Holdbarhet på flaske

Hei, skal begynne på min femte batch i løpet av uken og det begynner å bli en del øl som ligger på flaske i kjelleren. Hvor lenge kan det sitte på flaske uten å bli dårlig, ville tro det kunne være tilnærmet ubegrenset? Nå er det ikke krise hvis jeg må ty til litt harddrikking men det kan være greit å vite til senere :skitbra:
 
Vist du lagrer det i kjølig og ikke minst stabil temperatur. Så kan du lagre overgjæret øl i årevis :)
 
Jeg gjemmer altid noen flasker fra hver batch. Spennende å se hvordan de utvikler seg. Batchene forsvinner skummelt fort :))
 
Greitt å huske på at ølet utviklar seg under lagring. Ikkje nødvendigvis til det betre...
 
FrodeSy skrev:
Greitt å huske på at ølet utviklar seg under lagring. Ikkje nødvendigvis til det betre...

Nei det er ikke alle øl som er bedre med lagring. F. Eks. Ipa, pale ale og hveteøl.
 
Jeg har lurt litt på det samme.
Enkelte øl er "ferskvare" og andre blir bedre ved lagring.
Er det noen som har en oversikt over lagring av øl? Når er ølet på sitt beste?
 
Jo kaldere ølet lagres (over frysepunktet), jo lengre holdbarhet har det. Med tid og stunder vil alt øl oksideres, men smaksmessig gir dette seg forskjellige utslag i forskjellige øl. Generelt sett kan man si at lyse, lette og humlerike (i alle fall aromatisk sett) øl taper seg raskere enn mørke og sterke varianter.

Når et gitt øl smaker best, vil vel egentlig kun erfaring gi svar på...
 
Jeg gjennopptar denne istedenfor å starte ny tråd:

Vi har to batcher med øl på flaske. Hele første batch (1 uke eldre enn den andre batchen) er i kjøleskapet, fordi jeg leste at etter at den var ferdig (Hoppe Joe, Red Ale) så burde man oppbevare den kjølig minst en uke før drikking. Dette skulle gjøre at ølen klarner og blir enkelt og greit bedre.

Men hva når den andre batchen skal i kjøleskapet (på torsdag, stått to uker på flaske i kjeller, IPA) - kan/bør jeg da ta ut de andre og sette de i boden igjen, eller er det hele da forgjeves? Ser nå at jeg muligens burde kjøpe meg et ekstra kjøleskap hvis det virkelig er slik at man bør holde ølet kaldt over lang tid før man drikker det. Har enkelt og greit ikke plass til to batcher med øl i kjøleskapet... Og får jeg plass så blir ikke madammen så fornøyd når hun ikke får plass til maten..

Hvordan gjør dere dette?
 
Lurte også på dette, spessielt med tanke på Hoppy Joe som jeg brygget i Mars,
har statt i kjellern siden
Nå er det riktig nok en litt mer robust utgave, 5,6%
 
Madammen har da vel ingenting i ditt kjøleskap å gjøre ? :)

"Du vet du er ølnerd når det er flere kjøleskap enn personer i husholdningen."
 
Høres ut som du har alt for få kjøleskap ja.

Men for å svare på det du spør om. Du kan oppbevare ølet i boden, ikke noe problem.
Ølet vil klarne litt bedre og holde seg friskt litt lenger hvis det får stå kaldt.
Det heter seg at man ikke bør endre temp veldig mye og veldig ofte, men du skal flytte mye på flaskene før det er et problem.
Du finner plenty gamle kjøleskap og frysere på finn, sett etpar i garasjen da vel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp