Grapefruktskall

Vurderer å bruke grapefruktskall i min neste batch. Har benyttet tørket appelsinskall før. Noen som har tanker rundt å bruke ferskt skall og evt. når dette skal opp i kok?
 
For appelsin: Ferskt skall uten hvitt kokes siste 5 min. Jeg la det i humlepose. For appelsin testet jeg 14g på 25L batch. Slo ikke gjennom på en imperial stout, i hvert fall. Men det var heller ikke meningen.
Grapefrukt kan kanskje være enda litt hissigere i smaken?

A
 
Har gode erfaringer med bruk av 50/50 ferskt appelsin/grapefrukt som erstatning for skall fra bitter appelsin i wit. Bruker poterskreller. Må ikke ha med det hvite. 10 min kok.
Det tørkede skallet inneholder det hvite av skallet og er visstnok ikke noe særlig ref" brewing better beer".
 
Knall bra. Da går jeg for ferskt skall uten det hvite som har den beske smaken. Batchen er på 20 liter så da satser jeg på 15-20g i 10 min.
 
Knall bra. Da går jeg for ferskt skall uten det hvite som har den beske smaken. Batchen er på 20 liter så da satser jeg på 15-20g i 10 min.
Da tror jeg du får en rimelig tydelig smak av sitrus i ølet ditt hvis det er en mindre fyldig type.
Du er klar for det?
Overflaten på skrell vil også bety noe her. Bruker du en zester(?)=strimler, vil du trolig få ut mye mer enn om du har flak fra potetskreller. 10min er også en betydelig grundigere ekstraksjon enn 5min. Jeg vil på det sterkeste anbefale at du om mulig veier opp ett gram skall og koker det i en liter vann i 10min. Så tenker du deg hvordan dette vil gjøre seg i ølet ditt. Blir det for sterkt, bruker du samme mengde i to liter (=10g på 20L) på koketest.
Jeg testet MYE nå før jeg lagde juleøl, og jeg ville trolig driti meg ut bigtime hvis jeg ikke hadde laget te på forhånd.

A
 
Sist redigert:
Skjønner, gode tips! Har testet noe, men må nok teste litt til. Vil ha en øl som smaker mye av dette, men samtidig ikke lage grapefruktjuice.
 
Jeg har brygget med grapefruktskall en gang men jeg syns det ga mer bitterhet enn grape. Har holdt meg til appelsin etterpå.
 
Tilbake
Topp