jo å spørja om kva vi meiner med det).
 
Jeg er faktisk litt nysgjerrig på hva dette ene tilfellet var som fikk folkene bak rattet til å si at man ikke bør kunne redigere etter 30min. Jeg ser "problemet" med å ikke kunne redigere, men skriver heller et nytt innlegg.

Dette er litt som bestemor i 5-etasje, men det hadde kanskje hjulpet ikke-redigerings-saken hvis man kunne sagt noe om hva som skjedde, evt konsekvenser, da det virker som om den ene saken er et argument for å ikke kunne redigere etter 30min. Da kunne kanskje flere vært enige.

Hvis mod'er er aktive, så kan det jo være en knapp som heter noe som "la meg redigere fritt i tråden min" som man kunne trykket for å se hvis en mod innvilger.
 
Dette er litt som bestemor i 5-etasje, men det hadde kanskje hjulpet ikke-redigerings-saken hvis man kunne sagt noe om hva som skjedde, evt konsekvenser, da det virker som om den ene saken er et argument for å ikke kunne redigere etter 30min. Da kunne kanskje flere vært enige.

Dessverre har idyllen på Norbrygg-forumet noen skyggesider, som de fleste slipper å se noe til. Av og til kommer styret (spesielt) og moderatorene (i mindre grad) borti personer og saker man gjerne skulle sluppet å forholde seg til. Som regel blir slikt håndtert uten at noen får vite om det, og slik bør det i grunnen være, selv om de kan være krevende å håndtere for de som er tillitsvalgt.

I denne konkrete saken, var det en person som hadde følt seg urettferdig behandlet over litt tid og truet med å slette alle sine innlegg, samt politianmelde foreningen, dersom vedkommende ikke fikk gjennom sin løsning.

Saken ble etterhvert løst i minnelighet og skapte ikke noe videre støy.

Hvis mod'er er aktive, så kan det jo være en knapp som heter noe som "la meg redigere fritt i tråden min" som man kunne trykket for å se hvis en mod innvilger.

Det kunne være en grei løsning, men jeg har ikke klart å finne noen løsning for hverken det eller å synliggjøre editeringer bedre i Xenforo.
 
Begge svarene dine var igrunn det jeg regnet med. Men flere andre forum har "edited kl xx-xx" for hver edit man foretar seg. Vil det være til noen hjelp å innføre noe slikt? Åpent spørsmål til alle.
 
Hos oss er det også en infotekst om siste redigering. Så vidt jeg har funnet ut er det ingen beskjed hvis innlegget redigeres i de første fem minuttene. Fra 6–30 minutter blir det stående nederst til høyre i innlegget «Sist redigert: XXX». Om redigeringen skjedde i løpet av siste døgn (?) står klokkeslettet, er det mer enn et døgn siden står datoen. Men innholdet er endret for alltid.

Ellers er vi akkurat ferdige med styremøtet vi hadde nå i kveld. Redigering av innlegg ble tatt opp som en egen sak der. Vedtaket vi gjorde er at jeg skal utrede mulighetene, hente inn innspill og legge fram saken på nytt på neste styremøte (24. september?). I kveld er jeg nødt til å få unna noen jobbting, men i jeg skal i løpet av morgendagen skrive litt her om hva styret diskuterte og hvilke muligheter som ble skissert.
 
Til styret: redigering av innlegg har ikke vært et problem, så la oss heller ikke gjøre det til et problem.

Hypotetisk sett kan det selvfølgelig bli et problem i fremtiden (som med alle verdens ting), men la oss ikke sette på fotlenken før det er nødvendig.
 
Tilbake
Topp