Hjelp! Utbytte, BIAB!

KB

 
Hei

Trenger hjelp her til utbytte på brygginga mi (sette pris på ett godt eller flere gode svar!)



Brygger med BIAB 36L kjele som gir ca 3l trub fra bunnen og opp til tappekrana



Første gang jeg brygga mesket jeg på 63-64-67 grader i 60 min cirka og 60min kok

- 25L i kjelen ved mesk og 10L til skylling (skyllevann 76*C)

- Den gang endte jeg med cirka 18-20L i gjæringskaret (når jeg tappet på flasker ende vi på 34-35 flasker, cirka 17-18 liter fra gjæringskaret)

utifra brewmate regnet jeg at jeg fikk ett utbytte på 56% cirka

OG: 1.059
FG: 1.015




NÅ! siste gang jeg brygget var planen å få høyere utbytte siden jeg bommet første gangen

siden jeg fikk bare 18-20L i forrige brygg nevnt over.


Igår gjorde jeg følgende:

- 6kg Maris Otter Pale

- 500g Caramalt

- 500g Palemalt fra forrige gang

Varmet opp meskevannet til 72*C og heiv malten oppi forsikitg etter standard prosedyre.


Tempen droppet til 66*C etter 20 min men jeg holdet det på 66*C

- Meskevann - 27L

- Skyllevann - 13L (skulle egentli være 11L) skylle vann holdt 78-80*C




Jeg lot dette dryppe godt og lenge og klemte litt på posen forsiktig for å få ut siste rest.

Til kok hadde jeg regnet ut at jeg hadde

Ca 33L siden malten har spist opp cirka 7L

Jeg kokte i 60 min og endte opp med 25L i dunken som var flott det men når jeg sjekket OG var denne lavere enn planlagt

- OG er nå: 1.046 ?? og tilsvarer efficency på 52% ??

- OG skulle ifølge brewmate ha vært 1.064 og efficency: 73%

På brewmate har jeg huket av for Batch size: 25L, plotter inn verdier og justerer deretter for å regne ut hva jeg ender på



Igjen trenger tilbakemeldinger her...
 
Hei

Trenger hjelp her til utbytte på brygginga mi (sette pris på ett godt eller flere gode svar!)



Brygger med BIAB 36L kjele som gir ca 3l trub fra bunnen og opp til tappekrana



Første gang jeg brygga mesket jeg på 63-64-67 grader i 60 min cirka og 60min kok

- 25L i kjelen ved mesk og 10L til skylling (skyllevann 76*C)

- Den gang endte jeg med cirka 18-20L i gjæringskaret (når jeg tappet på flasker ende vi på 34-35 flasker, cirka 17-18 liter fra gjæringskaret)

utifra brewmate regnet jeg at jeg fikk ett utbytte på 56% cirka

OG: 1.059
FG: 1.015




NÅ! siste gang jeg brygget var planen å få høyere utbytte siden jeg bommet første gangen

siden jeg fikk bare 18-20L i forrige brygg nevnt over.


Igår gjorde jeg følgende:

- 6kg Maris Otter Pale

- 500g Caramalt

- 500g Palemalt fra forrige gang

Varmet opp meskevannet til 72*C og heiv malten oppi forsikitg etter standard prosedyre.


Tempen droppet til 66*C etter 20 min men jeg holdet det på 66*C

- Meskevann - 27L

- Skyllevann - 13L (skulle egentli være 11L) skylle vann holdt 78-80*C




Til kok hadde jeg regnet ut at jeg hadde

Ca 33L siden malten har spist opp cirka 7L

Jeg kokte i 60 min og endte opp med 25L i dunken som var flott det men når jeg sjekket OG var denne lavere enn planlagt

- OG er nå: 1.046 ?? og tilsvarer efficency på 52% ??

- OG skulle ifølge brewmate ha vært 1.064 og efficency: 73%

På brewmate har jeg huket av for Batch size: 25L, plotter inn verdier og justerer deretter for å regne ut hva jeg ender på



Igjen trenger tilbakemeldinger her...
 
Hm, vanskelig å si.

Jeg brygger selv med BIAB oppsett, og ender stort sett på rundt 80-85% effektivitet.

Jeg mesker med 2,5-3 liter vann per kg malt. +/- 70 min, (temperaturen avhengiger av hvor mye restsødme jeg vil ha)

Så skyller jeg med "resten" av vannet, som er avhengig av hvor stor batch jeg ønsker. Når jeg skyller så gjør jeg det som en "2. mesk", med vann til rundt 80 grader, som meskes i ca 15 min før jeg siler posen.

Jeg rører i ny og ne i mesken, men ikke noe fast. Kanskje 2-3 ganger i løpet av meskingen.

Jeg har gjort det slik på 12-13 BIAB brygg, og stort sett endt opp på 80-85% effektivitet.

Håper du finner det ut.
 
Hm, vanskelig å si.

Jeg brygger selv med BIAB oppsett, og ender stort sett på rundt 80-85% effektivitet.

Jeg mesker med 2,5-3 liter vann per kg malt. +/- 70 min, (temperaturen avhengiger av hvor mye restsødme jeg vil ha)

Så skyller jeg med "resten" av vannet, som er avhengig av hvor stor batch jeg ønsker. Når jeg skyller så gjør jeg det som en "2. mesk", med vann til rundt 80 grader, som meskes i ca 15 min før jeg siler posen.

Jeg rører i ny og ne i mesken, men ikke noe fast. Kanskje 2-3 ganger i løpet av meskingen.

Jeg har gjort det slik på 12-13 BIAB brygg, og stort sett endt opp på 80-85% effektivitet.

Håper du finner det ut.


Takker for raskt svar.

Legger du meskeposen i ett eget kar med ca10L vann på 80*C ?

Hvordan regner du effektiviteten?
 
Ja, jeg legger meskeposen i ett dertil egnet kar, evt den største gryten.

Jeg regner ut effektiviteten med en måte som jeg leste i en tråd her på forumet (tror det var Gahr som skrev posten)

Kg malt * 296 (basemalt) + kg spesialmalt * 268 delt på antall liter skal tilsvare ca 100% av utbytte fra malten. Så sammenligner jeg det jeg har i OG med dette (100/maksutbytte * målt og).

Kan hende jeg regner det ut feil, men tror det stemmer sånn ca.

S
 
Det er vel to ting som jeg tro du vil kunne gjøre for å forbedre effektivtet. Sirkulere litt i mesken (en slags vorlauf) og skylling. I tillegg kan vel kanskje knusingen også justeres siden BIAB ikke trenger å tenke på "stuck sparge".

Hvordan gjør du selve skyllingen?
 
Ja, jeg legger meskeposen i ett dertil egnet kar, evt den største gryten.

Jeg regner ut effektiviteten med en måte som jeg leste i en tråd her på forumet (tror det var Gahr som skrev posten)

Kg malt * 296 (basemalt) + kg spesialmalt * 268 delt på antall liter skal tilsvare ca 100% av utbytte fra malten. Så sammenligner jeg det jeg har i OG med dette (100/maksutbytte * målt og).

Kan hende jeg regner det ut feil, men tror det stemmer sånn ca.

S


Har hatt en del tilsvarende problem.
Her er noen av tipsene jeg fikk:
http://forum.norbrygg.no/threads/artikkel-om-biab-og-utbytte.22614/
 
Det er vel to ting som jeg tro du vil kunne gjøre for å forbedre effektivtet. Sirkulere litt i mesken (en slags vorlauf) og skylling. I tillegg kan vel kanskje knusingen også justeres siden BIAB ikke trenger å tenke på "stuck sparge".

Hvordan gjør du selve skyllingen?

Jeg har en rist i ett gjæringskar og legger meske posen i gjæringskaret

Skyller så med vann over.

Jeg har en maltmølle fra bryggselv som står på stillet 0.50 på begge ender, regner med dette er 1mm tilsammen ettersom jeg kan justere 2 plasser.

Mens det mesker rører jeg hvert 15min
 
Mange som undrer seg over dette med BIAB og utbytte. Selv har jeg rundt 70 % og er fornøyd med det. Det viktigste er at jeg har et stabilt utbytte, slik at jeg kan treffe OG. Stabilitet > høy effektivitet spør du meg. Malt koster ikke stort.
 
Jeg hadde 75% effektivitet på siste batch (beersmith). Vi skyller omtrent som deg vil jeg tro. I tillegg har vi en sirkulasjonspumpe som står og sirkulerer gjennom perforert alu-folie for å ikke skade maltsengen. 56% høres jo veldig lavt ut - er du sikker på temperaturen din?
 
Hvordan tegner du utbytte?
Jeg bruker som sagt brewmate

Plotter inn maltmengde, OG og sluttvolum som "batch size" så justerer jeg deretter
 
Plotter OG og volumer inn i Beersmith og så spytter den ut tallene. For å være pinlig nøyaktig på hva vi gjør. Vi drar opp tempen på hele kjelen til 78 grader. Så stenger vi av sirk-pumpe og løfter posen. Den hviler på en sleiv i omtrent 90 sekunder. Så går den over i en bøtte med oppvaskmaskinen sin bestikkskuff til å holde posen oppe fra bunnen.
Deretter heller vi vann, typisk mellom 8 og 10 liter et sted over mens pumpen drar dette over i kjelen som nå står på full effekt.

En gang lot vi pumpen sirkulere skyllevannet noen ganger gjennom men det mistet vi litt troen på. Vannet avkjøles raskt pga plasten og all overflaten.
 
Vi klemmer ikke. Visstnok kan en presse ut taniner, selv om jeg ikke greier å smake disse ved å tygge på det som er igjen. Pleier å la det renne av i 15 minutter eller så og heller det som kommer ut over i kjelen.

Dog pleier vi ikke å la så skrekkelig mye være igjen i kjelen når vi tapper på gjæringsfat. Vi bruker Protafloc og passer på å ikke røre vørteren mens den kjøler så vi har vel ikke mer enn en liter eller så med tap etter kjøler. Har eksperimentert med forskjellige filtre for å passe på å dette blir så lavt som mulig. 3l tap i kjelen høres egentlig temmelig mye ut. Du kan jo få omtrent 10% til ut hvis du får dette volumet ned i 1l (vi lar omtrent 1l ligge igjen).
 
  • Like
Reaksjoner: KB
Bare husk på at det er lurt å holde seg til å beregne meskeeffektivitet, eller utbytte. Altså hvor mye søtstoff du får ut av malten i meskeprosessen i forhold til hva som er teoretisk mulig. Dette gir en god pekepinn på hvor godt du mesker og det du trenger for å beregne oppskrifter. Ikke beregn total effektivitet for hele prosessen, da gjør du det bare vanskelig for deg selv. Bedre å regne total mengde vørter du trenger inkludert svinn i kokekjelen. Jeg regner det slik at jeg skal ha 25 liter etter koking som skal ha ønsket OG. Så måler jeg OG etter koking og kjøling (som er det eneste som egentlig er interessant) for å bruke til å beregne utgjæring og justere effektiviteten i oppskriften gang. Svinn ved tapping vil ikke påvirke beregningen, siden det er samme OG men bare annet volum.
Ikke noe problem å få 80% meskeeffektivitet med BIAB, men det kan være lurt å kjøre utmesking med oppvarming til 78 grader på slutten.
Beercalc på Håndbrygg.dk er veldig greit for å beregne og lagre oppskrifter online. Lett å justere volum, effektivittet og malt for ønsket OG.
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: KB
Hei!

Vi har nå brygget BIAB i ett år. Har vel blitt 14 batcher til nå. Tidligere har vi resirkulert under mesking, skylt med 5 liter vann, knust maltet hos Bryggselv med "BIAB-knusing" (1mm) og mesket i 60 min. Meskeffektiviteten har ligget mellom 81% og 91%.

På de siste batchene har vi prøvd oss på BIAB i sin pureste form. Ingen resirkulering, ingen skylling, røre i mesken hvert 15 min og vi prøvde med Bryggselvs "Speidel-knusing" av maltet (1,2mm). Vi økte mesketid til 90 min. Vi har nå en effektivitet på 78%. Det holder lenge for vår del. Nå slipper vi styret med å varme opp skyllevann og vaske pumpe og slanger til resirkulasjon. Vi klemmer forsiktig på posen. Jeg er ikke så redd for at tanniner skal komme i mesken. Jeg mener det er en mye større risiko for tanniner ved å knuse malten til pulver. Jeg kommer derfor til å prøve vanlig all-grain knusing ved neste brygg. Dette hjelper også veldig på avrenningen av meskeposen.

Edit: Vi kjører alltid utmesk i tillegg.
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: KB
Melding fra moderator: To tråder med likt innlegg som førsteinnlegg er slått sammen i denne tråden.
 
  • Like
Reaksjoner: KB
Bare husk på at det er lurt å holde seg til å beregne meskeeffektivitet, eller utbytte. Altså hvor mye søtstoff du får ut av malten i meskeprosessen i forhold til hva som er teoretisk mulig. Dette gir en god pekepinn på hvor godt du mesker og det du trenger for å beregne oppskrifter. Ikke beregn total effektivitet for hele prosessen, da gjør du det bare vanskelig for deg selv. Bedre å regne total mengde vørter du trenger inkludert svinn i kokekjelen. Jeg regner det slik at jeg skal ha 25 liter etter koking som skal ha ønsket OG. Så måler jeg OG etter koking og kjøling (som er det eneste som egentlig er interessant) for å bruke til å beregne utgjæring og justere effektiviteten i oppskriften gang. Svinn ved tapping vil ikke påvirke beregningen, siden det er samme OG men bare annet volum.
Ikke noe problem å få 80% meskeeffektivitet med BIAB, men det kan være lurt å kjøre utmesking med oppvarming til 78 grader på slutten.
Beercalc på Håndbrygg.dk er veldig greit for å beregne og lagre oppskrifter online. Lett å justere volum, effektivittet og malt for ønsket OG.


Når du mesker ut på 78*c, vsrmer du opp til 79*c og lar det stå i 10min cirka? Eller tar du tiden fra du starter oppvarming mot 78*c?

Er det brygghus effektivitet de fleste bryggeprogrammer kjører?

Forresten, hvordan justerer jeg OG med spraymalt? Noen formel per 100g ??
 
Tilbake
Topp