Flaske før utgjært - SG poeng = antall VOL CO i flaske?

Hei,
Dersom jeg flasker et brygg som teoretisk gjærer ut til 1.006, og jeg flasker dette på 1,009, hvor mange vol co2 får jeg da i flaskene uten å tilsette sukker?

Det er jo selvfølgelig et sjansespill ettersom det kan gjære både mindre og mer enn 1.006. Men, det finnes vel noe teori som kan si noe om hvilket co2-nivå man kan forvente gitt at det stopper å gjære på 1.006?
 
Samme som om du du hadde FG på 1006, og tilsatte sukker som øker den til 1009. Sjekk en brygge/karboneringskalkis så ser du hva du får.
 
Menneh.... Vil du virkelig flaske før det er ferdig utgjæret. Det skjer jo en del ting etter at gjæren er ferdig med å spise sukker som er greit om den får lov til å gjøre seg ferdig med. Etter det jeg har forstått, så rydder gjæren etter seg.
 
Det kan den vel gjøre på flasken også? Risikosport å gamble på dette, men blir vel heller flatt enn bombe på en slik SG.
 
Hvis ikke jeg husker feil så skal ett SG poeng gi 0,51 volumer med co2.
Om det er en lur ide å flaske gjærende vørter er en annen sak, men det gjøres relativt ofte med brettøl.
 
Man må ha god kontroll på prosessene sine slik at man med rimelig sikkerhet kan si hvor lang gjæringa går. En grad forskjell under meskinga, kanskje litt mer oksygen tilsatt enn vanlig, og vips har du 2-3 poeng lavere når gjæren flokkulerer ...
 
Jeg er overbevist om at det ikke er lurt å flaske gjærende vørter, men synes tanken er fristet til å prøve i vitenskapens interesse. Må i så fall være med et øl jeg har god erfaring.
 
Varianten med å fryse ned en porsjon vørter før gjæring og så tilsette en del av den igjen for karbonering virker veldig interessant - og bør jo være trygg
 
Tilbake
Topp