Lakris stout

Har du fått målet eller hentet ut rapport om vannet på CB? Ser du bruker både CaSO4 og CaCO3.
Hvis du har noe data på vannkvaliteten hadde jeg satt veldig stor pris på om du kunne sende det på pm :)
Kan jo ikke være mye lokale forskjeller her på Carl Berner, jeg holder til i sinsenveien 5.
 
Nei det liger ingen målinger til grunn her for de tilsetningene, men det går vel heller på at det alltids er fordelaktig når man tilsetter en del veldig mørk malt...etter hva jeg har fått høre... Men om det er strengt nødvendig tviler jeg vel egentlig på :)

Mvh Martin
 
Håper det går fint at jeg slenger inn et spørsmål her:

Jeg har en Imperial Stout som jeg kokte med 50g lakrisrot de siste 15 min av kokinga, men det gav ikke så mye lakrispreg som jeg ønsket. Så det jeg lurer på er om det vil fungere å kutte opp lakrisrot, ha det i en humlepose(med litt vekt), og hive det i fatet?
 
Hiver meg på denne
Har no lakrisstang fra Bryggselv og en Gonzo Imperial Porter jeg skal flaske om en uke
Hvordan/hvor mye skal jeg tilsette per flaske?
 
Ville nok gått for 2g/liter. Kokt opp i noen desiliter vann og tilsatt sammen med karboneringssukkeret.

Mulig jeg mistet litt av smaken i.o.m at jeg tilsatte lakrisen før gjæring, men tror ikke 2g/liter blir fo rmye uansett :)


Mvh Martin
 
eller hva med å bare knuse det i morter og tilsette som karboneringsdrops på et par av flaskene
 
Ikke no å si når det kom så kjapp og bra respons når jeg først spurte.
Da er det ikke umulig det snart er 2 stk BB30 på CB som står å koker lakris! :D

Takk til både sabeltann og malm for deling av oppskrift, begge blir nok brukt til inspirasjon ingen av de vil bli fulgt til punkt og prikke.
Så skal jeg også prøve å komme med en tilbakemelding etterhvert og hvis den ikke kommer får neste mann som vurderer denne purre :p
Hvordan ble lakris-brygget? Vurderer å prøve meg på en lakris-stout :)
 
Hvordan ble lakris-brygget? Vurderer å prøve meg på en lakris-stout :)

Vel jeg kan ikke gi noe godt svar riktig enda, sommeren kom litt for fort og jeg rakk aldri brygge ølet før det ble for varmt i boden.
Brygget stouten etter jobb i dag og har nettopp fått båret den ned i boden. Har veldig troa da vørteren smakte utrolig godt! :D
Valgte å følge den danske oppskriften ganske nøyaktig, men med tilsvarende malt tilgjengelig her. Kommer til å tilsette lakrisen etter stormgjæringen er over. Har kjøpt en lakrisstang fra bryggselv og kommer til å knuse den i morter og koke i litt vann før jeg tilsetter. Legger meg på et sted mellom 1-1,5g lakris per liter.

IMAG0218n.png


Den opprinnelige planen var å tilsette feks chili eller sjokolade i 1 gallon ballongen, men etter å ha smakt på vørteren er jeg usikker.
Mulig jeg bare lar den være original for å se hvordan den blir. Brygget noe porter før, men dette er min første stout :)
 
Ble til slutt ca 1,5g lakris per liter øl, den ekstra skvetten i glassballongen ble beholdt original.
Tappet ølet på flasker nå på søndag, tilsatte sukker så jeg skal havne på rundt 2.0.

Under gjæring har ølet vært alt for surt og bittert, på flaskedagen begynte det å smake ganske godt. Så noen uker frem i tid så satser jeg på at dette blir romjulsgodt! :)
 
Ølet ble bra det, og det blir fortsatt bare bedre. Har vel igjen litt over 6 x 0,5 ;)
Jeg synes ølet er godt, men det blir litt mektig for meg i store mengder så å dele en flaske på 2 stk er perfekt. Da passer det bra at dette ølet er favoritten til fruen :D

For meg var mengden lakris akkurat passende. Kunne sikkert hatt litt mer uten at det ville ødelagt ølet, men balansen var helt etter min smak slik det ble nå. Den vørteren hvor jeg ikke tilsatte lakris produserte også en veldig god stout, så denne grunnoppskriften tar jeg med meg videre.

Takk for deling av oppskrift og forslag!
 
Ølet ble bra det, og det blir fortsatt bare bedre. Har vel igjen litt over 6 x 0,5 ;)
Jeg synes ølet er godt, men det blir litt mektig for meg i store mengder så å dele en flaske på 2 stk er perfekt. Da passer det bra at dette ølet er favoritten til fruen :D

For meg var mengden lakris akkurat passende. Kunne sikkert hatt litt mer uten at det ville ødelagt ølet, men balansen var helt etter min smak slik det ble nå. Den vørteren hvor jeg ikke tilsatte lakris produserte også en veldig god stout, så denne grunnoppskriften tar jeg med meg videre.

Takk for deling av oppskrift og forslag!
Linken til oppskriften virker ikke lenger. Har du mulighet til å poste oppskriften her?
Lakris stout høres godt ut.
 
Tilbake
Topp