Kvark Bryggeri: Sørli Bryggings pilotanlegg

Erlendso

Dommer
Har fått laget et lite All-grain anlegg for batcher på 10 liter. Testet dette i helgen, og ble selv imponert over hvor enkelt det er å brygge slike små batcher. Brygger vanligvis 25 liter på 20l Speidel men dette anlegget har sine fordeler i hverdagen for en travel mann:

1. Alt er lite og håndterbart. Man kan brygge mens man fks. lager middag når man kommer hjem
2. Alt går i oppvaskmaskinen. Ingen vasking
3. Er gjæren fersk trenger man ikke lage starter. Slurryen er mer enn nok til et fullskala brygg neste gang
4. Kjøling i vasken. Ingen slanger her og der som kidsa på 3 og 5 kan snuble i.
5. Oppvarming av vann og koking av vørter går raskt på komfyren. Ingen roting med gass eller DIY koblinger.
6. Eksperimentering: Man kan tøye strikken på sære oppskrifter og slippe å brenne inn med store mengder øl.
7. Ingen problemer med damp i rommet. Kjøkkenviften klarer å ta unna.

Kvark overview.jpg
Bryggeriet består av en 8 liters kjølebag jeg kjøpte på Bunnpris for 50 spenn. I bunnen ligger kobbermanifold med bordgjennomgang til silikonslange med kran.
Kokekjelen er en pinnekjøttgryte på 12 liter.
HLT er en trykk-koker kjele på 8 liter. (Blir det for lite vann har jeg alltids vannkoker)
Gjæringskaret er Speidel 12l.

Kvark Bryggeri.jpg
I gang med lautering.. Effektiviteten ble svært bra, ca 85%.

kvark mashing.jpg
Verdens "nusseligste" meskekar? :)

kvark-kokekjel.jpg
Koking på platetopp.

Om en ukes tid vil jeg tappe ca. 16-20 halvlitersflasker med English IPA..
 
Famntastisk :) Hvis du ikke håver inn med 'likes' på denne, så bekrefter det bare at mange ikke vet hvor 'liker' knappen er!
Nusselig, javisst. Hvor mange kg tror kan du trøkke oppi meskekaret der hvis du vil skvise inn maks? Can I mash it kalkulatorer antyder 4kg på 8 liter. Hva tror du er mulig?
 
I teorien kan man meske helt opp til kanten av meskekaret med 4 kg. Men da er meskekaret fullere enn et Skotsk reisefølge på Gran Canaria..
 
Sånn kjøleboks har jeg lett lenge etter.
Var det en velassortert bunnpris vi snakker om?

Bunnpris på Havstad i Trondheim. De hadde en ganske stor "non-food" avdeling, som nå er krympet inn litt. Denne kjøleboksen var på salg nå i sommer.

Har ellers sett tilsvarende kjølebokser på større Rema butikker.
 
Dette lignet veldig på mitt minibatchopplegg! Selv bruker jeg en litt større kjøleboks, 18L tror jeg, som kostet rundt 150 på clasohlson.
 
Snertent oppsett!
Var kjøleboksen med uttak for å tappa av, eller hvordan er d gjort?
Hvis det er ettermontert ser jeg for meg at det ikke er lett å få tett med plastvegger som gir etter.
 
Snertent oppsett!
Var kjøleboksen med uttak for å tappa av, eller hvordan er d gjort?
Hvis det er ettermontert ser jeg for meg at det ikke er lett å få tett med plastvegger som gir etter.

Kjøleboks kommer uten uttak/hull.

Men å ettermontere er den enkleste sak i verden. Brukte en vanlig bor som passet akkurat dimensjonen til bordgjennomgang og lagde hull i kjølebagen.
Brukte en bordgjennomgang i nylon kjøpt på Biltema. Dimensjonen på bordgjennomgangen er 1/2" slik at det passer på 1/2" silikonslange. Hullet på innsiden passer som hånd i handske med kobber-stussen på manifolden, som er en 10mm T-kobling (altså litt større diameter enn 10mm).

For å få det 100% tett pusset jeg med fint sandpapir rundt hullet på begge sider av kjøleboksen, og limte deretter bordgjennomgangen fast med Tec-7.

Kuleventilen er også fra Biltema, materialkvalitet er i messing. Av hensyn til nettopp plasten i kjølebagen er kuleventil plassert nedstrøms på silikonslangen. (Antar plasten sprekker etterhvert med en relativt tung metallklump direkte montert på kjølebagen). Kulen på disse ventilene kommer smurt med et eller annet, så greit å vaske de med zalo-vann før bruk.
 
Tror jeg ville satset på kuleventil i rustfritt i stedet for messing. Biltema har billige rustfrie kraner nå.
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventiler/Kuleventil-860080/

Messing inneholder små mengder bly, om det er skadelig å bruke messing i brygging strides de lærde om, men for å være på den sikre siden...

'Brass is a group of alloys made from copper and zinc, with some lead thrown in for machinability. The lead percentage varies, but for the alloys used in plumbing fittings, it is 3% or less. It is this lead that can be dissolved off by the wort. While this teeny, tiny amount of lead is not a health concern, most homebrewers would be happier if wasn’t there at all.'

https://byo.com/stories/item/1144-metallurgy-for-homebrewers
 
Kjøleboks kommer uten uttak/hull.

Men å ettermontere er den enkleste sak i verden. Brukte en vanlig bor som passet akkurat dimensjonen til bordgjennomgang og lagde hull i kjølebagen.
Brukte en bordgjennomgang i nylon kjøpt på Biltema. Dimensjonen på bordgjennomgangen er 1/2" slik at det passer på 1/2" silikonslange. Hullet på innsiden passer som hånd i handske med kobber-stussen på manifolden, som er en 10mm T-kobling (altså litt større diameter enn 10mm).

For å få det 100% tett pusset jeg med fint sandpapir rundt hullet på begge sider av kjøleboksen, og limte deretter bordgjennomgangen fast med Tec-7.

Kuleventilen er også fra Biltema, materialkvalitet er i messing. Av hensyn til nettopp plasten i kjølebagen er kuleventil plassert nedstrøms på silikonslangen. (Antar plasten sprekker etterhvert med en relativt tung metallklump direkte montert på kjølebagen). Kulen på disse ventilene kommer smurt med et eller annet, så greit å vaske de med zalo-vann før bruk.
Takk for detaljert svar!
Smart plassering av kuleventil. Skjønner ting er gjennomtenkt :)
 
Hei. Har bygget meg et pilotopplegg med liten Biltema-boks basert på denne tråden. Skal brygge første batch I morgen. Hvordan gjør du utskyllingen? Kjører du batch sparging eller kontinuerlig skylling (og i såfall hvordan gjør du det?)?. Kommer dessverre ikke på en god norsk overettelse på batch sparging i farten....
 
For å svare hvordan jeg gjorde det da jeg brygget en testbatch: Kjørte kontinuerlig skylling (silikonslange fra HLT som lå pent på maltsenga) i 45-50 minutter (10 liters batch). Litt dårlig matte på skyllevann, så effektiviteten ble so-so. Men boksen holdt godt på temperaturen! Sank under 1 grad C i løpet av 75 minutter :D
 
Driver og pendler til Harstad og kunne ta med hobbyen min der, takket være denne tråden. :D Vellykket førstebrygg: La en plasttallerken på maltsengen og skylte vha et målebeger. Funket det. Ingen effektivitet å skryte av, men det ble en anstendig IPA likevel.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    151,1 KB · Sett: 244
Tilbake
Topp